Gå til innhold

Er jeg dum som begynner med sobril igjen

Anbefalte innlegg

Gjest bølger
Skrevet

Bruker de pga indre uro. Jeg har veldig behov for å skade meg når jeg har den indre uroen.

Jeg er redd det bare er en stund det vil hjelpe. Har allerede utviklet mye toleranse for sobrilen. Når jeg begynte ble jeg helt rolig og likegyldig av 5mg. Nå hjelper det bare litt med 10-20mg.

Jeg sluttet brått for flere år siden etter daglig bruk i flere år, pga at jeg tok så mye for å få nok virkning at en person sa til meg at han trodde jeg var ruset. Da ble jeg redd og sluttet med det samme. Situasjonen da var en tøff jobbsituasjon som jeg brukte sobrilen for å takle. Ble sykemeldt etter at jeg sluttet med den.

Nå synes jeg det er så godt å kjenne meg roligere å avslappet på kvelden. Kan kose meg med noe på tv, men er redd det virker bare en liten stund.

Er jeg dum som begynner igjen? Hva er best og verst av selvskading og sobril?

Vet jo heller ikke om jeg får sobril av legen som jeg går til nå, etter at jeg har brukt opp det jeg har liggende.

Videoannonse
Annonse
Gjest Mrs.Q
Skrevet

''Hva er best og verst av selvskading og sobril?''

Selvskading er jo verst men pyton om du blir avhengig av sobril og. Jeg var avhengig av vival før, men tar det nå i små mengder. Er ikke avhengig.

Gjest Nerda
Skrevet

Fortvilt og desperat er nok bedre ord enn dum. Sjølsagt vil man ha ro i sjela og ikke skade seg. Begge deler er ingen god løsning i lengden. Som du jo har erfart, utvikler man tåleranse for benzo så man må øke dosen stadig. Har du og legen/behandleren din snakka om andre alternativer som ikke er vanedannende/tåleransefremmende?

Piller eller sjølskading... Det er to dårlige onder begge to - som skaper hver sine vonde sirkler. Kanskje slutter det ene å virke, slik at det blir lettere å ta fram barberbladet. Slik tror jeg det ville blitt for meg i alle fall. Da er det bedre å jobbe med stress/angstmestring. Laaang prosess, men man vinner mer i det lange løp.

Gjest bølger
Skrevet

''Hva er best og verst av selvskading og sobril?''

Selvskading er jo verst men pyton om du blir avhengig av sobril og. Jeg var avhengig av vival før, men tar det nå i små mengder. Er ikke avhengig.

Hvor mye vival tar du nå? Og har du merket at de har dårligere virkning nå enn før?

Gjest bølger
Skrevet

Fortvilt og desperat er nok bedre ord enn dum. Sjølsagt vil man ha ro i sjela og ikke skade seg. Begge deler er ingen god løsning i lengden. Som du jo har erfart, utvikler man tåleranse for benzo så man må øke dosen stadig. Har du og legen/behandleren din snakka om andre alternativer som ikke er vanedannende/tåleransefremmende?

Piller eller sjølskading... Det er to dårlige onder begge to - som skaper hver sine vonde sirkler. Kanskje slutter det ene å virke, slik at det blir lettere å ta fram barberbladet. Slik tror jeg det ville blitt for meg i alle fall. Da er det bedre å jobbe med stress/angstmestring. Laaang prosess, men man vinner mer i det lange løp.

'' Kanskje slutter det ene å virke, slik at det blir lettere å ta fram barberbladet.''

Du sier noe der.

Jeg bruker AD og AP, men alt kan kanskje ikke løses med tabletter. Jeg tenker en del på om det er medisinene som er årsaken til den indre uroen.

Gjest challenge2012
Skrevet

Å bruke sobril en sjelden gang eller i en kort periode er som regel ikke noe problem.

Å bruke det over tid, jevnlig og i store doseringer - evt å misbruke det - kan gi mer psykiske plager i form av angst og uro.

Jeg tenker som så at misbruk av piller også kan være en form for selvskading.

Mener å stå ovenfor kun to alternativer når det gjelder å takle uro? Og er disse alternativene beroligende tabletter eller kutting?

Gjest bølger
Skrevet

Å bruke sobril en sjelden gang eller i en kort periode er som regel ikke noe problem.

Å bruke det over tid, jevnlig og i store doseringer - evt å misbruke det - kan gi mer psykiske plager i form av angst og uro.

Jeg tenker som så at misbruk av piller også kan være en form for selvskading.

Mener å stå ovenfor kun to alternativer når det gjelder å takle uro? Og er disse alternativene beroligende tabletter eller kutting?

Jeg har ikke kuttet meg på 2 år, men behovet er der stadig. Vet ikke når jeg ikke klarer å holde meg lenger. Alternativet er å slutte med AD og AP for å se om det er det som skaper uroen, men da risikerer jeg å bli dårligere igjen. Hadde jeg bare visst hva som er lurest å gjøre.

Gjest challenge2012
Skrevet

Jeg har ikke kuttet meg på 2 år, men behovet er der stadig. Vet ikke når jeg ikke klarer å holde meg lenger. Alternativet er å slutte med AD og AP for å se om det er det som skaper uroen, men da risikerer jeg å bli dårligere igjen. Hadde jeg bare visst hva som er lurest å gjøre.

Så bra at du ikke har skadet deg på 2 år! Hva er det som har gjort at du har greid det? Er det flere ting?

Kan være at det fins andre medisiner innen AP og AD som fungerer bedre for deg? Eventuelt lavere dosering på npoe av det? Evt mildere medikamenter for å ta bivirkningene?

Jeg har brukt AP selv og jeg ble også urolig, tror noen typer er bedre enn andre.

Gjest bølger
Skrevet

Så bra at du ikke har skadet deg på 2 år! Hva er det som har gjort at du har greid det? Er det flere ting?

Kan være at det fins andre medisiner innen AP og AD som fungerer bedre for deg? Eventuelt lavere dosering på npoe av det? Evt mildere medikamenter for å ta bivirkningene?

Jeg har brukt AP selv og jeg ble også urolig, tror noen typer er bedre enn andre.

Mer stabil livssituasjon har nok gjort at jeg lettere klarer å holde meg unna selvskadingen. Og så er jeg litt stolt for å klart det så lenge, og jeg vil heller ikke ha flere arr.

Jeg har prøvd mye forskjellige medisiner. Er bedre når det gjelder depresjonene, har bare litt lettere depresjoner innimellom. Vet ikke hvilke andre medisiner jeg har å prøve. Det pleier å bli litt bedre når jeg har skiftet medisin, men det varer bare en stund. Har prøvd noen ganger og redusere fluanxolen, men har blitt mer deprimert da.

Gjest winda
Skrevet

Hva er best av selvskading og sobril?

Finnes det ikke et tredje alternativ?

Gjest bølger
Skrevet

Hva er best av selvskading og sobril?

Finnes det ikke et tredje alternativ?

Jeg vet ikke. Det blir vel å kjempe mot behovet når uroen komme. Blir bare så sliten av det. Det ødelegger livskvaliteten.

Gjest winda
Skrevet

Jeg vet ikke. Det blir vel å kjempe mot behovet når uroen komme. Blir bare så sliten av det. Det ødelegger livskvaliteten.

Du trenger ikke å kjempe imot. Lær deg å leve med denne uroen istedet. Godta at den er der, at det er sånn.

Du velger selv om du vil bry deg om den, eller om du vil la den passere. Det nytter å trene på dette. Sobril og selvskading er ikke konstruktive løsninger. Du kan velge andre.

Har du prøvd kognitiv terapi, eller metakognitiv terapi? Dette har hjulpet meg veldig. Det handler om å endre hvordan du tenker og hva du tenker om tankene dine. Det er tankene som fører til handlinger. Du kan velge hvordan du tenker.

Dette krever hardt-tankemessig- arbeid. Man greier det ikke over natta, men om man endrer tankemønstret sitt over tid vil man merke bedring.

Bestem deg for at selvskading og sobrilspising ikke er noe alternativ. Skriv gjerne ned hvilke andre muligheter du har for å endre dette. Kanskje du kan søke hjelp hos en kognitiv terapeut?

Gjest bølger
Skrevet

Du trenger ikke å kjempe imot. Lær deg å leve med denne uroen istedet. Godta at den er der, at det er sånn.

Du velger selv om du vil bry deg om den, eller om du vil la den passere. Det nytter å trene på dette. Sobril og selvskading er ikke konstruktive løsninger. Du kan velge andre.

Har du prøvd kognitiv terapi, eller metakognitiv terapi? Dette har hjulpet meg veldig. Det handler om å endre hvordan du tenker og hva du tenker om tankene dine. Det er tankene som fører til handlinger. Du kan velge hvordan du tenker.

Dette krever hardt-tankemessig- arbeid. Man greier det ikke over natta, men om man endrer tankemønstret sitt over tid vil man merke bedring.

Bestem deg for at selvskading og sobrilspising ikke er noe alternativ. Skriv gjerne ned hvilke andre muligheter du har for å endre dette. Kanskje du kan søke hjelp hos en kognitiv terapeut?

Jeg har hatt behandling med kognitiv terapi. Går fremdeles hvert halvår til psykolog for samtale.

Det er lett å tenke at dette må jeg bare lære meg å leve med når jeg er god, men ikke så lett å godta når jeg blir dårlig.

Hvordan jeg skal lære å tenke annerledes vet jeg ikke. Det er jo ikke tankene som er problemet, men reaksjonene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...