Gå til innhold

ECT: må man innlegges?

Anbefalte innlegg

Gjest lurer på ect
Skrevet

Hei.

Gis ECT også til pasienter som bor hjemme eller må man innlegges for å få det?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Vi gir storparten av ECT-ene poliklinisk, dvs uten innleggelse. En møter direkte på sykehuset om morgenen for ECT. En må være fastende som ved alle narkoser.

En må ordne seg med skyss. En kan ikke kjøre bil behandlingsdøgnet.

Vi legger ofte inn pasientene en dag eller to før første behandling, første gang.

Gjest lurer på ect
Skrevet

Vi gir storparten av ECT-ene poliklinisk, dvs uten innleggelse. En møter direkte på sykehuset om morgenen for ECT. En må være fastende som ved alle narkoser.

En må ordne seg med skyss. En kan ikke kjøre bil behandlingsdøgnet.

Vi legger ofte inn pasientene en dag eller to før første behandling, første gang.

Unnskyld, men jeg sliter fryktelig for tiden med å forstå og huske hva forskjellige ting betyr... det er helt grusomt...

Poliklinisk, vil det si at man ikke er innlagt?

Hvordan er det med sertifikatet?

Kan du fortelle litt om hvordan det er?

Gjest ingelill
Skrevet

Unnskyld, men jeg sliter fryktelig for tiden med å forstå og huske hva forskjellige ting betyr... det er helt grusomt...

Poliklinisk, vil det si at man ikke er innlagt?

Hvordan er det med sertifikatet?

Kan du fortelle litt om hvordan det er?

Jeg kunne ikke kjøre bil når jeg tok ect. Ellers er poliklinisk når en bare er der på dagtid.

Gjest lurer på ect
Skrevet

Jeg kunne ikke kjøre bil når jeg tok ect. Ellers er poliklinisk når en bare er der på dagtid.

Tusen takk for svar.

Mistet du sertifikatet helt, eller kun de dagene du tok ect? Kunne du feks kjøre i helgene? Var du innlagt? Hjalp det deg?

Beklager alle spm...

Skrevet

Tusen takk for svar.

Mistet du sertifikatet helt, eller kun de dagene du tok ect? Kunne du feks kjøre i helgene? Var du innlagt? Hjalp det deg?

Beklager alle spm...

Du mister ikke lappen men få noen til å kjøre deg og hente deg, evt ta taxi, på de dagene du får behandling. Du står fritt til å bruke bil som vanlig ellers.

Gjest Lurer på ect
Skrevet

Du mister ikke lappen men få noen til å kjøre deg og hente deg, evt ta taxi, på de dagene du får behandling. Du står fritt til å bruke bil som vanlig ellers.

Tusen tak for svar.

Jeg kan nok ikke få noen til å kjøre meg... min mann er på jobb... så kommer "problemet" at jeg er redd for å ta taxi alene... redd det skal skje noe...

Huff... alt man må tenke på... det går snart rundt for meg...

Skrevet

Tusen tak for svar.

Jeg kan nok ikke få noen til å kjøre meg... min mann er på jobb... så kommer "problemet" at jeg er redd for å ta taxi alene... redd det skal skje noe...

Huff... alt man må tenke på... det går snart rundt for meg...

Søke om støttekontakt til slike situasjoner fremover, en du kan bli kjent med og skikkelig trygg på? Denne kan følge deg på slike ting som du gruer deg til. Sliter man mye i utgangspunktet så tåler man lite, det er bare slik det er. Skal du få ECT eller er det kun på vurderingsstadiet enda?

Gjest lurer på ect
Skrevet

Søke om støttekontakt til slike situasjoner fremover, en du kan bli kjent med og skikkelig trygg på? Denne kan følge deg på slike ting som du gruer deg til. Sliter man mye i utgangspunktet så tåler man lite, det er bare slik det er. Skal du få ECT eller er det kun på vurderingsstadiet enda?

Takk for svar.

Jeg skal i vurderingssamtale neste uke... men behandler mener det kan være lurt...

Man klarer vel ikke å få støttekontakt på så kort tid (om dette blir aktuelt). Jeg vet ikke jeg... føler hele hodet mitt er som bomull, samtidig som jeg bombanders med vonde tanker...

Skrevet

Takk for svar.

Jeg skal i vurderingssamtale neste uke... men behandler mener det kan være lurt...

Man klarer vel ikke å få støttekontakt på så kort tid (om dette blir aktuelt). Jeg vet ikke jeg... føler hele hodet mitt er som bomull, samtidig som jeg bombanders med vonde tanker...

Forsøk, jeg vet om 2 stk som fikk dette i løpet av 2 og 3 uker, det er verdt å prøve. For deg så tror jeg faktisk dette kan være en løsning i og med du er usikker og redd og trenger å trygges. Jeg vet ikke om du har besøk av psyk hjemmespl, eller vanlig hjemmespl, i såfall vil denne også kunne følge deg. Lykke til ihvertfall...

Gjest lurer på ect
Skrevet

Forsøk, jeg vet om 2 stk som fikk dette i løpet av 2 og 3 uker, det er verdt å prøve. For deg så tror jeg faktisk dette kan være en løsning i og med du er usikker og redd og trenger å trygges. Jeg vet ikke om du har besøk av psyk hjemmespl, eller vanlig hjemmespl, i såfall vil denne også kunne følge deg. Lykke til ihvertfall...

Tusen takk for lykkeønskninger.

Jeg har kontakt med psyk sykepleier annenhver uke. Kanskje hun kunne fulgt?

Skrevet

Tusen takk for lykkeønskninger.

Jeg har kontakt med psyk sykepleier annenhver uke. Kanskje hun kunne fulgt?

Flott, det synes jeg absolutt du skal spørre om og foreslå.

• 2 uker senere...
Gjest ingelill
Skrevet

Tusen takk for svar.

Beklager alle spm...

Jeg mistet kjøring i hele perioden. Det var også helt nødvendig etter mitt syn. Du er rimelig omtåket når du tar ect.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...