Gå til innhold

ABB, hevn og demokrati

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Da leser vi forskjellige aviser. :)

I avisene kan man stort sett forutsi hva som menes om en sak, jeg er enig i mye, men savner meningsmotstanderne, det er rart for det stemmer ikke med oponionen og oppslutningen enkelte partier som står langt fra meg politisk har.

. Et friskt pust kom den dagen dr Skavlan mente noe om at snart trenger vi ikke glødepærer lenger fordi det er jo så mange energier rundt oss. (han siktet til Mathas engler)

Ellers er det stort sett lite av interesse annet enn på forskning.no og slike nettaviser/sider, nature osv... Men jeg har oppdaget at debattene i svensk TV faktisk er både mer saklige og mer brede.

Det føles som om man tørr mer, nå har jo de et langt mer rasistiks parti enn oss, husker ikke navn nå, derfor må de kanskje bare ta de ubehagelige debattene også.

Jeg hørte et foredrag av herland, jeg syns noe hun sa var forståelig, men så kom så mye rart ut som jeg lurte på hvilket belegg hun hadde for å hevde, men uansett kritikken mot at hennes bok fikk slik omtale syns jeg er merkelig, det vitner jo tvert i mot om at vi tåler dårligere meningsmotstanderne.

''det vitner jo tvert i mot om at vi tåler dårligere meningsmotstanderne.''

Hvordan takler du f. eks. Krekar som meningsmotstander?

Med vennlig hilsen

Videoannonse
Annonse
  • Svar 107
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

27

• Sør

22

• Angustia

4

• Tante Anna

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Madelenemie
Skrevet

Du skriver jo nettopp at folk skal få uttrykke seg, selv om det de sier ikke er "PK"?

Gjelder ikke dette alle, eller gjelder det bare de du er enig med?

Hei!

Ytre seg er noe annet enn å true våre forlkevalgte på livet.

Det er vel det eneste jeg er enig med Erna i, han bør bare sendes rett ut.

Å tåle debatt og annerledes meninger om også hvilke utfordringer innvandringen gir oss er viktig, det handler ikke om personangrep og sjikane, men om å tåle å bli motsagt.

Fordi man ikke tåler, møter med forakt, øker FRP sin oppslutning stadig, det er kanskje verken du eller jeg så glade for.

Skrevet

Hei!

Ytre seg er noe annet enn å true våre forlkevalgte på livet.

Det er vel det eneste jeg er enig med Erna i, han bør bare sendes rett ut.

Å tåle debatt og annerledes meninger om også hvilke utfordringer innvandringen gir oss er viktig, det handler ikke om personangrep og sjikane, men om å tåle å bli motsagt.

Fordi man ikke tåler, møter med forakt, øker FRP sin oppslutning stadig, det er kanskje verken du eller jeg så glade for.

Frps oppslutning var nede på 10% for noen uker siden.

Selvsagt er det ulovlig å true folk på livet, men her er det snakk om ytringer som ikke gjør det.

Du er jo nettopp i gang med å gjøre mot muslimer (sende dem til Arktis eller Nord-Norge) det du påstår andre har gjort mot Breivik.

Så da forstår du vel hvorfor noen få av dem truer?

Eller?

Madelenemie
Skrevet

''det vitner jo tvert i mot om at vi tåler dårligere meningsmotstanderne.''

Hvordan takler du f. eks. Krekar som meningsmotstander?

Med vennlig hilsen

Hei!

Så lenge han spotter og spytter på vårt demokrati, og vår yttringsfrihet, den frihet hans systemer aldri ville gitt til folket, syns jeg han bør behandles der etter.

Han truer våre forlkevalgte på livet, der går det en grense for hva som er greit.

Hvis ABB hadde fremsatt slike holdninger og truet AP politikere offentlig burde han også vært innesperret, da hadde vi ikke fått noe Utøya, hadde han og andre sluppet til med sin frykt for at "muslimene tar over" så hadde de hatt en kanal for sine meninger, istedet for å ty til vold.

Dessuten saken gjelder for min del egentlig kun dette at har man fikse nok ideer så blir man stemplet som syk, hamsun var syk og det følger mange etter.

Madelenemie
Skrevet

Frps oppslutning var nede på 10% for noen uker siden.

Selvsagt er det ulovlig å true folk på livet, men her er det snakk om ytringer som ikke gjør det.

Du er jo nettopp i gang med å gjøre mot muslimer (sende dem til Arktis eller Nord-Norge) det du påstår andre har gjort mot Breivik.

Så da forstår du vel hvorfor noen få av dem truer?

Eller?

Hei!

beklager at jeg ikke sa det tydelig, jeg tullet med å sende dem til arktis, det morer meg å tenke på at Muhammed ikke viste om midnattsolen når han som analfabet bare skrev det Gud befalte han.

:)

Det var altså en spøk.

Krekar sine meninger tåler jeg helt til han truer det som er bærebjelkene i vårt land, vårt demokrati og våre forlkevalgte.

Dette er goder vi skal verne om, noe de fleste muslimer også er enige i.

Skrevet

Hei!

Så lenge han spotter og spytter på vårt demokrati, og vår yttringsfrihet, den frihet hans systemer aldri ville gitt til folket, syns jeg han bør behandles der etter.

Han truer våre forlkevalgte på livet, der går det en grense for hva som er greit.

Hvis ABB hadde fremsatt slike holdninger og truet AP politikere offentlig burde han også vært innesperret, da hadde vi ikke fått noe Utøya, hadde han og andre sluppet til med sin frykt for at "muslimene tar over" så hadde de hatt en kanal for sine meninger, istedet for å ty til vold.

Dessuten saken gjelder for min del egentlig kun dette at har man fikse nok ideer så blir man stemplet som syk, hamsun var syk og det følger mange etter.

Det er en del av Grunnloven og ytringsfriheten at man har rett til å spotte og spytte på demokratiet. Det er faktisk en fundamental del av demokratiet at man har lov til det.

Poenget er dog at du vil nekte ham det.

Det er ikke forskjellig fra at du påstår Breivik ikke blir hørt, og derfor reagerte.

Mener du derfor at muslimer som ikke blir hørt, skal "forstås" hvis de reagerer som Breivik?

Madelenemie
Skrevet

Det er en del av Grunnloven og ytringsfriheten at man har rett til å spotte og spytte på demokratiet. Det er faktisk en fundamental del av demokratiet at man har lov til det.

Det er ikke forskjellig fra at du påstår Breivik ikke blir hørt, og derfor reagerte.

Mener du derfor at muslimer som ikke blir hørt, skal "forstås" hvis de reagerer som Breivik?

Hei!

jeg skjønner du vil diskutere men jeg skal tidlig på forelesning i morgen, så må legge meg, skal prøve å svare en annen dag.

jeg har en følelse av at vi aldri blir enige, dessverre, selv om jeg har en følelse av at vi står nærmere politisk enn det du aner (men er ikke sikker?)

Jeg stemmer Idealistpartiet de grønne :) er til og med medlem

Skrevet

Hei!

beklager at jeg ikke sa det tydelig, jeg tullet med å sende dem til arktis, det morer meg å tenke på at Muhammed ikke viste om midnattsolen når han som analfabet bare skrev det Gud befalte han.

:)

Det var altså en spøk.

Krekar sine meninger tåler jeg helt til han truer det som er bærebjelkene i vårt land, vårt demokrati og våre forlkevalgte.

Dette er goder vi skal verne om, noe de fleste muslimer også er enige i.

Selvsagt, og ingen forsvarer hans rett til å true noen.

Poenget er dog at:

1) Du må tåle de som er uenig med deg, enten de er ekstreme muslimer, eller annet (så lenge de ikke bryter loven)

2) Det er ingen som helst sannhet i at Breivik og alle de andre vennene hans ikke blir publisert. Man finner meningene deres over alt.

I den grad de ikke blir "hørt" (altså, at folk ikke er enig med dem) så skyldes det selvsagt at det de skriver er vås. Man har ytringsfrihet, men man kan ikke forvente at noen gidder høre på det de sier, eller at de er enige.

Og man har selvsagt ingen rett til å bombe noen fordi andre ikke er enige.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei!

jeg skjønner du vil diskutere men jeg skal tidlig på forelesning i morgen, så må legge meg, skal prøve å svare en annen dag.

jeg har en følelse av at vi aldri blir enige, dessverre, selv om jeg har en følelse av at vi står nærmere politisk enn det du aner (men er ikke sikker?)

Jeg tror at du kanskje har ordlagt deg "uheldig" i denne tråden, Madelenemie.

Også tror jeg at du kanskje bør tenke litt over hva ytringsfrihet osv. virkelig betyr. Ikke tro på de som påstår seg kneblet - de blir ikke det. De bare leker martyrer.

Med vennlig hilsen

Gjest grublendeikveld
Skrevet

Jeg tror at du kanskje har ordlagt deg "uheldig" i denne tråden, Madelenemie.

Også tror jeg at du kanskje bør tenke litt over hva ytringsfrihet osv. virkelig betyr. Ikke tro på de som påstår seg kneblet - de blir ikke det. De bare leker martyrer.

Med vennlig hilsen

Godt skrevet, sør.

Gjest grublendeikveld
Skrevet

Hei!

Nei, fru m. Du har skrevet et innlegg som satte mer enn mitt sinn i kok. Når du kan skrive slik du gjør, så kan jeg forstå at en person kunne klare å gjøre alt det som ble gjort 22. juli. Han er altså ikke "alene." Du forstår handlingene, sier du. Du svarte ikke på det jeg spurte om; hvis det var dine barn som ble drept, pga meninger som "morderen" mente ble kneblet. Hadde du da forstått handlingene hans? Tror du vil tenke deg både en og to ganger om, før du svarer. Jeg synes vi skal vise respekt for ofrene, og deres pårørende, og vise ryggen til ABB. Alle skulle snudd ryggen til, bokstavelig talt, hver gang han viser trynet sitt. Om det er et fengslingsmøte eller retten eller hva som helst. Han er ond, han er et dyr, han er umenneskelig. Han er feig. (slakter helt uskyldige mennesker, som er forsvarsløse. han har ikke såpass mye mot at han skyter seg selv når han anser seg for ferdig.) hvis du så brennpunkt i går eller i dag, så hadde du kanskje hatt litt empati med ofrene.

Jeg gikk en lang tur i dag, og det eneste jeg klarte å tenke på; var de personene som var i brennpunkt. Jeg gråter for dem. Jeg blir redd når jeg tenker på framtiden, og hva slike syke mennesker kan finne på. Og jeg blir trist når du skriver som du gjør. Kanskje du bør snakke litt med din behandler om dette? vis hva du har skrevet, og spør hva han synes? For det virker ikke som at du forstår hva vi andre mener.

Gjest togli
Skrevet

Hei!

Ja jeg har ivret for å sende muslimer til Nord Norge nettopp for at de skal få tenke på at Muhammed/Allah glemte midnattsolen når han foreskrev fastemåneden ramadam. :)

Sannheten er jo at han ikke viste om midnattsolen :)

Siden det er deg så blir jeg usikker på om du er ironisk nå, eller om du mener dette i fullt alvor :) Uansett en artig tanke :))

Skrevet

Godt skrevet, sør.

Tusen takk!

Med vennlig hilsen

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Du hoppet glatt over det Madelenemie skrev her.

''Han truer våre forlkevalgte på livet, der går det en grense for hva som er greit''

Er det en del av demokratiet å true folk på livet?

Gjest uforståelig
Skrevet

Hei!

Jeg burde kanskje heller som en påpekte skrevet: så kan det forklares, og ikke, forstås.

Jeg mener den beste måten å forebygge vold og frustrasjon er å tåle det man ikke skjønner at noen kan mene.

Jeg kan bli provosert over en del FRP politikere, men jeg syns FRP er et viktig parti og kanal for de som er uenig med meg i innvandringsspørsmål.

Likevel har FRP gjort en del med sine holdninger, og blitt ganske moderate, jeg syns likevel de blir tatt lite seriøst i debatter til tross for oppslutningen som de faktisk har, og som kanskje vil øke, når våpenet andre bruker mot dem er latterliggjøring istedet for å møte meningene med argumenter.

Selv om jeg er for økt innvandring, er jeg også enig med FRP i at hjemsendelse av bråkmakere burde være enklere.

Ivareta vår kultur gjør vi best ved å ta i mot alle de flykninger som trenger det, som setter pris på vårt demokrati og respekterer oss som folk, og de er det tross alt mange av.

De andre trenger vi ikke.

Krekar og følget hans, de er også en gruppe, syns jeg man skal gi en lavo og fly dem til arktis.

Der tror jeg de forurenser minst da må de begynne å tenke, samt de får et skikkelig problem i fastemåneden ramadam når solen jo ikke går ned og de må sulte noen mnd.

Men på hvilken måte tåler vi ikke Herland? Tålte vi ikke ABB? Herland skriver jo bøker, hun deltar i debatter, hun slipper til. Vi må da kunne kritisere boken hennes. Det er jo nettopp å bli møtt med argumenter. Hvis hun blir latterliggjort eller tidd ihjel, og hun ikke klarer å få mer oppmerksomhet rundt sine synspunkt, mener jeg at det bare viser at de færreste deler hennes meninger og derfor ikke vil bruke tid på dem/henne. Mener du at det vil forklare at hun blir i stand til å begå drap i framtiden? Å kritisere boken hennes og meningene hennes er vel nettopp å ta henne på alvor, er det ikke det?

Hvordan mener du "samfunnet" skulle møtt ABB på et tidligere tidspunkt for å unngå massakren? Når skulle noen ha plukket opp at der, hos den enstøingen med de avvikende politiske meningene, var det en stakkars kneblet fyr som ikke fikk fram synspunktene sine og bare vil "redde sin kultur" og derfor trengte flere åpne kanaler ut i offentligheten enn de vanlige som er åpne for absolutt alle? Hva er detdu mener vi burde ha forstått etter Utøya, og som et par Utøya-situasjoner til kanskje vil lære oss? Hva ville du ha lært og gjort annerledes hvis det var koret til dine sønner som ble plaffet ned? Jeg skjønner ikke hva du mener med at det kan forklares heller. Forklar gjerne!

Gjest Kayia
Skrevet

Hei!

Jo det mener jeg!

Og jeg mener at like ille og verre ting kan skje om man ikke våger løfte debatten opp på det nivå der man tåler nettopp ord som klør og irriterer i ørene. Ord som er hårrreisende og meningsløse, man skal tåle de, tørre møte vannviddet med saklige argumenter og ikke gruppementalitet, for kanskje er det en legitim frykt bak den, den møtes best med ord så slipper man kanskje handlinger ingen ønsker, heller ikke de som forårsaker dem.

Uenig kan man være, men å stemple ondskap og vannvidd med psykiske forklaringesmodeller godtar jeg ikke, jeg tror det bare gir næring til flere slike handlinger, selv om det er langt mellom mennesker som har evner og mot til og alene gjennomføre slike ting.

Jeg syns man har godt av et utøya til og enda et til, og enda et til, helt til man skjønner at meninger er meninger og slett ingen sykdom!

''Jeg syns man har godt av et utøya til og enda et til, og enda et til, helt til man skjønner at meninger er meninger og slett ingen sykdom!'' Utøya var ikke et uttrykk for mening madelenemie, det var handling, og den typen handling er A L D R I akseptabel!!! Idiotens kopi-paste-manifest var mening, men handlingen hans på Utøya var kaldblodig drap.

Her tar du så feil at det bare er trist å lese hva du sier.

Skrevet

Du hoppet glatt over det Madelenemie skrev her.

''Han truer våre forlkevalgte på livet, der går det en grense for hva som er greit''

Er det en del av demokratiet å true folk på livet?

Det skrev jeg i et annet innlegg til henne:

''Selvsagt er det ulovlig å true folk på livet,''

:-)

ABB og hans likesinnede slipper mye lettere til i media enn folk som Krekar. Slik sett har Madelenemie faktisk gitt Krekar en unnskyldning for å true - han ble jo ikke "hørt".

"Å ikke bli hørt" er selvsagt ikke en unnskyldning for noe som helst.

Med vennlig hilsen

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Det skrev jeg i et annet innlegg til henne:

''Selvsagt er det ulovlig å true folk på livet,''

:-)

ABB og hans likesinnede slipper mye lettere til i media enn folk som Krekar. Slik sett har Madelenemie faktisk gitt Krekar en unnskyldning for å true - han ble jo ikke "hørt".

"Å ikke bli hørt" er selvsagt ikke en unnskyldning for noe som helst.

Med vennlig hilsen

''"Å ikke bli hørt" er selvsagt ikke en unnskyldning for noe som helst''

Hvorfor sier du det til meg?

Skrevet

''"Å ikke bli hørt" er selvsagt ikke en unnskyldning for noe som helst''

Hvorfor sier du det til meg?

...eh...???

Fordi det virket som en naturlig kompletering av det jeg skrev, og ikke spesielt med tanke på at det var noe jeg skrev til deg...

Med vennlig hilsen

Madelenemie
Skrevet

''Jeg syns man har godt av et utøya til og enda et til, og enda et til, helt til man skjønner at meninger er meninger og slett ingen sykdom!'' Utøya var ikke et uttrykk for mening madelenemie, det var handling, og den typen handling er A L D R I akseptabel!!! Idiotens kopi-paste-manifest var mening, men handlingen hans på Utøya var kaldblodig drap.

Her tar du så feil at det bare er trist å lese hva du sier.

Hei!

Ja jeg skjønner det nå, det var litt tanken min som gikk i en retning også klarte jeg ikke skrive det bedre.

Det var dumt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...