Gå til innhold

Fastlegens rettigheter

Anbefalte innlegg

Gjest tvillingjomfru1974
Skrevet

Hei, og takk for fin spalte. Jeg er en kvinne på 37 år som er 4 mnd på vei. Ved forrige svangerskapskontroll hos fastlegen ble urinprøven min testet for cannabis uten at jeg visste om det. Legen mente at dette var vanlig prosedyre hos alle gravide, og at han følgelig ikke trengte mitt samtykke ettersom jeg var gravid. Stemmer dette? Hilsen Dønn fortvilet som håper så inderlig på raskt svar...

Videoannonse
Annonse
  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

13

• zellica

5

• hidi, the scorpion

4

• Bookworm

3

Gjest lurer jeg på
Skrevet

Hvorfor er du så fortvilet. Har du brukt dette når du er gravid?

Skrevet

Man må teste spesielt for hasj for å oppdage det siden det ikke vises på slike vanlige urinprøver som tas rutinemessig i svangerskapet. Har din fastlege blitt varslet, det kan isåfall forklare det hele.

Skrevet

Om legen har rett til det eller ikke, blåser jeg i... Hvorfor er det et problem for deg at du har blitt testet for det? Hvis du er gravid formoder jeg at du ikke inntar stoffet, og da er det neppe noe problem - hvis du faktisk inntar stoffet håper jeg virkelig legen tar tak i det.

Gjest Ksenia
Skrevet

Det kan da umulig stemme?! Du er da ikke rettsløs selv om du er gravid! Skjønner ikke de andres korte og misbilligende svar her. Hvis legen din har testet deg kun av omsorg og fordi han vil hjelpe deg og barnet hvis du skulle vise deg å være en hasjmisbruker, hvorfor da ikke fortelle det til deg først? Samarbeidet kan umulig bli særlig konstruktivt etter dette. jeg ville i hvert fall ikke stolt på ham et sekund. Hvis du ikke har røkt hasj, og vedkommende forteller deg at h*n hadde så stor mistanke at h*n fikk det testet, vel, samarbeidet kan neppe bli særlig konstruktiv. Jeg har aldri hørt om dette eller noe lignende. håper du får svar fra noen som vet noe om jussen i dette. Kanskje du kan ringe fylkeslegen eller helsetilsynet og spørre? Spørre en annen lege i hvertfall? Regner med du ordner deg med en annen lege uansett....

Onsdag1365380628
Skrevet

Det er vel en grunn til at du er så opprørt og fortvilet? Er du misbruker?

Gjest dedede
Skrevet

Det kan da umulig stemme?! Du er da ikke rettsløs selv om du er gravid! Skjønner ikke de andres korte og misbilligende svar her. Hvis legen din har testet deg kun av omsorg og fordi han vil hjelpe deg og barnet hvis du skulle vise deg å være en hasjmisbruker, hvorfor da ikke fortelle det til deg først? Samarbeidet kan umulig bli særlig konstruktivt etter dette. jeg ville i hvert fall ikke stolt på ham et sekund. Hvis du ikke har røkt hasj, og vedkommende forteller deg at h*n hadde så stor mistanke at h*n fikk det testet, vel, samarbeidet kan neppe bli særlig konstruktiv. Jeg har aldri hørt om dette eller noe lignende. håper du får svar fra noen som vet noe om jussen i dette. Kanskje du kan ringe fylkeslegen eller helsetilsynet og spørre? Spørre en annen lege i hvertfall? Regner med du ordner deg med en annen lege uansett....

Hvis en nå tester positivt på cannabis, noe det er etter angsten hennes å gjøre nok er tilfelle, er det vel andre ting å konsentrere seg rundt enn fylkesleger og jussformidlingen. Ingen går i taket av en slik test om det ikke er fordi en har brukt cannabis.

Skrevet

Den gangen jeg var gravid var det vel bare hiv-test som var obligatorisk uten at jeg måtte samtykke såvidt jeg husker, men jeg synes det er helt topp om man også kan sjekke for narkotika ved mistanke.

For ettersom du reagerer så sterkt på dette har du neppe rent mel i posen... Og husk at det er ikke deg det handler om lenger, men den lille du har i magen og den har ikke valgt om den vil eller ikke vil bruke narkotika.

Skrevet

Hvis det blir tatt blodprøver av deg hos legen, gravid eller ikke - forventer du at du skal bli informert om alle testene som skal utføres? Han sitter ikke å ramser opp til meg, og jeg forventer heller ikke det. Hadde man blitt like opprørt over at man testet antallet hvite blodlegemer, eller jerninnhold i blodet?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Her er det nok langt viktigere ting å bekymre seg om enn fastlegens rettigheter.

Skrevet

Hvis det blir tatt blodprøver av deg hos legen, gravid eller ikke - forventer du at du skal bli informert om alle testene som skal utføres? Han sitter ikke å ramser opp til meg, og jeg forventer heller ikke det. Hadde man blitt like opprørt over at man testet antallet hvite blodlegemer, eller jerninnhold i blodet?

Det forventer jeg, faktisk.

Ingen av mine leger ville testet for en elektrolytt uten å ha spurt meg først, og det skulle bare mangle. Det handler om meg, og om jeg vil testes og vite blodprøveresultatene.

Og det er det samme om det er FriT4 eller S-Na som testes.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Her er det nok langt viktigere ting å bekymre seg om enn fastlegens rettigheter.

Det ene ekskluderer ikke det andre.

Å teste "bak pasientens rygg" er direkte uetisk. Det kan godt være at det er meget smart å teste, og at det er god grunn til det, men å gjøre det uten å informere er uetisk.

Og dette er selvsagt ikke noe forsvar verken for hasj, alkohol eller røyking.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Den gangen jeg var gravid var det vel bare hiv-test som var obligatorisk uten at jeg måtte samtykke såvidt jeg husker, men jeg synes det er helt topp om man også kan sjekke for narkotika ved mistanke.

For ettersom du reagerer så sterkt på dette har du neppe rent mel i posen... Og husk at det er ikke deg det handler om lenger, men den lille du har i magen og den har ikke valgt om den vil eller ikke vil bruke narkotika.

''For ettersom du reagerer så sterkt på dette har du neppe rent mel i posen... ''

Så man er skyldig fordi man krever sine rettigheter?

Jeg vil ikke at noen skal avlytte soverommet mitt, men det er ikke fordi jeg er skyldig i noen kriminelle planer.

Det handler om grunnleggende tillitt mellom behandler og pasient.

Jeg ser et utall spesialister og leger, og ingen av dem ville testet for så mye som jernmangel uten å spørre meg først.

Med vennlig hilsen

Gjest dedede
Skrevet

''For ettersom du reagerer så sterkt på dette har du neppe rent mel i posen... ''

Jeg vil ikke at noen skal avlytte soverommet mitt, men det er ikke fordi jeg er skyldig i noen kriminelle planer.

Jeg ser et utall spesialister og leger, og ingen av dem ville testet for så mye som jernmangel uten å spørre meg først.

Med vennlig hilsen

Man får ikke direkte angst av en prøve som blir urettmessig tatt om en ikke har urent mel i posen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det ene ekskluderer ikke det andre.

Å teste "bak pasientens rygg" er direkte uetisk. Det kan godt være at det er meget smart å teste, og at det er god grunn til det, men å gjøre det uten å informere er uetisk.

Og dette er selvsagt ikke noe forsvar verken for hasj, alkohol eller røyking.

Med vennlig hilsen

Det er korrekt.

Jeg lar meg bare provosere av narkomane som uten unntak ser splinten i sin brors øye, men aldri bjelken i sitt eget.

Skrevet

Man får ikke direkte angst av en prøve som blir urettmessig tatt om en ikke har urent mel i posen.

En ting er at hun antageligvis har brukt hasj, men en annen like alvorlig ting er at fastlegen har tatt prøver bak hennes rygg som man trenger godkjennelse for å kunne ta.

Jeg har aldri så mye som sett et illegalt rusmiddel, men hadde noen sjekket meg for dette bak min rygg, hadde det utløst en anmeldelse til fylkeslegen.

Gjest Høstløv
Skrevet

Med vennlig hilsen

''Jeg ser et utall spesialister og leger, og ingen av dem ville testet for så mye som jernmangel uten å spørre meg først.''

Legen min krysser av på skjema for et utall av tester for forskjellige ting, og jeg vet ikke hva 75% av testene handler om.

Gjest dedede
Skrevet

En ting er at hun antageligvis har brukt hasj, men en annen like alvorlig ting er at fastlegen har tatt prøver bak hennes rygg som man trenger godkjennelse for å kunne ta.

Jeg har aldri så mye som sett et illegalt rusmiddel, men hadde noen sjekket meg for dette bak min rygg, hadde det utløst en anmeldelse til fylkeslegen.

Mener du virkelig at det er like alvorlig å ta prøven som å ha røyket cannabis med vitende vilje i et svangerskap.

Ærlig talt...

Gjest Høstløv
Skrevet

''Jeg har aldri så mye som sett et illegalt rusmiddel, men hadde noen sjekket meg for dette bak min rygg, hadde det utløst en anmeldelse til fylkeslegen.''

Jeg ble spurt om jeg ville gi tillatelse til test av HIV under siste graviditet, jeg sa ja selv om jeg visste at testen ville være negativ. Egentlig er det dumt at legen må spørre, når testen er obligatorisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...