Gå til innhold

Fastlegens rettigheter

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion
Skrevet

Ingen er tvunget til blodprøve uten samtykke, og man trenger ikke gi samtykke før man har fått vite det man vil vite.

Med vennlig hilsen

Helt korrekt! Ingen kan tvinge en gravid kvinne til å oppsøke lege.

Men oppsøker man først legen, så vil legen være pålagt å ta blodprøver, for å forsikre seg at alt står vel til med mor og barn.

Kan ikke fatte å begripe at du angriper dette! Det gjelder et barns liv eller er mors krav høyere enn livet hun faktisk har valgt å bære frem?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

13

• zellica

5

• hidi, the scorpion

4

• Bookworm

3

Skrevet

Men oppsøker man først legen, så vil legen være pålagt å ta blodprøver, for å forsikre seg at alt står vel til med mor og barn.

Kan ikke fatte å begripe at du angriper dette! Det gjelder et barns liv eller er mors krav høyere enn livet hun faktisk har valgt å bære frem?

Fastlegen er faktisk kun pålagt å ta en prøve, og det er syfilisprøve. Den er obligatorisk, mens alle andre prøver er det opp til kvinnen selv og bestemme over, eller evnt avslå.

Skrevet

Sett deg inn i lovverket, hidi. ;-)

Med vennlig hilsen

hidi, the scorpion
Skrevet

Sett deg inn i lovverket, hidi. ;-)

Med vennlig hilsen

''Blodprøver som tas på den første svangerskapskontrollen:

Blodtyping og rhesusbestemmelse. Samtidig blir det tatt HIV-test, og prøve på om kvinnen er smittet med syfilis (Wassermanns test). Wassermannreaksjon er en obligatorisk blodprøve. Hiv-testen er derimot et frivillig tilbud til den gravide. Er kvinnen rhesus negativ blir det tatt nye blodprøver i uke 32 og i uke 36. Den gravide får disse prøvesvarene på et eget ark som hun skal ta med til fødeavdelingen sammen med helsekortet.

Prøve for å se om den gravide har hatt røde hunder (rubella).

Jernlagrene (serum-ferritin) sjekkes. Er serum ferritin under 20, betyr det at kvinnens jernlagre er tomme og hun bør ta jerntabletter i graviditeten.

Blodprosent. Denne sjekkes ca. én gang per måned (eller sjeldnere) gjennom hele svangerskapet.

Noen tar også blodprøve med tanke på Hepatitt B- og C-virus og toxoplasmose.

I tillegg til blodprøven testes urinen for bakterier og

videresendes til laboratorium for dyrkning.''

Så hva betyr dette?

Skrevet

Blodtyping og rhesusbestemmelse. Samtidig blir det tatt HIV-test, og prøve på om kvinnen er smittet med syfilis (Wassermanns test). Wassermannreaksjon er en obligatorisk blodprøve. Hiv-testen er derimot et frivillig tilbud til den gravide. Er kvinnen rhesus negativ blir det tatt nye blodprøver i uke 32 og i uke 36. Den gravide får disse prøvesvarene på et eget ark som hun skal ta med til fødeavdelingen sammen med helsekortet.

Jernlagrene (serum-ferritin) sjekkes. Er serum ferritin under 20, betyr det at kvinnens jernlagre er tomme og hun bør ta jerntabletter i graviditeten.

Blodprosent. Denne sjekkes ca. én gang per måned (eller sjeldnere) gjennom hele svangerskapet.

Så hva betyr dette?

Fremdeles frivillig, untatt wassermann testen;-)

Skrevet

Så hva betyr dette?

At det eneste som er obligatorisk er testen for syfilis, og ingenting annet.

Det står jo svart på ...eh... grått.

Med vennlig hilsen

Gjest Ksenia
Skrevet

Hvis det blir tatt blodprøver av deg hos legen, gravid eller ikke - forventer du at du skal bli informert om alle testene som skal utføres? Han sitter ikke å ramser opp til meg, og jeg forventer heller ikke det. Hadde man blitt like opprørt over at man testet antallet hvite blodlegemer, eller jerninnhold i blodet?

Selvfølgelig forventer jeg det! Lar du legen ta blodprøver uten at du vet hva det er godt for? Legen fyller ut et skjema som man har med seg til blodprøvetakingen, og hun nevner alltid hva det betyr det hun krysser av for. Noe annet er jo absurd. Jeg skjønner at hvis pasienten åpenbart er narkoman og gravid, blir det etiske litt ullent her. Men å teste for noe som helst uten at pasienten er informert er et stort overtramp syns jeg. Vi vet ingen ting mer enn det trådstarter skriver i første innlegg, så om hun er tung rusmisbruker og andre regler angående tvangsbehandling osv slår inn enn de for vanlige pasienter vet jeg ikke. Men å teste for noe slikt bak pasientens rygg: det tror jeg og håper ikke er lov.

Gjest Rent mel, ingen fare.
Skrevet

Det er så vidt jeg vet ikke normalt å drog-teste gravide kvinner til vanlig. Jeg har aldri blitt det selv, og kjenner ingen som har det. (sett bort fra de jeg vet om som har drevet med drog)

Her er det garantert mistanke om at du bruker eller har brukt noe, og at det er barnets fremtidige vel og ve som det tas hensyn til.

At du føler det som et "overtramp" kan jeg jo se, men så lenge det er et levende menneske du bærer på som kan ende opp med store problemer i fremtiden hvis du skulle teste positivt så er det akseptabelt av legene å bry seg mener nå jeg. Uten nødvendigvis å måtte melde om testene på forhånd. Da kan du jo f.eks. unngå legebesøk/prøvetaking i lange perioder.

Har du ikke utslag på testene så har du jo uansett ingen ting å bekymre deg for. Vi blir jo svært mange testet for HIV under graviditeten også, uten at det menes at vi alle er flyfiller eller er i den store risikoen for å være bærer av denne sykdommen nødvendigvis.

Gjest Tvillingjomfru74
Skrevet

Man må teste spesielt for hasj for å oppdage det siden det ikke vises på slike vanlige urinprøver som tas rutinemessig i svangerskapet. Har din fastlege blitt varslet, det kan isåfall forklare det hele.

Ja, vennen min tyvleste på tlf min og fant en sms hvor det sto at jeg hadde røyket noen trekk. Deretter ringte han legen min og sladra...

Angrer som bare det...;( Har ikke røyka siden...

Skrevet

Ja, vennen min tyvleste på tlf min og fant en sms hvor det sto at jeg hadde røyket noen trekk. Deretter ringte han legen min og sladra...

Angrer som bare det...;( Har ikke røyka siden...

''Ja, vennen min tyvleste på tlf min og fant en sms hvor det sto at jeg hadde røyket noen trekk. Deretter ringte han legen min og sladra... ''

Du har en god venn. :o) Dette går nok bra skal du se.

Skrevet

Selvfølgelig forventer jeg det! Lar du legen ta blodprøver uten at du vet hva det er godt for? Legen fyller ut et skjema som man har med seg til blodprøvetakingen, og hun nevner alltid hva det betyr det hun krysser av for. Noe annet er jo absurd. Jeg skjønner at hvis pasienten åpenbart er narkoman og gravid, blir det etiske litt ullent her. Men å teste for noe som helst uten at pasienten er informert er et stort overtramp syns jeg. Vi vet ingen ting mer enn det trådstarter skriver i første innlegg, så om hun er tung rusmisbruker og andre regler angående tvangsbehandling osv slår inn enn de for vanlige pasienter vet jeg ikke. Men å teste for noe slikt bak pasientens rygg: det tror jeg og håper ikke er lov.

''Lar du legen ta blodprøver uten at du vet hva det er godt for?''

Ja absolutt. Når jeg kommer til legen min med en eller annen helsebekymring, overlater jeg til ham å sende blodprøven min for testing av det han mener er relevant.

Gjest Tvillingjomfru74
Skrevet

Det kan da umulig stemme?! Du er da ikke rettsløs selv om du er gravid! Skjønner ikke de andres korte og misbilligende svar her. Hvis legen din har testet deg kun av omsorg og fordi han vil hjelpe deg og barnet hvis du skulle vise deg å være en hasjmisbruker, hvorfor da ikke fortelle det til deg først? Samarbeidet kan umulig bli særlig konstruktivt etter dette. jeg ville i hvert fall ikke stolt på ham et sekund. Hvis du ikke har røkt hasj, og vedkommende forteller deg at h*n hadde så stor mistanke at h*n fikk det testet, vel, samarbeidet kan neppe bli særlig konstruktiv. Jeg har aldri hørt om dette eller noe lignende. håper du får svar fra noen som vet noe om jussen i dette. Kanskje du kan ringe fylkeslegen eller helsetilsynet og spørre? Spørre en annen lege i hvertfall? Regner med du ordner deg med en annen lege uansett....

Takk for fornuftig svar, støtte og forståelse. Har riktignok røyket noen trekk 2 ganger i løpet av svangerskapet (var helt nede psykisk) og ble sladra på av vennen min som tyvleste meld på tlf min. Han sladra til legen, men legen nevnte ingenting for meg. Uka etter ringte sekretæren til legen min og kalte meg inn til samtale med en fagperson til til stedet, for rusmisbruk. Urinprøven hadde vist spor av hasj. Legen mente alle gravide ble sjekka, og at sladringen til vennen min ikke hadde noen betydning. Jeg har vanskelig for å tro på han, Synes i det minste han kunne advart meg..!

Gjest tvillingjomfru74
Skrevet

Har du tenkt på barnets rettigheter? Retten til å ha narkotikafrie foreldre både før og etter fødselen.

Skal si du har vært til stor hjelp. Du må være den eneste her som ikke er i nærheten av¨å svare på det jeg spør om engang, enda du er psykiater...!

Gjest Ksenia
Skrevet

Takk for fornuftig svar, støtte og forståelse. Har riktignok røyket noen trekk 2 ganger i løpet av svangerskapet (var helt nede psykisk) og ble sladra på av vennen min som tyvleste meld på tlf min. Han sladra til legen, men legen nevnte ingenting for meg. Uka etter ringte sekretæren til legen min og kalte meg inn til samtale med en fagperson til til stedet, for rusmisbruk. Urinprøven hadde vist spor av hasj. Legen mente alle gravide ble sjekka, og at sladringen til vennen min ikke hadde noen betydning. Jeg har vanskelig for å tro på han, Synes i det minste han kunne advart meg..!

Enig, jeg syns absolutt han burde ha sagt det til deg. Da kunne du jo ha forberedt deg på hvs du ville si til ham (og fagpersonen) hvor ekkelt det enn måtte være, lagt kortene på bordet og fortalt han det som det var. Så kunne legen ha blitt en støtte og hjelp når det gjelder dette. Det var vel å hjelpe deg/barnet som var intensjonen, synes bare det å teste slik bak din rygg var utrolig lite konstruktivt. Legen kunne jo ikke vite omfanget av denne hasjbruken, det enkleste og riktigste ville jo være å spørre deg på en åpen og ikke-anklagende måte, slik at du fikk tiltro til ham og kunne betro deg. Lykke til videre og håper samarbeidet med legen blir bedre framover selvom det fikk en knekk. Kan du prate med ham om dette (både den lille hasjbruken, at det ikke skal skje igjen og at denne testingen bak din rygg var ødeleggende for tillitsforholdet)?

Gjest tvillingjomfru74
Skrevet

Enig, jeg syns absolutt han burde ha sagt det til deg. Da kunne du jo ha forberedt deg på hvs du ville si til ham (og fagpersonen) hvor ekkelt det enn måtte være, lagt kortene på bordet og fortalt han det som det var. Så kunne legen ha blitt en støtte og hjelp når det gjelder dette. Det var vel å hjelpe deg/barnet som var intensjonen, synes bare det å teste slik bak din rygg var utrolig lite konstruktivt. Legen kunne jo ikke vite omfanget av denne hasjbruken, det enkleste og riktigste ville jo være å spørre deg på en åpen og ikke-anklagende måte, slik at du fikk tiltro til ham og kunne betro deg. Lykke til videre og håper samarbeidet med legen blir bedre framover selvom det fikk en knekk. Kan du prate med ham om dette (både den lille hasjbruken, at det ikke skal skje igjen og at denne testingen bak din rygg var ødeleggende for tillitsforholdet)?

Skal på time dit imorgen og kommer til å la det bli med den timen. Jeg vil bytte fastlege og starte på nytt..!;)

Takk for gode og saklige ord fra deg,- det har betydd mye for meg, faktisk..;))

Skrevet

''Lar du legen ta blodprøver uten at du vet hva det er godt for?''

Ja absolutt. Når jeg kommer til legen min med en eller annen helsebekymring, overlater jeg til ham å sende blodprøven min for testing av det han mener er relevant.

Interessant.

Legene mine vil alltid "ha meg med", og pleier forklare ofte langt mer enn det jeg trenger.

Og neste gang går vi gjennom resultatene, og med forklaring for hva hver høy eller lav verdi betyr, og signifikansen.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Skal på time dit imorgen og kommer til å la det bli med den timen. Jeg vil bytte fastlege og starte på nytt..!;)

''Jeg vil bytte fastlege og starte på nytt..!;''

Flott! Håper det er av hensyn til deg og barnet, ikke pga fastlegen? Alt godt til deg og den lille :-)

Gjest Ksenia
Skrevet

Klem og lykke til videre! Det går sikkert bra. Å bli mor er fantastisk.

Gjest tvillingjomfru74
Skrevet

Klem og lykke til videre! Det går sikkert bra. Å bli mor er fantastisk.

Ringte norsk pasientforening isted (gratistjeneste for pasienter). Fikk bekreftet der at legen ikke hadde rett til å teste meg uten samtykke. Ville bare si det til deg, Ksenia, og til alle dere andre som har vært engasjerte i denne saken;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...