Gå til innhold

Taushetsplikt?

Anbefalte innlegg

Gjest min lille boble
Skrevet

Har folk fra kommunal psyk helse lov å ringe legen min uten at jeg vet det, uten at det er skrevet under på samtykke til det?

Ringe for å si at jeg vil slutte med medisiner og styrer på med det selv?

Hva er poenget?

Vil trappe ned på AP men er ikke syk nå. Og klarer meg fint med den dosen jeg tar nå. Men slike ting blir jeg paranoid av. Ser for meg at de går inn for å ta meg for noe, det gjør meg syk i hodet.

Videoannonse
Annonse
Gjest De er nok det.
Skrevet

Hjemmesykepleien tenker du på? Det er jo legen som forordner medisinene de gir deg så det er de pliktet til.

Gjest min lille boble
Skrevet

Hjemmesykepleien tenker du på? Det er jo legen som forordner medisinene de gir deg så det er de pliktet til.

Nei mener ikke dem, hun her jobber for psykisk helse i kommunen. Ingen som kommer med medisiner til meg, det ordner jeg selv. Ingen har vel plikt til å si noe om det?

Er ikke tvangsmedisinert heller.

Gjest De er nok det.
Skrevet

Nei mener ikke dem, hun her jobber for psykisk helse i kommunen. Ingen som kommer med medisiner til meg, det ordner jeg selv. Ingen har vel plikt til å si noe om det?

Er ikke tvangsmedisinert heller.

Hun gjør ikke jobben sin om hun ikke rapporterer videre for å si det slik :-)

Gjest min lille boble
Skrevet

Hun gjør ikke jobben sin om hun ikke rapporterer videre for å si det slik :-)

Men hva med taushetsplikten?

Gjest De er nok det.
Skrevet

Men hva med taushetsplikten?

Er ikke hun ansatt i kommunen for å hjelpe deg med det psykiske? Hun er en offentlig godkjent helsearbeider?

Gjest min lille boble
Skrevet

Er ikke hun ansatt i kommunen for å hjelpe deg med det psykiske? Hun er en offentlig godkjent helsearbeider?

Jo, men hun kan da ikke bryte taushetsplikten fordet?

Fortalte meg i dag at hun hadde ringt legen, fikk litt sjokk da. Legen ville jeg skulle bestille time, noe jeg ikke kommer til å gjøre.

Gjest De er nok det.
Skrevet

Jo, men hun kan da ikke bryte taushetsplikten fordet?

Fortalte meg i dag at hun hadde ringt legen, fikk litt sjokk da. Legen ville jeg skulle bestille time, noe jeg ikke kommer til å gjøre.

Det hadde vært brudd på taushetsplikt om hun fortalte din nabo dette. Hun gjør ikke jobben sin om hun ikke rapporterer dette videre til din lege, det er_ikke_ brudd på taushetsplikt.

Gjest min lille boble
Skrevet

Det hadde vært brudd på taushetsplikt om hun fortalte din nabo dette. Hun gjør ikke jobben sin om hun ikke rapporterer dette videre til din lege, det er_ikke_ brudd på taushetsplikt.

Ok, det forstår jeg ikke.

Gjest De er nok det.
Skrevet

Ok, det forstår jeg ikke.

"§ 25. Opplysninger til samarbeidende personell

Med mindre pasienten motsetter seg det, kan taushetsbelagte opplysninger gis til samarbeidende personell når dette er nødvendig for å kunne gi forsvarlig helsehjelp."

Gjest min lille boble
Skrevet

"§ 25. Opplysninger til samarbeidende personell

Med mindre pasienten motsetter seg det, kan taushetsbelagte opplysninger gis til samarbeidende personell når dette er nødvendig for å kunne gi forsvarlig helsehjelp."

Ja de får styre på de som liker det, jeg melder meg ut.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du må se på dette som tverrfaglig teamarbeid. Innenfor en slik gruppe har en ikke taushetsplikt ut over det som begrenses av "need to know"-prinsippet som alltid gjelder.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Det er ingen grunn til at noen vil deg vondt, tvert i mot.

Jeg har skrevet under på et ark der alle kan ringe alle, det syns jeg befrir meg fra mye, jeg ser ingen ulemper med dette da alle instanser jo gjør sitt beste for meg og barna, og det letter en del når de kan ringe hverandre istedet for at jeg må være mellomledd for alt, det blir jeg sliten av.

Barnehabiliteringen og nav osv har ringt min psykiater og andre, alt i beste mening når det gjaldt forskjellige saker.

Så jeg tror du bekymrer deg uten grunn, de skal jo hjelpe deg.

Jeg vet ikke en gang hva de snakker om, men det hender jeg spør, men det bekymrer meg ingenting.

Da jeg ble syk nå av umodenhet eller meltdown? ringte barnehabiliteringen rundt, det var vennlig gjort, og det endte med at jeg fikk en oppklarende samtale med en hyggelig psykiater samt bekreftet at det ikke fins noe hjelp for meg i psykiatriske institusjoner i Norge, jeg må klare meg selv.

Jeg tror man må ha rett fokus, at alle gjør sitt beste for en.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...