Gjest tja si det Skrevet 4. mars 2012 Skrevet 4. mars 2012 I hvilken grad har en psyk. sykepleier "meldeplikt" ang sine pasienter? Hvis f.eks. en pasient som er uttalt suicidal bryter kontakten, eller slutter å møte til avtaler, kan/skal/bør sykepleieren da kontakte vedkommendes lege? (eller annen lege for den saks skyld.) Det er ingen andre behandlere inne i bildet, og ingen jevnlig kontakt mellom lege og pasient om det skulle ha noe å si... 0 Siter
Gjest xz<cx Skrevet 4. mars 2012 Skrevet 4. mars 2012 Hun har taushetsplikt, men må vurdere å bryte denne dersom hun har grunn til å tro at du er til fare for deg selv eller andre. Det gjelder hvis hun for eksempel tror du kan være suicidal. Det er nødrett. Hennes taushetspliktregler står i Lov om helsepersonell og den nye loven om helse og omsorgstjenester i kommunene. 0 Siter
Gjest I kveld er det helg. Skrevet 4. mars 2012 Skrevet 4. mars 2012 Samme plikt som annet helsepersonell. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 4. mars 2012 Skrevet 4. mars 2012 Det er helt vanlig at en melder tilbake til henvisende instans når pasienter slutter å møte. Dette er uavhengig av behandlers yrkesbakgrunn. 0 Siter
Gjest Ja og nei Skrevet 5. mars 2012 Skrevet 5. mars 2012 Jeg har en muntlig avtale om at psyk.spl. ikke kontakter min lege uten at jeg vet om det. Men: jeg regner med, og håper, at skjer det noe som hun synes legen må vite om, tar hun kontakt uansett 0 Siter
Onsdag1365380628 Skrevet 5. mars 2012 Skrevet 5. mars 2012 Det skal vel uansett sendes epikrise til fastlege etter avsluttet behandling? Ihvertfall hvis fastlege er den henvisende instans. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.