Gå til innhold

Lure inn friskhet

Anbefalte innlegg

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Hjelper "fake it until you make it" for alle pasykiske lidelser?

Kan man lure hjernen og kroppen til å tro man er frisk?

Er jo det det går på :)

Er dette noe man tror på i psykiatrien, eller er det mer alternativt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har prøvd meg på fake it until you make it mange ganger. Det funker en stund men så kræsjer jeg. De gamle mønstrene kommer tilbake.Sikkert fordi de føles tryggere og mer normale.

Når det gjelder å forandre tankene går det faktisk fint helt til man får tankekjør som overdøver det hele.

Kognitiv terapi er kjent i psykiatrien og skal være meget bra for mange lidelser. Men for at det skal funke må man ha tett oppfølging tenker jeg.

Gjest melmøll
Skrevet

Når jeg merker at depresjonen kommer prøver jeg å stå på som vanlig, presser kroppen i det lengste og opprettholder alle hverdagssysler, jobb, mosjon, gode søvn rutiner, osv. Etterhvert kjenner jeg det blir mer og mer slitsomt, søvnen forsvinner, jeg blir utmattet og greier ikke mer. Så, svar på spm nei tror ikke det. men jeg tror på at det er viktig å finne en balanse, ikke gi opp og legge seg på sofaen, prøv så godt du kan men ikke ha skyldfølelse for at du er syk.

Gjest ambrose
Skrevet

Jeg mener å huske at det funker på angst.

Gjest winda
Skrevet

Hvis man tar sykdomstegnene i starten har jeg erfaring med at dette virker. Jeg har flere ganger greid å få et sykdomsforløp på retur. Blir bedre jo mere jeg trener på dette.

Gjest Liza i London
Skrevet

Javisst går det!

Men det krever nok litt planlegging for hensikten er ikke å forsøke å lure seg selv...eller kroppen/ hjernen...til å overse alle signaler på hvor tålegrensen går.

Det er også noe avhengig av hvilken lidelse man har. Å slutte med medisiner uten i samråd med lege er en dårlig ide! Men medisiner utelukker ikke "faking".

Velg ut områder der du gjerne vil fungere bedre 0g fokuser på dem, noen få av gangen.

Gjelder det "tankekjør" så ta en vurdering...."er dette friskt?" Nei, det er ikke det, så stopp det, f.eks en halvtime eller til et gitt klokkeslett.

Depresjon: Sett deg et mål om å oppføre deg, altså tenke og handle som om du ikke var deprimert, i en gitt periode f.eks. en tirsdag.

Angst: Hvilken angstprovoserende situasjon er lettest å utfordre først?

Velg denne og gå inn i den som om angst var noe du aldri skjenket en tanke.

I faking er det ikke bare tankemønstre som må endres.

Hvordan er holdningen din? Ser du ernergisk ut eller subber du rundt med bøyet hode? Se på mennesker du gjerne vil likne og lær av dem.

Hvordan puster du?

Hvordan er påkledning, hår etc?

Husker du å smile? Det er en undervurdert grimase...bare prøv!

Etter en Fake- session er det lurt å ta en evaluering. Og neste gang faker du enda bedre og til slutt er det blitt en sann del av deg og ingen faking fordi du har lært deg nye ferdigheter.

"fake it till you make it" er ikke ment å være en selvstraffende situasjon men en mulighet til å finne din egen styrke.

Å lete etter sykdom er ingen kunst, det kan nesten alle gjøre. Men å finne sin egen - og andres - sunnhet og bygge videre på den synes å være en nesten glemt ferdighet

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det funker utmerket for enkelte lidelser. For andre tror jeg det blir meget vanskelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...