Gå til innhold

Sliten, slapp, umotivert og lei.

Anbefalte innlegg

Gjest Xission
Skrevet

Hei! Jeg er en gutt på snart nitten år som begynner å bli litt bekymret. I løpet av de siste årene har jeg vært mye trøtt og sliten, og dette har resultert til mye fravær fra skolen. Når jeg er på skolen klarer jeg ikke å henge med særlig lenge, blir fort ukonstrert eller kan hende jeg sovner i timene (dette skjer sjeldent). Hvis jeg får i meg en kopp kaffe så hjelper det på konsentrasjonen kanskje i ti minutter fra effekten fra koffeinen starter. Jeg trener ca 4 ganger i uka hovedsaklig styrke siden jeg vil opp i vekt, på nesten et år har jeg gått opp ca 3 kilo, nå ligger ejg på rundt 69 kilo. Målet mitt er som sagt å bli større, og jeg har fårr en diett som inneholder over 200g protein og rundt 400g karbohydrater hver dag. Selv om jeg nå har gått på denne dietten i 2 måneder har jeg ikke steget noe spesielt i vekt, og ender som regel opp med å bli dårlig og miste den ene eller de to kilone jeg har gått opp. Jeg føler jeg har en dårlig restitusjons evne, siden jeg alltid er slapp så tenker dette kanskje har et sammenheng. For tiden er jeg lite glad, smiler sjeldent og sliter med å holde på gleder. I løpet av de siste månedene har jeg ikke følt mye til glede i det hele tatt, og når noe fint dukker opp, hender alltid noe mindre fint rett etterpå. Dette kan være en liten ting, men ligger og tenker på det om natten og dette har vært et problem for meg i mange år. Tidligere har jeg gått hos barne- og familieteamet, de har vært til stor hjelp for meg, når det har kommet til å stole på meg selv og løsrive emg fra foreldrene mine. (Det er snart to år siden jeg gikk til samtale hos dem). Generelt har jeg svært lav sexlyst, onanerer veldig sjeldent. Jeg har nylig funnet meg en jente, det ender som regel opp med at vi har sex nesten hver helg, men det er ikke spesielt tilfredstillende. Jeg kan bli ''slapp'' selv under selve samleiet, så når jeg begynner å ''jobbe på'' igjen, og kommer til fulle ereksjon så ender det ofte med at jeg kommer. Dette går veldig fort, jeg kan selv bli slapp på noen få sekunder, bare av å bytte stilling. Dette her er veldig fortvilende, og jeg tenker masse på det, har også lest en del. Så har litt å prøve på. Uansett så føler jeg at den slappheten jeg opplever, preger så mye. Jeg er ikke den glade personen jeg egentlig føler jeg er. Jeg blir alltid sentimental eller aggresiv når jeg nyter alkohol, så nå reduserer jeg hvor ofte jeg drikker (syns det er vanskelig å kontrolere mengden, siden uten forvarsel kan jeg bli kjempe full fra å være i en fin form). Dette plager meg også siden jeg er russ i år, så vil nyte alkohol med måte og ha det gøy, ikke bli sinna og lei meg. Har også en nervøs mage, vet ikke om det er i sammenheng med kostilskudd som jeg tar, men har hatt det siden før jeg begynte å trene og ta tilskudd. Har tatt blodprøver, blitt sjekket for astma, og prøvd astmamedisin for stressastma (ingen effekt). Hatt utredning for søvnakne og målt søvnen min (fant ingen feil, pustet bra osv). Blir ofte nervøs og svetter mye, for så og kanskje bli kald i kroppen igjen. Som regel fordi jeg blir fort flau, samtidig kan jeg meget utandvendt og le av meg selv, dette kommer ann på dagsformen. Så nå er jeg på jakt etter noen svar, vil gå ut vidregeående med stå karakterer og god i orden og oppførsel, samt være glad og ha et normalt sexliv:) Håper på svar og evt. noen tips e.l Mvh meg

Videoannonse
Annonse
Gjest Nerda
Skrevet

Synes kanskje det ville være lurt å snakke med fastlegen om psykiske årsaker. Du gir inntrykk av å være deprimert, noe det finnes hjelp for.

Det må være vondt å slite med så sammensatte problemer, jeg kan forstå at det sikkert er vanskelig å vite hvilken ende du best begynner i. Hva med å skrive ut innlegget ditt og gi det til legen din? Det er ikke riktig at du skal ha det sånn. Håper du kan få hjelp.

Gjest challenge 2012
Skrevet

Du nevner symptomer som minner om depresjon og svettingen kan være alt fra vanlig usikkerhet og sjenerthet til angst. Hvordan søvnen er vil spille inn. Sover du nok? Hviler du nok? Også kostholdet kan være viktig, men ser ut som du får i deg en del. Får du i deg grønt og omega3 (fisk/tran) også? Helheten i livssituasjonen din og eventuelt stress eller vanskelige hendelser kan også spille inn.

Kan være at kosttilskuddene du tar kan på virke psyken din, spørs jo hva de inneholder. Du kan prøve å google innholdsstoffene og navnene på produktene for å sjekke ut om det fins erfaringer på nettet om de kosttilskuddene kan gi slike plager som du beskriver. I såfall kan det jo tenkes at du vil bli bedre om du kutter dem ut. Er det noe sammenfall i start på psykiske plager og start på kosttilskudd?

Når det gjelder potensen og sexlysten så kan det henge sammen med psyken og det kan bli en ond sirkel der ereksjonsproblemer kan gi bekymringer og mer psykiske plager. De problemene vil gå over når du får det bedre og gjør gode erfaringer med bra seksuell funksjon etterhvert. Dette er ikke noe å stresse med. MEN dersom du bruker litt tvilsomme kosttilskudd så kan noen av disse også påvirke seksuell funksjon.

Du hadde nytte av å snakke med familieteamet før, kanskje kan du prøve det igjen? Om du eventuelt skal snakke med noen andre enn dem, så kan du få henvisning til psykiatrien av din fastlege, du kan søke om en psykisk helsearbeider i kommunen din eller du kan snakke med helsesøster på skolen.

Gjest Cinnamongirl
Skrevet

Er alle blodprøvene fine? Har du blitt sjekket for cøliaki? Eller andre matintoleranser?

Gjest Xission
Skrevet

Synes kanskje det ville være lurt å snakke med fastlegen om psykiske årsaker. Du gir inntrykk av å være deprimert, noe det finnes hjelp for.

Det må være vondt å slite med så sammensatte problemer, jeg kan forstå at det sikkert er vanskelig å vite hvilken ende du best begynner i. Hva med å skrive ut innlegget ditt og gi det til legen din? Det er ikke riktig at du skal ha det sånn. Håper du kan få hjelp.

Hei, takk for tipset. Skal ta med meg innlegget neste gang jeg skal til fastlegen jeg, god ide!:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...