Gå til innhold

ABB, hevn og demokrati

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Ja så var tiltalebeslutningen mot ABB klar,.

Da tenker jeg Hamsun:: "De rettspsykiatrisk sakkynige den gang bedømte mannen som "å ha nedsatt og varig svekkede sjelsevner",

Det er jammen ikke mye rom for annerledes meninger i vårt samfunn og selvføgelig vil man drepe om man mener at det er det rette for å redde sin kultur.

Kanskje vil vi i fremtiden se nye terrorhandlinger begått av samme grupper, hvis så, helt forståelig, kanskje får de til og med støtte fra uventet hold. Man bør i et demokrati tåle det som også klør i ørene.

Ikke møte dem med stempler som psykotisk og innleggelse i psykiatrien, Det gjør meg sjokkert, samt sender meg inn i tenkeboksen, hva som kommer ut av den vet man jo ikke, for utad skal man jo si det PK. Det gjør også de med holdninger som ABB.

Derfor er slike handlinger som ABBs et felles ansvar!

Og et resultat av knebling av meninger.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 107
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

27

• Sør

22

• Angustia

4

• Tante Anna

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Høstløv
Skrevet

''Derfor er slike handlinger som ABBs et felles ansvar! Og et resultat av knebling av meninger.''

Dette kan du da ikke mene for ramme alvor?

Det gir jo nasjonen Norge ansvaret for en gal manns handlinger. Jeg mener at mannen er gal enten han erklæres for tilregnelig eller ikke.

Madelenemie
Skrevet

''Derfor er slike handlinger som ABBs et felles ansvar! Og et resultat av knebling av meninger.''

Dette kan du da ikke mene for ramme alvor?

Det gir jo nasjonen Norge ansvaret for en gal manns handlinger. Jeg mener at mannen er gal enten han erklæres for tilregnelig eller ikke.

Hei!

Jo det mener jeg!

Og jeg mener at like ille og verre ting kan skje om man ikke våger løfte debatten opp på det nivå der man tåler nettopp ord som klør og irriterer i ørene. Ord som er hårrreisende og meningsløse, man skal tåle de, tørre møte vannviddet med saklige argumenter og ikke gruppementalitet, for kanskje er det en legitim frykt bak den, den møtes best med ord så slipper man kanskje handlinger ingen ønsker, heller ikke de som forårsaker dem.

Uenig kan man være, men å stemple ondskap og vannvidd med psykiske forklaringesmodeller godtar jeg ikke, jeg tror det bare gir næring til flere slike handlinger, selv om det er langt mellom mennesker som har evner og mot til og alene gjennomføre slike ting.

Jeg syns man har godt av et utøya til og enda et til, og enda et til, helt til man skjønner at meninger er meninger og slett ingen sykdom!

Gjest grublendeikveld
Skrevet

Hei!

Jo det mener jeg!

Og jeg mener at like ille og verre ting kan skje om man ikke våger løfte debatten opp på det nivå der man tåler nettopp ord som klør og irriterer i ørene. Ord som er hårrreisende og meningsløse, man skal tåle de, tørre møte vannviddet med saklige argumenter og ikke gruppementalitet, for kanskje er det en legitim frykt bak den, den møtes best med ord så slipper man kanskje handlinger ingen ønsker, heller ikke de som forårsaker dem.

Uenig kan man være, men å stemple ondskap og vannvidd med psykiske forklaringesmodeller godtar jeg ikke, jeg tror det bare gir næring til flere slike handlinger, selv om det er langt mellom mennesker som har evner og mot til og alene gjennomføre slike ting.

Jeg syns man har godt av et utøya til og enda et til, og enda et til, helt til man skjønner at meninger er meninger og slett ingen sykdom!

Nå sjokkerer du meg for andre gang her på dol. At du kan si noe sånt!

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Jeg sier bare det jeg tenker.

Når sjokkerte jeg deg første gang?

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Jeg tror ABB ville likt og hatt deg til forsvarer. Jeg er enig i dette med knebling av meninger, men det er ikke en selvfølgelighet å drepe fordi om en ikke blir hørt.

Det kan hende han ikke har psykiatrisk diagnose og det kan hende er tilregnelig, men handlingene hans er syke likevel. De er ihvertfall ikke normale.

Gjest Høstløv
Skrevet

Hei!

Jo det mener jeg!

''Jeg syns man har godt av et utøya til og enda et til, og enda et til, helt til man skjønner at meninger er meninger og slett ingen sykdom!''

Dette kan ikke være seriøst?

Ønsker du virkelig at uskyldige mennesker skal påføres død, lidelser og traumer flor å oppnå politiske mål?

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hei!

Jo det mener jeg!

''Jeg syns man har godt av et utøya til og enda et til, og enda et til, helt til man skjønner at meninger er meninger og slett ingen sykdom!''

Meninger er meninger, men her er det kombinasjonen av meninger og handlinger som vurderes.

Ellers synes jeg det ganske sjokkerende det du skriver nå om at vi har godt av et Utøya til.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

jeg beklager hvis du miforstår meg,

Jeg tror jeg mener det jeg mener? men jeg klarer ikke sette meg inn i sinnet til mennesker, følelsene i alle ting, derfor tar jeg forbehold.

Jeg er nok bare provosert over at gale handlinger og meninger møtes på en slik måte i vårt samfunn, det gjelder også andre jeg er usikker på Hanne Herland er en av dem, hun mener alle så mye om, jeg vet ikke, jeg tar det hun skriver for det hun skriver, og jeg syns hun mener en del rart, men fra det til å mene så mye foraktelig om henne er det langt.

Jeg er derfor ikke enig med noen for ikke vet jeg.

Jeg savner at alle tenker hver for seg og ikke så mye i gruppe og hva som er PK og å tråd med partiet man stemmer.

Gjest Nå lurer jeg på hva du mener
Skrevet

Hei!

Jo det mener jeg!

Jeg vet ikke om jeg forstår det du mener med dette: "Jeg syns man har godt av et utøya til og enda et til, og enda et til, helt til man skjønner at meninger er meninger og slett ingen sykdom!"

Mener du at uskyldige har godt av å bli drept?

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hei!

Jeg tror jeg mener det jeg mener? men jeg klarer ikke sette meg inn i sinnet til mennesker, følelsene i alle ting, derfor tar jeg forbehold.

Jeg er nok bare provosert over at gale handlinger og meninger møtes på en slik måte i vårt samfunn, det gjelder også andre jeg er usikker på Hanne Herland er en av dem, hun mener alle så mye om, jeg vet ikke, jeg tar det hun skriver for det hun skriver, og jeg syns hun mener en del rart, men fra det til å mene så mye foraktelig om henne er det langt.

Jeg savner at alle tenker hver for seg og ikke så mye i gruppe og hva som er PK og å tråd med partiet man stemmer.

''Jeg savner at alle tenker hver for seg og ikke så mye i gruppe og hva som er PK og å tråd med partiet man stemmer''

Enig i det, men her går du ganske langt i å forsvare handlingene til ABB og du finner nesten ingen som enige med deg uansett hvilket parti man stemmer. Du sier til og med at du vil ha flere slike handlinger frem til folk har forstått at handlingene ikke er syke.

Gjest grublendeikveld
Skrevet

Hei!

uansett meninger eller følelser en har, så har ingen rett til å drepe andre! Du høres rett og slett farlig ut! Forteller du barna dine dette? Husk at de er lett påvirkelige...

Madelenemie
Skrevet

Jeg tror ABB ville likt og hatt deg til forsvarer. Jeg er enig i dette med knebling av meninger, men det er ikke en selvfølgelighet å drepe fordi om en ikke blir hørt.

Det kan hende han ikke har psykiatrisk diagnose og det kan hende er tilregnelig, men handlingene hans er syke likevel. De er ihvertfall ikke normale.

Hei!

hadde jeg vært advokat skulle jeg gladelig forsvart han :)

Forsvart Viggo Kristiansen også :)

Heldigvis gjør gode advokater det nå.

Ja jeg støtter ikke handlingene hans, men mener vi kan og bør vente oss mer og lignende handlinger når man møter meninger på denne måten.

Jeg er glad du forstår at det slett ikke er handlingene hans jeg forsvarer men rettetn til å mene hva man vil, gjør man og handler man galt og hårreisende, tror jeg man er fult i stand til det uten å være det minste psykostisk, da skal man rett og slett i fengsel for det og uten diagnose.

Man er jo i dag klar over at Hamsuns dagnosen vel var et ledd i en hevn og det syns jeg er prinsipiekt feil.

Gjest grublendeikveld
Skrevet

Hei!

Jeg sier bare det jeg tenker.

Når sjokkerte jeg deg første gang?

Da du spurte dolerne her om hjelp da du passet et lite barn. Det glemmer jeg aldri.

Skrevet

Hei!

Jo det mener jeg!

Jeg er enig med deg i mye av det det du skriver men du ordlegger deg unnskyld uttrykket- helt forferdelig når du skriver dette: '"Jeg syns man har godt av et utøya til og enda et til, og enda et til, helt til man skjønner at meninger er meninger og slett ingen sykdom!". Det er ingen som har godt av et Utøya til kjære deg.

Madelenemie
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg forstår det du mener med dette: "Jeg syns man har godt av et utøya til og enda et til, og enda et til, helt til man skjønner at meninger er meninger og slett ingen sykdom!"

Mener du at uskyldige har godt av å bli drept?

Hei!

Nei jeg mener at man kan vente seg at uskyldige blir drept i fremtiden som et resultat av knebling og sykeliggjøring av politiske standpunkt.

Prinsippene om å få mene absolutt hva man vil er så viktige at man inntil det skjer får tåle at uskyldige blir drept, det er det som er vårt felles og alles ansvar når / hvis vi ikke tåler det som klør og gjør vondt i ørene å høre.

jeg vil ikke ha et utøya til, men tåler man ikke meningsmotstandere så blir det flere, på den ene eller andre måten og det skjønner jeg.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hei!

hadde jeg vært advokat skulle jeg gladelig forsvart han :)

Forsvart Viggo Kristiansen også :)

Heldigvis gjør gode advokater det nå.

Ja jeg støtter ikke handlingene hans, men mener vi kan og bør vente oss mer og lignende handlinger når man møter meninger på denne måten.

Jeg er glad du forstår at det slett ikke er handlingene hans jeg forsvarer men rettetn til å mene hva man vil, gjør man og handler man galt og hårreisende, tror jeg man er fult i stand til det uten å være det minste psykostisk, da skal man rett og slett i fengsel for det og uten diagnose.

Man er jo i dag klar over at Hamsuns dagnosen vel var et ledd i en hevn og det syns jeg er prinsipiekt feil.

''Jeg er glad du forstår at det slett ikke er handlingene hans jeg forsvarer men rettetn til å mene hva man vil, gjør man og handler man galt og hårreisende, tror jeg man er fult i stand til det uten å være det minste psykostisk, da skal man rett og slett i fengsel for det og uten diagnose''

Du må regne med at det er langt flere ting som har blitt tatt med i betrakningen når de vurderte han som psykotisk enn bare handlingene hans. De har gått tilbake i tid, snakket med mor, søster og venner osv.

Madelenemie
Skrevet

Jeg er enig med deg i mye av det det du skriver men du ordlegger deg unnskyld uttrykket- helt forferdelig når du skriver dette: '"Jeg syns man har godt av et utøya til og enda et til, og enda et til, helt til man skjønner at meninger er meninger og slett ingen sykdom!". Det er ingen som har godt av et Utøya til kjære deg.

Hei!

:) skal tenke på den

Madelenemie
Skrevet

''Jeg er glad du forstår at det slett ikke er handlingene hans jeg forsvarer men rettetn til å mene hva man vil, gjør man og handler man galt og hårreisende, tror jeg man er fult i stand til det uten å være det minste psykostisk, da skal man rett og slett i fengsel for det og uten diagnose''

Du må regne med at det er langt flere ting som har blitt tatt med i betrakningen når de vurderte han som psykotisk enn bare handlingene hans. De har gått tilbake i tid, snakket med mor, søster og venner osv.

Hei!

mmm

og med kompetansen på asperger syndrom i Norge i dag, ja så

er jeg ikke trygg på at de har rett.

Jeg og ABB har så mye felles :) at jeg burde ikke bare skrevet til han, men blitt bedre kjent med han,

imidlertid provoserer menneskynet hans meg, derfor skriver jeg ikke til han, men jeg mener nå at kompetansen på asperger i Norge er elendig. Har han asperger noe noen svensle og utenalandske eksperter er inne på, vil han fastholde sine holdninger kanskje livet ut, Da skal han straffes for dem, som en kriminell og ikke som psykotisk.

Jeg skriver dette ut i fra den lille interesse og forståelse som er på asperger syndrom i dag, for de med autisme som er i sin egen verden av tankebyggninger, som er så begavet at de lett tilegner seg kunnskapene de fleste andre ikke ville mestret, og de gjør det alene og de er modige nok til så stå alene, for sterkest er den som står alene.

Gjest Høstløv
Skrevet

Hei!

Nei jeg mener at man kan vente seg at uskyldige blir drept i fremtiden som et resultat av knebling og sykeliggjøring av politiske standpunkt.

Prinsippene om å få mene absolutt hva man vil er så viktige at man inntil det skjer får tåle at uskyldige blir drept, det er det som er vårt felles og alles ansvar når / hvis vi ikke tåler det som klør og gjør vondt i ørene å høre.

jeg vil ikke ha et utøya til, men tåler man ikke meningsmotstandere så blir det flere, på den ene eller andre måten og det skjønner jeg.

''Prinsippene om å få mene absolutt hva man vil''

Alle har lov til å mene og tro hva man vil!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...