Gå til innhold

Bedrevitere

Anbefalte innlegg

Gjest Mrs.Q
Skrevet

''Har erfaring med autoriteter fra tidligere i livet, og de har virkelig skremt meg. Snakker av erfaring.''

Håper og tror du tar feil, "apparatet" er til for din del :)

En allegori: For en tid tilbake fikk jeg en bruker med en legeerklæring som satt "Opposisjon mot etablissementet" som hoveddiagnose (sic!), og 'trekk av ditt og datt' som bidiagnose.

Etter noen samtaler og frivillig innhenting av opplysniger var saksgangen ca slik: Biologiske foreldre - mobbing - helsesøster - PPT - barnevern - PUT - fosterhjem - ungdomsinstitusjon - NAV - DPS - KIF - NAV - DPS - Rusinstitusjon (avgiftning) - NAV - Oppfølgingstjenesten - NAV - DPS - NAV...

Vedkommende er ekspert i anti-autoritet-atferd, naturlig nok. Fastlege og annet helsepersonell representerer en risiko ifølge h*n. Resultatet er en person som trenger -laaang- tid for å opprette et tillitsforhold til "autoriteter". H'n har omfattende erfaring med hjelpeapparatet, og desto større erfaring med mistillit.

''Håper og tror du tar feil, "apparatet" er til for din del :)''

Apparatet gjorde meg sliten og forvirra, de gjorde meg sykere enn jeg var i utganspunktet. Ser det klart nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

''Håper og tror du tar feil, "apparatet" er til for din del :)''

Apparatet gjorde meg sliten og forvirra, de gjorde meg sykere enn jeg var i utganspunktet. Ser det klart nå.

''Apparatet gjorde meg sliten og forvirra, de gjorde meg sykere enn jeg var i utganspunktet. Ser det klart nå.''

Jeg tviler ikke ett sekund på det du skriver, men jeg syns det er leit å høre. Slik skal det ikke fungere, men jeg veit at mange "faller mellom alle stoler".

Håper du får den hjelpen du fortjener, og ønsker deg alt mulig godt :-)

Gjest Mrs.Q
Skrevet

''Apparatet gjorde meg sliten og forvirra, de gjorde meg sykere enn jeg var i utganspunktet. Ser det klart nå.''

Jeg tviler ikke ett sekund på det du skriver, men jeg syns det er leit å høre. Slik skal det ikke fungere, men jeg veit at mange "faller mellom alle stoler".

Tusen takk :-)

Så lenge jeg holder meg på bena så er det håp.

Gjest Pilka
Skrevet

Jeg snakker med sykepleiere, legesekretærer, fastleger osv osv.

Selvsagt kan du være uheldig og treffe på "tullinger", men du taper på en fordomsfull holdning mot dem. Bare fordi noen var slik betyr slettes ikke at den neste du treffer er slik.

Det sagt, hvis du møter dem med en slik holdning, så er det jo ikke rart at de reagerer.

Med vennlig hilsen

Jeg har grunn til å anta at du ikke snakker med de yrkesgruppene som psykiatrisk pasient eller pasient for øvrig. Da blir dine opplevelser ikke representative i denne sammenhengen.

Skrevet

Jeg har grunn til å anta at du ikke snakker med de yrkesgruppene som psykiatrisk pasient eller pasient for øvrig. Da blir dine opplevelser ikke representative i denne sammenhengen.

''Jeg har grunn til å anta at du ikke snakker med de yrkesgruppene som psykiatrisk pasient eller pasient for øvrig. Da blir dine opplevelser ikke representative i denne sammenhengen.''

Hva får deg til å tenke slik? Jeg mener at det ikke er et ukjent faktum at f.eks. foreldre med psykiske lidelser vil kunne oppleve et overdrevent fokus fra omgivelsene (inkl. barnehage, skole mm) på deres ferdigheter som foreldre . Fette fokuset gjør tidvis at man ikke ser at barnet har f.eks. spesifikke lærevansker eller en nevropsykiatriske diagnose som ikke lar seg tilbakeføre til forhold i hjemmet.

Selv om vårt offentlige hjelpeapparat gjør en formidabel innsats for å hjelpe folk, så utelukker ikke det at det også begås overtramp som degraderer mennesker i en helt unødvendig grad.

Skrevet

Jo, nettopp som pasient (men ikke psyk pasient).

Akkurat som for alle andre grupper er det selvsagt noen som er "ovenfra og ned" (det gjelder fra parkeringsvakter til butikkassistenter), men de fleste er meget hyggelige, så lenge man snakker hyggelig med dem.

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Jeg tviler ikke ett sekund på det du skriver, men jeg syns det er leit å høre. Slik skal det ikke fungere, men jeg veit at mange "faller mellom alle stoler".

''

Enig! (Hvis jeg noen gang skulle trenge hjelp fra noen i din yrkesgruppe, så håper jeg at jeg treffer deg;-) )

Skrevet

''Jeg tviler ikke ett sekund på det du skriver, men jeg syns det er leit å høre. Slik skal det ikke fungere, men jeg veit at mange "faller mellom alle stoler".

''

Enig! (Hvis jeg noen gang skulle trenge hjelp fra noen i din yrkesgruppe, så håper jeg at jeg treffer deg;-) )

Takk, nå blei jeg rørt! Tar det faktisk som en (høyst ufortjent) hederserklæring :)

PS: Ser fram til en viss premiere på TVNorge i kveld, gleder meg stort, hehe :-)

Gjest Pilka
Skrevet

''Jeg har grunn til å anta at du ikke snakker med de yrkesgruppene som psykiatrisk pasient eller pasient for øvrig. Da blir dine opplevelser ikke representative i denne sammenhengen.''

Hva får deg til å tenke slik? Jeg mener at det ikke er et ukjent faktum at f.eks. foreldre med psykiske lidelser vil kunne oppleve et overdrevent fokus fra omgivelsene (inkl. barnehage, skole mm) på deres ferdigheter som foreldre . Fette fokuset gjør tidvis at man ikke ser at barnet har f.eks. spesifikke lærevansker eller en nevropsykiatriske diagnose som ikke lar seg tilbakeføre til forhold i hjemmet.

Selv om vårt offentlige hjelpeapparat gjør en formidabel innsats for å hjelpe folk, så utelukker ikke det at det også begås overtramp som degraderer mennesker i en helt unødvendig grad.

''Selv om vårt offentlige hjelpeapparat gjør en formidabel innsats for å hjelpe folk, så utelukker ikke det at det også begås overtramp som degraderer mennesker i en helt unødvendig grad.''

Det er akkurat dette jeg er helt enig i, og det som slo meg var at Sør ikke har denne erfaringen.

Skrevet

''Selv om vårt offentlige hjelpeapparat gjør en formidabel innsats for å hjelpe folk, så utelukker ikke det at det også begås overtramp som degraderer mennesker i en helt unødvendig grad.''

Det er akkurat dette jeg er helt enig i, og det som slo meg var at Sør ikke har denne erfaringen.

Beklager, jeg la ikke merke til at det var Sør du svarte! Trodde det var en kommentar til trådstarter.

*skal prøve å huske å ha brillene på når jeg leser kommentarer*

Gjest Pilka
Skrevet

Beklager, jeg la ikke merke til at det var Sør du svarte! Trodde det var en kommentar til trådstarter.

*skal prøve å huske å ha brillene på når jeg leser kommentarer*

Det er helt greit;-). Jeg forundrer meg over at jeg ikke får svar fra Sør.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...