Gå til innhold

Psykiatrisk sykepleier og meldeplikt

Anbefalte innlegg

Gjest tja si det
Skrevet

I hvilken grad har en psyk. sykepleier "meldeplikt" ang sine pasienter? Hvis f.eks. en pasient som er uttalt suicidal bryter kontakten, eller slutter å møte til avtaler, kan/skal/bør sykepleieren da kontakte vedkommendes lege? (eller annen lege for den saks skyld.) Det er ingen andre behandlere inne i bildet, og ingen jevnlig kontakt mellom lege og pasient om det skulle ha noe å si...

Videoannonse
Annonse
Gjest xz<cx
Skrevet

Hun har taushetsplikt, men må vurdere å bryte denne dersom hun har grunn til å tro at du er til fare for deg selv eller andre. Det gjelder hvis hun for eksempel tror du kan være suicidal. Det er nødrett. Hennes taushetspliktregler står i Lov om helsepersonell og den nye loven om helse og omsorgstjenester i kommunene.

Gjest I kveld er det helg.
Skrevet

Samme plikt som annet helsepersonell.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er helt vanlig at en melder tilbake til henvisende instans når pasienter slutter å møte. Dette er uavhengig av behandlers yrkesbakgrunn.

Gjest Ja og nei
Skrevet

Jeg har en muntlig avtale om at psyk.spl. ikke kontakter min lege uten at jeg vet om det.

Men: jeg regner med, og håper, at skjer det noe som hun synes legen må vite om, tar hun kontakt uansett :)

Onsdag1365380628
Skrevet

Det skal vel uansett sendes epikrise til fastlege etter avsluttet behandling? Ihvertfall hvis fastlege er den henvisende instans.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...