Vinterdugg Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Nå er det min tur til å være tenåringsmamma... Jeg sitter her, med dårlig samvittighet igjen Datteren min, på 13, er ei ung, sterk frøken, med egne meninger og sterk vilje. Dessverre er jeg like sta og "umoden" som henne, til tider, i en alder av 38... Hun har en formening om at hun kun skal ha med seg 1,5 skive i skolemat, uansett størelse på brødskivene.. I dag tidlig klikket hun i vinkel, fordi jeg smurte på to skiver til henne i niste.. disse var små skiver, og nesten mindre enn 1,5 normale skiver tilsammen... "Jeg skal kun ha 1,5 av de skivene, ellers spiser jeg ikke maten min!!" sa hun. -Jeg forsøkte å argumentere med at det var viktig med nok mat og at såå lite mat iløpet av en skoledag ikke er bra. Hun stod på sitt.. Jeg eksploderte og sa at ok, da får hun smøre maten sin selv.. noe hun gjorde.. Dette er jo helt feil reaksjon fra meg, men jeg vet ikke hvordan jeg skal gripe an dette.. Skal jeg la henne få med seg så lite mat uten å si noe til det?? Trenger litt gode tenåringsmamma-råd jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Hun er 13 år og da burde hun ha begynt å lage matpakke selv for flere år siden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Dette er vel enkelt - la henne smøre maten sin selv, slik de fleste trettenåringer gjør. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vinterdugg Skrevet 6. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2012 Hun er 13 år og da burde hun ha begynt å lage matpakke selv for flere år siden. Synes ikke det er noe galt i å smøre niste til de. Moren min gjorde alltid det, og jeg er vel selvstendig som få Jeg la kanskje fokuset feil i tråden min.. er min reaksjon på hennes mening jeg er ute etter å få innspill på 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Slik kan mine også være - og det hender de kommer hjem igjen med mat fordi matpakka ikke har vært akkurat slik de ønsket den. Men tilbake til di jente - hun tar jo ikke skade av en dag å gå litt sulten. Da lærer hun vel at det kan være lurt å høre på mamma innimellom. Og så kan du la henne smøre matpakka selv. Hos oss varierer det litt om pappaen har god tid om morgenen. Ofte smører han til dem - men de er fullt i stand til å smøre den sjøl (de er 8, 10 og snart 13). Trlr han på 13 nesten alltid smører den selv forresten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 La henne smøre matpakkka sjøl dersom hun ikke er fornøyd. Deilig å se at det er fler enn meg som går i taket av bagateller iblant... (forresten smører jeg matpakke til begge mine om morran. Det går absolutt fortest!) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Synes ikke det er noe galt i å smøre niste til de. Moren min gjorde alltid det, og jeg er vel selvstendig som få Jeg la kanskje fokuset feil i tråden min.. er min reaksjon på hennes mening jeg er ute etter å få innspill på '' er min reaksjon på hennes mening jeg er ute etter å få innspill på :)'' Nei, jeg synes ikke det er noe greit å eksplodere isteden for å la henne smøre matpakke selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Hun kan utmerket godt smøre skolematen sin selv. ) Du har uansett ikke kontroll med om hun spiser noe av den i det hele tatt så her må du bare stole på henne, så lenge hun ikke utvikler noen merkelige matvaner og/eller blir fryktelig tynn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 La henne smøre matpakkka sjøl dersom hun ikke er fornøyd. Deilig å se at det er fler enn meg som går i taket av bagateller iblant... (forresten smører jeg matpakke til begge mine om morran. Det går absolutt fortest!) ''(forresten smører jeg matpakke til begge mine om morran. Det går absolutt fortest!)'' *hehe* Samme her. ) I dag måtte de smøre selv, jeg har ligget med hodet i ei bøtte i hele natt (har ikke sovet noe! bare spydd!) og 13-åringen mekket matmakke, fruktboks og drikkeflaske i løpet av noen minutter (må innrømme at jeg ikke aner hva han har med seg),11-åringen... Joda, hun fikk da mekket seg matpakke med litt ekstra (skidag), varm saft på termos + vannflaske, men det gikk ikke fullt så fort kan man trygt si... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Synes ikke det er noe galt i å smøre niste til de. Moren min gjorde alltid det, og jeg er vel selvstendig som få Jeg la kanskje fokuset feil i tråden min.. er min reaksjon på hennes mening jeg er ute etter å få innspill på Jeg synes det er heeelt greit å bli sint for dette! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Prøv å overlate matpakka helt og fullt til henne så får hun ta med så mye eller så lite mat hun vil: Jeg vet av egen erfaring at det er lett å klikke på disse nykkene, men det fører bare til mer stress og ukoselige situasjoner for både henne og deg. Kanskje du kan være i et annet rom når hun hun skal smøre mat, så slipper du å bli så irritert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vinterdugg Skrevet 6. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2012 Prøv å overlate matpakka helt og fullt til henne så får hun ta med så mye eller så lite mat hun vil: Jeg vet av egen erfaring at det er lett å klikke på disse nykkene, men det fører bare til mer stress og ukoselige situasjoner for både henne og deg. Kanskje du kan være i et annet rom når hun hun skal smøre mat, så slipper du å bli så irritert. ..fikk en sms fra henne da jeg kom på jobb.... "Nå er det nok! Jeg spiser så mye eller lite jeg vil. Jeg er lei kjeftinga di hele tida!" Jaja... hun har vel så rett så rett, men jammen kan hun provosere meg, den lille kverrulanten 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anki Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 ..fikk en sms fra henne da jeg kom på jobb.... "Nå er det nok! Jeg spiser så mye eller lite jeg vil. Jeg er lei kjeftinga di hele tida!" Jaja... hun har vel så rett så rett, men jammen kan hun provosere meg, den lille kverrulanten Helt ærlig, noe sånt hadde jeg svart om noen skulle styrt om jeg _skulle_ hatt i meg 1 1/2 eller 2 skiver altså. 13 år eller ei. Hvorfor ikke bare la henne få med 1 1/2 skive, er ikke det bedre enn ingenting? Skjønner ikke helt at man gidder å eksplodere for en såpass liten ting, da får man mye å eksplodere for i løpet av tenåra til ungene, gitt.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Helt ærlig, noe sånt hadde jeg svart om noen skulle styrt om jeg _skulle_ hatt i meg 1 1/2 eller 2 skiver altså. 13 år eller ei. Hvorfor ikke bare la henne få med 1 1/2 skive, er ikke det bedre enn ingenting? Skjønner ikke helt at man gidder å eksplodere for en såpass liten ting, da får man mye å eksplodere for i løpet av tenåra til ungene, gitt.. ''Helt ærlig, noe sånt hadde jeg svart om noen skulle styrt om jeg _skulle_ hatt i meg 1 1/2 eller 2 skiver altså. 13 år eller ei.'' Samme her. Jeg sender med jentungen 2 knekkebrød og guttungen 2 brødskiver og håper de spiser til de er mette. De er ikke storspisere fra morgenen av noen av dem, de liker bedre å spise fra middagen og utover dagen. ) Som regel har de igjen 1 knekkebrød/brødskive i matboksen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Bruk formstekte brød, slik at ingen brødskiver får mikroskopisk størrelse (eller spis de aller minste skivene selv). Vær glad for at hun lager / spiser matpakke. Hvem av dere som smører den, synes jeg ikke spiller så stor rolle - hun er helt sikkert i stand til å smøre brødskiver. Velg den metoden som skaper færrest konflikter rundt matpakka. Dagens tenåringsjenter vet så mye om ernæring, kosthold, kalorier / karbohydrater og slanking at det holder for et helt liv, så ikke preik om dette. Ha fornuftig, variert mat i huset og la det være normale forhold rundt spising og måltider. (Jeg vet at du ikke ville tråden skulle handle om sånt, men landet er blitt så kollektivt spiseforstyrret at jeg tar det med allikevel.) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vinterdugg Skrevet 6. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2012 ''Helt ærlig, noe sånt hadde jeg svart om noen skulle styrt om jeg _skulle_ hatt i meg 1 1/2 eller 2 skiver altså. 13 år eller ei.'' Samme her. Jeg sender med jentungen 2 knekkebrød og guttungen 2 brødskiver og håper de spiser til de er mette. De er ikke storspisere fra morgenen av noen av dem, de liker bedre å spise fra middagen og utover dagen. ) Som regel har de igjen 1 knekkebrød/brødskive i matboksen. Hadde vært greit om hun kunne spist to brødskiver, isteden for 1-1,5, for så å fylle på med snop etter skoletid pga sult, men det er fint å se andres syn, selv om jeg kanskje ikke er enig i alle svarene heller Jeg har ikke gått mamma-skolen, så jeg er nybegynner i å ha tenåring i huset Gudsjelov har hun evnen til å sette meg på plass, og jeg har evnen til å si unskyld... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Min første reaksjon er hvorfor hun ikke smører maten sin selv i utgangspunktet, men det var jo ikke spørsmålet Jeg tror din selvinnsikt er god, og at du vet det ikke er så lurt å svare tilbake. Når det er sagt, så vil jeg tro at erfaringskunnskap er viktig. Om hun har med seg 1,5 bittesmå brødskiver, og kjenner at det ikke er nok, så vil hun neste gang kanskje ta med seg 2 bittesmå i stedet for 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MHC Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 mangler to måneder på å være tenåringsmamma, men kjenner allerede nykkene. Jeg smører matpakke til mine tre barn, det gjorde min mamma for meg, og det kommer jeg til å fortsette med. De klarer helt fint å smøre selv, men jeg synes det er kjekt + at jeg kan påvirke innholdet litt mer.... Hos oss har det alltid vært to skiver i matpakken. Ofte kommer de hjem med en eller en halv til overs. Noen ganger har de sagt at de hadde vært mer sultne og har fått en halv av veninnen. Tror ikke jeg hadde giddet å mase sånn om den halve skiven fra eller til. Kanskje lage fire halve og si at hun får spise det hun orker og ta med resten hjem...? Hos oss stod hunden en periode parat ved matskålen når barna kom hjem fra skolen- for da var det restefest. Mått slutte med det for hunden maste for mye.... Følg med på nykkene uten å gjøre noe nummer av spisingen så lenge hun ikke får tegn på noen form for spiseforstyrrelser. Vi går noen artige år i møte! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sangsol Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Hun sulter ikke ihjel frivillig. Helt greit at hun overtar ansvaret for sin nistemat selv. Da får du en ting mindre å tenke på- og hun får en ting mer. Hun skal bli voksen, og vil etterhvert overta ansvar for flere og flere ting. Velg dine kamper med omhu, er mitt råd. Det er vanskelig å "slippe" ungdommen (=la de ta mer og mer ansvar for seg selv). Men det er absolutt nødvendig om de etterhvert skal stå på egne bein. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melis36 Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 En og ei halv skive.....tullete...skal du stå der da og skjære en brødskive i to og ta bort en halv skive,nei det hadde ikke jeg giddi for å si det slik. Vel vel disse tenåringene 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.