Gå til innhold

Sexualitet i terapi

Anbefalte innlegg

Gjest Kayia
Skrevet

Hei,

homofili er ikke lengre noen psykiatrisk diagnose, men det er mulig å få diagnose ego-dyston seksualitet dersom det er slik at du ikke ønsker å være bifil. Men slik du fremstiller det virker det ikke slik. Så jeg er usikker på hvilken diagnose de kan stille, for man må ha en diagnose. Kanskje tilpasningsforstyrrelse?

Man trenger ikke nødvendigvis ha eller ønske å få en diagnose for å oppsøke en psykolog. Det er ikke uvanlig å snakke med en psykolog "bare" for å rydde opp i rotete tanker.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 150
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

20

• XbellaX

11

• Persille1365381127

9

• Tante Anna

8

Gjest duken
Skrevet

Selvsagt starter jeg en diskusjon med deg når du lirer av deg slike ting. Hadde det enda hatt relevans til det hun ønsket svar på. Du skal få ha de meningene du ønsker, så lenge du ønsker, men det er så fenomenalt frekt og upassende å slenge dem i trynet på et menneske som ikke gjør noe annet enn å spørre om hjelp.

Hva vetr du om at det er "det eneste" denne personen gjør? ;)

Og hvorfor startet ikke DU en ny tråd på Åpent og fortsatte diskusjonen med meg der?

Skrevet

Hva vetr du om at det er "det eneste" denne personen gjør? ;)

Og hvorfor startet ikke DU en ny tråd på Åpent og fortsatte diskusjonen med meg der?

''Hva vetr du om at det er "det eneste" denne personen gjør? ;)'' Skjønner ikke spørsmålet? Hun starter en tråd og ber om hjelp. det bør være mulig å spørre om råd uten å få andres dømmende kommentarer og irettesettende pekefinger i ansiktet.

''Og hvorfor startet ikke DU en ny tråd på Åpent og fortsatte diskusjonen med meg der?''' Fordi det i denne tråden du tok deg frihet til å være en drittsekk. Ønsker du å diskutere dine meninger så gjør det så mye du ønsker med noen som er intr i å høre på deg, ikke i en tråd til noen som bare ønsker svar.

Skrevet

Man trenger ikke nødvendigvis ha eller ønske å få en diagnose for å oppsøke en psykolog. Det er ikke uvanlig å snakke med en psykolog "bare" for å rydde opp i rotete tanker.

Nei, men psykologer er forpliktet til å sette en diagnose for å kunne tilby terapi. Tilpasningsforstyrrelse er en veldig generell diagnose, som handler om at man har problemer med å tilpasse seg en vanskelig situasjon i livet der og da.

Skrevet

''Hva vetr du om at det er "det eneste" denne personen gjør? ;)'' Skjønner ikke spørsmålet? Hun starter en tråd og ber om hjelp. det bør være mulig å spørre om råd uten å få andres dømmende kommentarer og irettesettende pekefinger i ansiktet.

''Og hvorfor startet ikke DU en ny tråd på Åpent og fortsatte diskusjonen med meg der?''' Fordi det i denne tråden du tok deg frihet til å være en drittsekk. Ønsker du å diskutere dine meninger så gjør det så mye du ønsker med noen som er intr i å høre på deg, ikke i en tråd til noen som bare ønsker svar.

Enkelte har et behov for å slenge av seg frekke ting dessverre.

Gjest duken
Skrevet

''Fordi det i denne tråden du tok deg frihet til å være en drittsekk. Ønsker du å diskutere dine meninger så gjør det så mye du ønsker med noen som er intr i å høre på deg, ikke i en tråd til noen som bare ønsker svar.''

For det første: Jeg oppførte meg ikke som en drittsekk, jeg sa bare meninga mi. Når jeg leser noe som opprører meg, føler jeg behov for å sette ord på det. Og der er vi jo like, ikke sant? Du satte jo ord påmitt innlegg fordi det opprørte deg.

For det andre: Du er en drittsekk mot meg når du lirer av deg slike ting til meg bare fordi jeg sa meningen min. Det er DU som er dømmende ovenfor meg. Selv om ikke alle har de samme meningene som deg, trenger du ikke å angripe og være en drittsekk.

For det tredje: Om ikke du forstår hva jeg skriver, så la være å svare.

Gjest duken
Skrevet

''Enkelte har et behov for å slenge av seg frekke ting dessverre.''

Og dette var _ikke_ frekt?

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg synes du skal passe dine egne saker og la vær å komme med dømmende og frekke kommentarer til et menneske som spør om hjelp. Hva i herrens navn gir deg retten til å være en drittsekk?

Her overreagerer du voldsomt!

Å kalle dukens innlegg for frekt er ikke riktig.

Duken har sin mening om saken og må få lov til å ha det.

Du og jeg har også hatt en diskusjon hvor du hardnakket forsvarer mangfoldet i svarene her på dol.

Skrevet

Uansett hva slags legning du har, så er du utro - i mine øyne er dette det største problemet ditt akkurat nå.

Men du innser samtidig at du trenger å rydde opp i tankene dine, og da kan terapi være en flott løsning. Jeg tror du er redd for å gå fra noe kjent og trygt og over til noe ukjent som du ikke vet hvordan vil komme til å utvikle seg. Jeg er egentlig ganske sikker på at du ville ha hatt de samme tankene hvis det hadde vært en annen mann du hadde hatt et forhold til.

Finn deg en terapeut og få hjelp til å rydde opp i tanker og følelser omkring dette - og i mellomtiden råder jeg deg sterkt til å avslutte utroskapen. Det har ingen fortjent.

Skrevet

Du og jeg har også hatt en diskusjon hvor du hardnakket forsvarer mangfoldet i svarene her på dol.

Duken skal få lov til å ha sine meninger. Poenget her er at det må være lov å spørre om råd uten å få dømmende kommentarer i ansiktet, for det var jo faktisk det eneste hun fikk av "duken", ikke hjelp eller noe annet, rett og slett kun et frekt svar. Dersom du ikke klarer å forstå forskjellen mellom mangfold i svar og det å svare på denne måten er jeg redd jeg ikke kan hjelpe deg.

Skrevet

''Fordi det i denne tråden du tok deg frihet til å være en drittsekk. Ønsker du å diskutere dine meninger så gjør det så mye du ønsker med noen som er intr i å høre på deg, ikke i en tråd til noen som bare ønsker svar.''

For det første: Jeg oppførte meg ikke som en drittsekk, jeg sa bare meninga mi. Når jeg leser noe som opprører meg, føler jeg behov for å sette ord på det. Og der er vi jo like, ikke sant? Du satte jo ord påmitt innlegg fordi det opprørte deg.

For det andre: Du er en drittsekk mot meg når du lirer av deg slike ting til meg bare fordi jeg sa meningen min. Det er DU som er dømmende ovenfor meg. Selv om ikke alle har de samme meningene som deg, trenger du ikke å angripe og være en drittsekk.

For det tredje: Om ikke du forstår hva jeg skriver, så la være å svare.

Det må være lov å spørre og be om hjelp uten å få dømmende svar. Dine meninger skal du få lov til å ha i fred, men det var ikke det vedkommende ønsket. Det er dette med normal folkeskikk og høflighet.

Skrevet

Vi var nå flere som reagerte for å si det slik. Det spiller liten rolle om innlegget står på åpent, på psykiatri, man kan i det minste svare med høflighet. Og har man ingenting å bidra med så holder man heller munn.

Persille1365381127
Skrevet

''Da tenker jeg i hovedsak på det med å få barn sammen, noe som vil være nært forestående pga alderen min (og hun jeg er sammen med). ''

Jeg synes det er svært egoistisk av lesbiske og homofile par å få barn sammen. Det er mange grunner til det, som jeg ikke gidder å ramse opp nå.

Men hvorfor skal alt normaliseres? Finnes det ingen grenser igjen for hva som er unormalt?

Man må bare elske det når folk mener noe er svært etellerannet, men ikke gidder å ramse opp grunnene til det nå. Det fremstår så gjennomtenkt...

Nå etterspurte ikke trådstarter din mening om barn i homofile par, men siden vi mener ting uten å bli spurt her - så mener jeg at mennesker som mener så sterkt (og uttaler seg) som du gjør om andres livssyn ikke burde få barn. Det vil være usunt for barn å vokse opp i et så ekskluderende, dømmende og kritisk miljø.

Persille1365381127
Skrevet

Det var helt riktig å kalle det innlegget frekt. TS ber ikke om meninger på barn i homofile forhold, det var en bitteliten bisetning i innlegget. Å kommentere det på den måten er unødvendig, og det er ingen annen grunn til å gjøre det enn å spre edder og galle.

Det er jo nettopp den type utsagn som gjør at folk ikke tør å snakke om ting...

Skrevet

Godt sagt, jeg tror mange har det behovet kanskje spesielt når vi er på nettet. Normal høflighet fordufter som dugg for solen. Synd.

:-)

Skrevet

Nei, selvsagt ikke. Men her må en tenke på barnet/barna. Et lesbiskt par jeg kjenner fikk barn vha en sædbank i Danmark.

Et par kjendishomofile har stått fram i media og sagt at de kjøpte egg fra en dame i "et land" og betalte en annen kvinne til å bære frem barnet.

Ser du at slikt kan by på problemer for barnet/barna når de vokser opp og blir store nok til å forstå og trekke egne slutninger?

Jeg skjønner at du er fra snerpete, ytre enfold altså. Følg med tiden, vi lever ikke for 50 år siden.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Duken skal få lov til å ha sine meninger. Poenget her er at det må være lov å spørre om råd uten å få dømmende kommentarer i ansiktet, for det var jo faktisk det eneste hun fikk av "duken", ikke hjelp eller noe annet, rett og slett kun et frekt svar. Dersom du ikke klarer å forstå forskjellen mellom mangfold i svar og det å svare på denne måten er jeg redd jeg ikke kan hjelpe deg.

Her har vi forskjellige meninger.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg synes du skal passe dine egne saker og la vær å komme med dømmende og frekke kommentarer til et menneske som spør om hjelp. Hva i herrens navn gir deg retten til å være en drittsekk?

Synes du ikke å kalle duken drittsekk er litt i overkant av hva normal folkeskikk er?

Du er jo ikke det spor bedre enn det du selv kritiserer.

Skrevet

Synes du ikke å kalle duken drittsekk er litt i overkant av hva normal folkeskikk er?

Du er jo ikke det spor bedre enn det du selv kritiserer.

Det hun mener er at hvorfor sitter duken og svarer på en drittsekk måte? Skjønner du ikke det eller legger du bare vrangsiden til? :-)

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Det hun mener er at hvorfor sitter duken og svarer på en drittsekk måte? Skjønner du ikke det eller legger du bare vrangsiden til? :-)

Da bør du lese svaret en gang til.

Det er nok andre en meg som har vrangsiden ut i dag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...