madeleine3 Skrevet 5. mars 2012 Skrevet 5. mars 2012 Hjelper det å skrive ned sine tanker? Historie læreren min sier at vi mennesker ikke forandrer oss før vi må, vi er ganske late sånn sett. Så lenge en ting fungerer, så forandrer vi oss ikke før vi pent må. Jeg ringer moren min eller bestemor hver gang jeg har det vanskelig, selv om det egentlig ikke hjelper noe mer enn akkurat der og da, som å trøste-spise. Jeg skjønner hvorfor folk doper seg. Å slippe sine egne tanker og følelser der og da. Du bestemmer selv hvordan du har det, ved hvordan du tar det. Stemmer det? Hva er egentlig angst og kan en bestemme selv å ikke ha det mer? Jeg vil ikke ha mer angst nå. Hva har jeg angst for? Jeg vet ikke, for ikke å lykkes i livet. For å ikke være lykkelig. Skaper man sin egen lykke? Jeg er redd for at negative tanker skal kvele meg psykisk og fysisk. De svirrer rundt der, men ikke alltid. Jeg har vært operert to ganger for med en perianal abscess som jeg tror at jeg rett og slett har tenkt på meg. Går det ant? 0 Siter
XbellaX Skrevet 5. mars 2012 Skrevet 5. mars 2012 Historielæreren din er slettes ikke dum, det er mye sant i det han/hun sier. Ja, jeg tror absolutt man skaper sin egen lykke, jeg tror man kan velge å være takknemlig om man ønsker, jeg tror vi styrer retningen våre liv tar i langt større grad enn vi ofte våger å innrømme. Du skriver ''Jeg er redd for at negative tanker skal kvele meg psykisk og fysisk. De svirrer rundt der, men ikke alltid. '' Ofte, ved angst og depresjoner, ser man gjerne at personen har mange halve tanker. Det blir på en måte et helt kaos av halve tanker. Dersom du forsøker å skrive ned hva du konkret går å tenker på, tenker tanken ferdig fra A til Å, hva du er redd for, hva du er redd kan skje, hvorfor du er redd det kan skje, hva er sannsynligheten for at dette kan skje osv osv -gjør du angsten mer konkret -og dermed også i noen tilfeller enklere å håndtere. Angst er et sant helvete, du kan ikke bestemme deg for at i morgen er du angstfri men du kan bestemme deg for å face angsten, skaffe deg hjelp og gjøre det du makter for å gi den motstand. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 6. mars 2012 Skrevet 6. mars 2012 ''Hjelper det å skrive ned sine tanker? Jeg ringer moren min eller bestemor hver gang jeg har det vanskelig, selv om det egentlig ikke hjelper noe mer enn akkurat der og da, som å trøste-spise. Jeg skjønner hvorfor folk doper seg. Å slippe sine egne tanker og følelser der og da. Du bestemmer selv hvordan du har det, ved hvordan du tar det. Stemmer det? Hva er egentlig angst og kan en bestemme selv å ikke ha det mer? Jeg vil ikke ha mer angst nå. Hva har jeg angst for? Jeg vet ikke, for ikke å lykkes i livet. For å ikke være lykkelig. Skaper man sin egen lykke? Jeg er redd for at negative tanker skal kvele meg psykisk og fysisk. De svirrer rundt der, men ikke alltid. Jeg har vært operert to ganger for med en perianal abscess som jeg tror at jeg rett og slett har tenkt på meg. Går det ant?'' Dette svar gjelder kun for angst, ikke for andre psykiske lidelser. Ja, det kan hjelpe å skrive ned sine tanker. Særlig om en ikke vet hva en er redd for. Det er dog ikke et avgjørende tiltak. Du tenker kloke tanker om ringing og dop. Mange med angstlidelser kommer ikke videre fordi de er så opptatt av å unngå ubehag der og da. Eksempelvis drar de på legevakten under angstanfall. Det endrer ingenting. Det blir bare som et symptomlette der og da. Studier viser at personer med angt ikke bare gjør mye for å unngå angst, de er generelt ute etter å unngå ubehag. Evnen ttil å ta på seg ubehag i dag for å oppnå en fordel i morgen, er generelt liten. En liten gutt jeg kjente sa: "Jeg skjønner ikke vitsen med å være redd, det blir da ikke mindre farlig av det". Ja, en kan bestemme seg for å ikke la seg styre av angsten. Det medfører mye ubehag i starten, men straks en har levd etter dette noen uker, har angsten ikke lenger noen makt over en. Innenfor visse grenser er en sin egen lykkes smed. Se på programmet Ingen grenser. Det kommer mest på hvordan en tar ting. I går, mandag 05.03, viste programmet Puls et godt eksempel på to gutter som gjorde valg som vil fører dem fremover til aktive og lykkelige liv, og en kvinne som hadde valgt en vei som med svært stor sannsynlighet vil føre henne inn i uføretrygd, passivitet,avhengighet og varig sorg. Du kan sikkert se programmet på nettv. http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/831591/ Du har en klok historielærer. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.