Gå til innhold

Fastlegens rettigheter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er korrekt.

Jeg lar meg bare provosere av narkomane som uten unntak ser splinten i sin brors øye, men aldri bjelken i sitt eget.

Enig.

Og det kan godt være at man bør lovfeste testing.

Det jeg reagerte på var å gjøre det bak ryggen på folk. Jeg forstår det "der og da", men tror ikke det gavner på sikt.

Med vennlig hilsen

Videoannonse
Annonse
  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

13

• zellica

5

• hidi, the scorpion

4

• Bookworm

3

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Den gangen jeg var gravid var det vel bare hiv-test som var obligatorisk uten at jeg måtte samtykke såvidt jeg husker, men jeg synes det er helt topp om man også kan sjekke for narkotika ved mistanke.

For ettersom du reagerer så sterkt på dette har du neppe rent mel i posen... Og husk at det er ikke deg det handler om lenger, men den lille du har i magen og den har ikke valgt om den vil eller ikke vil bruke narkotika.

Sidespor: Man kan nå aldri ta hiv test uten samtykke, uansett gravid eller ikke. Men om den gravide nekter, blir hun behandlet som hiv-positiv i forbindelse med fødsel, med alt ekstraarbeid det fører med seg.

hvorfor skjer dette??
Skrevet

''Jeg har aldri så mye som sett et illegalt rusmiddel, men hadde noen sjekket meg for dette bak min rygg, hadde det utløst en anmeldelse til fylkeslegen.''

Jeg ble spurt om jeg ville gi tillatelse til test av HIV under siste graviditet, jeg sa ja selv om jeg visste at testen ville være negativ. Egentlig er det dumt at legen må spørre, når testen er obligatorisk.

HIV-test er ikke obligatorisk. Men om du nekter, blir du behandlet som hiv-positiv resten av svangerskap samt fødsel.

Skrevet

Mener du virkelig at det er like alvorlig å ta prøven som å ha røyket cannabis med vitende vilje i et svangerskap.

Ærlig talt...

Hvis damen har utsatt fosteret for fare, er det en handling som er helt galemattias og som ikke kan forsvares på noen måte.

Men at fastlegen går bak ryggen på en pasient og rustester denne uten tillatelse, er så graverende at det ville ha utløst en sak fra min side, ja.

Min fastlege skal jeg ha tillit til, og mistenker han at jeg ruser meg under svangerskapet, får han gå tjenestevei!

Skrevet

''Jeg ser et utall spesialister og leger, og ingen av dem ville testet for så mye som jernmangel uten å spørre meg først.''

Legen min krysser av på skjema for et utall av tester for forskjellige ting, og jeg vet ikke hva 75% av testene handler om.

Alle mine leger forklarer hva de tester, og hvorfor de gjør det.

Med vennlig hilsen

Gjest Hulderen
Skrevet

''For ettersom du reagerer så sterkt på dette har du neppe rent mel i posen... ''

Så man er skyldig fordi man krever sine rettigheter?

Jeg vil ikke at noen skal avlytte soverommet mitt, men det er ikke fordi jeg er skyldig i noen kriminelle planer.

Det handler om grunnleggende tillitt mellom behandler og pasient.

Jeg ser et utall spesialister og leger, og ingen av dem ville testet for så mye som jernmangel uten å spørre meg først.

Med vennlig hilsen

Når jeg tar blodprøver hos legen min, så slenger han alltid på en bråte ekstra tester uten å spørre meg. Det har jeg virkelig aldri reagert på.

Skrevet

Man får ikke direkte angst av en prøve som blir urettmessig tatt om en ikke har urent mel i posen.

Det handler ikke om det.

Det handler om at pasienten skal stole på legen, og det gjør man ikke hvis legen "jukser" og ikke er til å stole på.

Resultatet blir at pasienten ikke kan stole på legen, og det er et kjempeproblem, for da vil vedkommende ikke være ærlig i fremtiden.

Med vennlig hilsen

Gjest Høstløv
Skrevet

Alle mine leger forklarer hva de tester, og hvorfor de gjør det.

Med vennlig hilsen

Når legen og jeg kommer dithen at hun skal fylle ut skjema for prøvetaking, har jeg som oftest brukt dobbelt opp av den dobbelt time som er satt av til meg, og derfor spør jeg ikke hva hun krysser av på skjemaet, for da ville konsultasjonen ha tatt veldig lang tid, jeg føler tidspresset tyngende :-)

Skrevet

Når jeg tar blodprøver hos legen min, så slenger han alltid på en bråte ekstra tester uten å spørre meg. Det har jeg virkelig aldri reagert på.

Nei, ikke jeg heller, og jeg kan virkelig ikke forstå hva det _er_ å reagere på...

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg synes spørsmålet ditt er betimelig, selv om overskriften er helt på jordet. Dette handler om mor og barn og ikke om fastlegen.

Jeg antar fastlegen kan ta nærmest de tester h*n vil, med begrunnelse omtanke for barnets beste. Jeg synes imidlertid han burde informere den gravide, med mindre sterke grunner taler i mot.

Skrevet

La oss si at en av de testene hadde påvist en uhelbredelig sykdom, som du kunne levd uvitende om i 30 år?

Kan legen vite om du ville likt å vite det eller ei? Ved å teste noe du ikke får vite om så tar han/hun beslutningen din for deg.

Mesteparten av legeetikk-reglene er meget godt uttenkt.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Når legen og jeg kommer dithen at hun skal fylle ut skjema for prøvetaking, har jeg som oftest brukt dobbelt opp av den dobbelt time som er satt av til meg, og derfor spør jeg ikke hva hun krysser av på skjemaet, for da ville konsultasjonen ha tatt veldig lang tid, jeg føler tidspresset tyngende :-)

Jeg kjenner jo til det meste, så det er ikke så mange nye tester lengre.

Men ja, det tar tid.

Med vennlig hilsen

Gjest togli
Skrevet

Jeg antar du var påvirket siden du reagerer så sterkt? Da var det sikkert en grunn til at legen valgte å teste deg? Tenk at dette ble gjort for å ta vare på spiren som vokser inni deg....

Skrevet

Enig.

Og det kan godt være at man bør lovfeste testing.

Det jeg reagerte på var å gjøre det bak ryggen på folk. Jeg forstår det "der og da", men tror ikke det gavner på sikt.

Med vennlig hilsen

Jeg bare lurer: har du oversikt over alle blodprøver du har tatt opp gjennom livet? Jeg for min del forstår meg ikke på det, men setter min lit til at legen (som jeg er veldig trygg på) ikke tar prøver for å henge meg ut, men for å kunne ivareta min (og forsåvidt mine barns) helse.

Har ved noen anledninger i ettertid fått nyss om at det har vært prøver for bl.a. aids, alkohol, narkotika. For meg helt greit, selv om jeg stusset litt på at jeg ikke visste det. Jeg er jo i den situasjon at disse prøvene ikke har slått ut, og mener bestemt at det er greit at de blir tatt - vi forteller ikke legen alt, gjør vi det? Jeg kjenner at jeg nesten ikke vil vite "alt" de finner ut om meg - jeg har da virkelig nok potensielle bekymringer og kamper å kjempe i utgangspunktet!

Tror nok jeg ville reagert skarpere om jeg hadde blitt "avslørt" i noe, særlig hvis dette var noe jeg ikke ville gi slipp på. Men sånn sett fra mitt kanskje skinnhellige ståsted, mener jeg at de rundt meg (barn i eller utenfor magen for eksempel) har like store krav på best mulig oppfølging - særlig hvis jeg på grunn av for eksempel avhengighet satte dem i fare.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Har du tenkt på barnets rettigheter? Retten til å ha narkotikafrie foreldre både før og etter fødselen.

Skrevet

Jeg bare lurer: har du oversikt over alle blodprøver du har tatt opp gjennom livet? Jeg for min del forstår meg ikke på det, men setter min lit til at legen (som jeg er veldig trygg på) ikke tar prøver for å henge meg ut, men for å kunne ivareta min (og forsåvidt mine barns) helse.

Har ved noen anledninger i ettertid fått nyss om at det har vært prøver for bl.a. aids, alkohol, narkotika. For meg helt greit, selv om jeg stusset litt på at jeg ikke visste det. Jeg er jo i den situasjon at disse prøvene ikke har slått ut, og mener bestemt at det er greit at de blir tatt - vi forteller ikke legen alt, gjør vi det? Jeg kjenner at jeg nesten ikke vil vite "alt" de finner ut om meg - jeg har da virkelig nok potensielle bekymringer og kamper å kjempe i utgangspunktet!

Tror nok jeg ville reagert skarpere om jeg hadde blitt "avslørt" i noe, særlig hvis dette var noe jeg ikke ville gi slipp på. Men sånn sett fra mitt kanskje skinnhellige ståsted, mener jeg at de rundt meg (barn i eller utenfor magen for eksempel) har like store krav på best mulig oppfølging - særlig hvis jeg på grunn av for eksempel avhengighet satte dem i fare.

Hei,

Ikke komplett oversikt over alle nå, for det er alt for mange for å huske. Men jeg vet jo hva de sjekker for på blodprøverekvisisjonene, og spør hvis jeg lurer. Det har i noen tilfeller ført til at spesialisten har måtte rådføre seg med andre.

I ett tilfelle var prøvesvarene så merkelige at spesialisten brukte Google foran meg! :-)

Selvsagt tror jeg at legene tester "til mitt beste", men også derfor er tillit så viktig. Jeg må stole på legen, og i det tilfellet som trådstarter snakket om, så burde legen vært ærlig om det.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

Ikke komplett oversikt over alle nå, for det er alt for mange for å huske. Men jeg vet jo hva de sjekker for på blodprøverekvisisjonene, og spør hvis jeg lurer. Det har i noen tilfeller ført til at spesialisten har måtte rådføre seg med andre.

I ett tilfelle var prøvesvarene så merkelige at spesialisten brukte Google foran meg! :-)

Selvsagt tror jeg at legene tester "til mitt beste", men også derfor er tillit så viktig. Jeg må stole på legen, og i det tilfellet som trådstarter snakket om, så burde legen vært ærlig om det.

Med vennlig hilsen

Hmm - ja, da har du sikkert lit mer kapasitet og oversikt enn meg når det kommer til medisinske spørsmål. Jeg er glad med å ha det som jeg har det. Hvis jeg spør, får jeg svar - ikke noe problem, men jeg har altså ikke kapasitet til å ha oversikten som legen tross alt er bedre på enn meg.

Enig - tillit er viktig. Jeg har hatt min lege i 12 år og tilliten ble raskt bygd opp og er bare forsterket - derfor bryr jeg meg ikke så mye om det skjer ting jeg ikke vet akkurat.

Tillit er dessuten et gjensidig fenomen. Du er jo en klok person, og du må da være enig i at vi muligens ikke vet alt om denne situasjonen? Vi har det fra tvillingjomfru1974, men vet vi egentlig hva som ligger til grunn for denne testen?

Å ta denne testen så sent som i 4. mnd får meg til å tenke tanker om at her har legen trolig skjellig grunn til mistanke. En vanlig rutinetest ville nok vært tatt mye tidligere. Vi har ikke vært med inn på legekontoret her. Vi har ikke hørt samtalen. Hva vet vi om legen har spurt tvillingjomfru eller ikke og dette var et problem? En lege ser fort symptomene og hvis pasienten benekter det hele, synes jeg faktisk det er riktig å ta denne testen for å kunne bevare muligheten for å hjelpe pasienten og barnet hun bærer.

En sjanse å ta - pasienten kommer kanskje aldri tilbake. Samtidig kan man jo også "risikere" at pasienten skjønner alvoret og ønsker å ta imot hjelp (selv om det ikke akkurat virker slik for trådstarter)

hidi, the scorpion
Skrevet

''For ettersom du reagerer så sterkt på dette har du neppe rent mel i posen... ''

Så man er skyldig fordi man krever sine rettigheter?

Jeg vil ikke at noen skal avlytte soverommet mitt, men det er ikke fordi jeg er skyldig i noen kriminelle planer.

Det handler om grunnleggende tillitt mellom behandler og pasient.

Jeg ser et utall spesialister og leger, og ingen av dem ville testet for så mye som jernmangel uten å spørre meg først.

Med vennlig hilsen

''Jeg ser et utall spesialister og leger, og ingen av dem ville testet for så mye som jernmangel uten å spørre meg først.''

Har du noen gang vært gravid?

Det blir tatt blodprøver av _alle_ gravide her i Norge! Og det til hensyn av både mor og barns helse! Har du virkelig noe i mot det?

Dette er -tydeligvis- ikke innen ditt område, så her bør du trø svært varsomt!_

Skrevet

Har du noen gang vært gravid?

Det blir tatt blodprøver av _alle_ gravide her i Norge! Og det til hensyn av både mor og barns helse! Har du virkelig noe i mot det?

Dette er -tydeligvis- ikke innen ditt område, så her bør du trø svært varsomt!_

Ingen er tvunget til blodprøve uten samtykke, og man trenger ikke gi samtykke før man har fått vite det man vil vite.

Med vennlig hilsen

hidi, the scorpion
Skrevet

''Hilsen Dønn fortvilet som håper så inderlig på raskt svar...''

Spor av cannabis kan spores i urinen flere måneder etter sist bruk. Vet ikke om en blodprøve vil vise det samme.

Her synes jeg at du bør være 100% ærlig mot legen din, både for egen beskyttelse og barnest ve og vel!

Du vil _ikke_ bli dømt av legene din, men få den hjelpen du kanskje trenger;)

Om du har hatt et tøft liv, så la barnet ditt begynne et bedre liv, kjære tvillingjomfru1974:)

Ønsker dere alt godt!

Klem fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...