Gå til innhold

Sexualitet i terapi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du har fått så mye sympati i nederste del av tråden her. Du er utro, og burde få like mye formaninger som det huuf får. Utrokap er like ille når det foregår med en av samme kjønn. Nå bare holder du på samboeren din fordi han er trygg reserve mens du finner ut om du våger å gjøre det store spranget.

Rydd opp på hjemmebane først. Gjør det slutt. Så kan du gå i terapi og vurdere hvilken legning du har og om du har guts nok til å gå i mot normene.

Helt enig. Utroskap burde faktisk vært en psykiatrisk diagnose.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 150
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

20

• XbellaX

11

• Persille1365381127

9

• Tante Anna

8

Skrevet

Dette er et typisk spørsmål som en vil ha stor nytte av å prate om med en profesjonell.

Er du enig i at utroskap burde vært en psykiatrisk diagnose?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Er du enig i at utroskap burde vært en psykiatrisk diagnose?

Nei, det er jeg ikke enig i.

Derimot er kverulering og spamming av nettforum foreslått som diagnoser i ICD-11.

Skrevet

Nei, det er jeg ikke enig i.

Derimot er kverulering og spamming av nettforum foreslått som diagnoser i ICD-11.

Det var en spøk sant?

Skrevet

''Jeg synes du skal passe dine egne saker og la vær å komme med dømmende og frekke kommentarer til et menneske som spør om hjelp. Hva i herrens navn gir deg retten til å være en drittsekk?''

Jeg synes ikke akkurat du bidrar positivt heller, når du svarer duken slik. Det er jo ikke noe vanskelig å få frem budskapet ditt uten å begynne å omtale vedkommende som en drittsekk.

Det var unødvendig og den tar jeg, men jeg synes det går over alle grenser når man ikke lenger kan stille et vanlig spørsmål uten å få tredd nedover hodet andres irettesettende og dømmende holdninger og meninger. Ærlig talt.

Skrevet

For ordens skyld er jeg ikke enig med duken. Men at dette svaret skal være så forferdelig ille ifh andre "skarpe" svar her inne går jeg ikke med på. Duken blir kritisert her fordi det er duken.

Dessuten, når vi er inne på folkeskikk, er man like ille selv når man kaller duken en drittsekk og begynner å si at duken aldri selv burde få barn.

Hvis man snakker så varmt og dydig om folkeskikk burde man holde seg til dette selv også.

"Dessuten, når vi er inne på folkeskikk, er man like ille selv når man kaller duken en drittsekk og begynner å si at duken aldri selv burde få barn.

Hvis man snakker så varmt og dydig om folkeskikk burde man holde seg til dette selv også."

Jeg har aldri noensinne skrevet noe om dukens evne til å ha barn, jeg reagerer på uhøfligheten og den dømmende tonen vedkommende har. Ja, jeg kunne helt klart latt vær å kalle vedkommende drittsekk MEN det er en drittsekk-måte å _være på_ - altså innlegget hennes, for ikke å snakke om kommentaren som kom senere "er du sikker på dette er alt hun gjør;)" . Sånt er unødvendig

Jeg synes det blir helt forunderlig at du ikke klarer å se forskjellen på mangfoldet i svarene kontra frekke og dømmende kommentarer. Men som sagt, virkelig ikke mitt problem.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

"Dessuten, når vi er inne på folkeskikk, er man like ille selv når man kaller duken en drittsekk og begynner å si at duken aldri selv burde få barn.

Hvis man snakker så varmt og dydig om folkeskikk burde man holde seg til dette selv også."

Jeg har aldri noensinne skrevet noe om dukens evne til å ha barn, jeg reagerer på uhøfligheten og den dømmende tonen vedkommende har. Ja, jeg kunne helt klart latt vær å kalle vedkommende drittsekk MEN det er en drittsekk-måte å _være på_ - altså innlegget hennes, for ikke å snakke om kommentaren som kom senere "er du sikker på dette er alt hun gjør;)" . Sånt er unødvendig

Jeg synes det blir helt forunderlig at du ikke klarer å se forskjellen på mangfoldet i svarene kontra frekke og dømmende kommentarer. Men som sagt, virkelig ikke mitt problem.

Fint at du klarer å se at du selv og har gått over streken ved å bruke ordet drittsekk. Bl.a.

Skrevet

Fint at du klarer å se at du selv og har gått over streken ved å bruke ordet drittsekk. Bl.a.

Ja selvsagt, helt unødvendig. Poenget er likevel følgende- det er en drittsekk måte å være på. Fullstendig unødvendig og svært sårende å bli møtt med de holdninger og irettesettende pekefinger når man kun ønsker et lite svar. dukens meninger skal hun få lov å ha så mye hun ønsker, poenget er at man slenger dem ikke i ansiktet på noen som allerede har det helt jævelig. Det er det vi kaller normal folkeskikk.

Skrevet

Uansett hva slags legning du har, så er du utro - i mine øyne er dette det største problemet ditt akkurat nå.

Men du innser samtidig at du trenger å rydde opp i tankene dine, og da kan terapi være en flott løsning. Jeg tror du er redd for å gå fra noe kjent og trygt og over til noe ukjent som du ikke vet hvordan vil komme til å utvikle seg. Jeg er egentlig ganske sikker på at du ville ha hatt de samme tankene hvis det hadde vært en annen mann du hadde hatt et forhold til.

Finn deg en terapeut og få hjelp til å rydde opp i tanker og følelser omkring dette - og i mellomtiden råder jeg deg sterkt til å avslutte utroskapen. Det har ingen fortjent.

Tillater meg å signere på denne :)

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du har fått så mye sympati i nederste del av tråden her. Du er utro, og burde få like mye formaninger som det huuf får. Utrokap er like ille når det foregår med en av samme kjønn. Nå bare holder du på samboeren din fordi han er trygg reserve mens du finner ut om du våger å gjøre det store spranget.

Rydd opp på hjemmebane først. Gjør det slutt. Så kan du gå i terapi og vurdere hvilken legning du har og om du har guts nok til å gå i mot normene.

Ja, jeg har virkelig fått det :) Utroskap er håpløst, men jeg har nå erfart hvor hinsides ubesluttsom og i villrede man faktisk kan bli....

Skrevet

Jeg skjønner ikke hva folk håper å oppnå ved fordømming av utroskap i en tråd som handler om vedkommende bør oppsøke terapi?

Dette er et forum for psykiatri, og uansett hva man måtte mene om utroskap, så er det faktisk ikke moralen av det som er poenget her.

Med vennlig hilsen

Gjest duken
Skrevet

Godt sagt, jeg tror mange har det behovet kanskje spesielt når vi er på nettet. Normal høflighet fordufter som dugg for solen. Synd.

:-)

''Godt sagt, jeg tror mange har det behovet kanskje spesielt når vi er på nettet. Normal høflighet fordufter som dugg for solen. Synd.

:-)''

Ja, og mange har nok også et behov for å fremstå bedre enn det de er i virkeligheten. Noen lager seg et nickname/personlighet og tillegger dette navnet/personen gode egenskaper i den hensikt å bli bedre likt på et forum enn det de blir i virkeligheten.

Glad jeg ikke er sånn iallefall.

Skrevet

Da synes jeg du skal lese hele tråden.

Ikke bare er det Duken skriver mye mer graverende enn både det TS gjør, og det andre skriver, det er også helt malplassert.

Gjest alvende
Skrevet

Jeg skjønner ikke hva folk håper å oppnå ved fordømming av utroskap i en tråd som handler om vedkommende bør oppsøke terapi?

Dette er et forum for psykiatri, og uansett hva man måtte mene om utroskap, så er det faktisk ikke moralen av det som er poenget her.

Med vennlig hilsen

Det virker som utroskap er dødssynd nummer en på DOL.

Skrevet

''Godt sagt, jeg tror mange har det behovet kanskje spesielt når vi er på nettet. Normal høflighet fordufter som dugg for solen. Synd.

:-)''

Ja, og mange har nok også et behov for å fremstå bedre enn det de er i virkeligheten. Noen lager seg et nickname/personlighet og tillegger dette navnet/personen gode egenskaper i den hensikt å bli bedre likt på et forum enn det de blir i virkeligheten.

Glad jeg ikke er sånn iallefall.

http://doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4731844

Du er like høflig og hyggelig overalt du forstår jeg :-)

Gjest duken
Skrevet

Dukens innlegg, i en personlig tråd, er både frekt og upassende.

Hvis vedkommende ønsker å diskutere "barn med homofile foreldre" så gjøres det i en egen tråd på Åpen, og ikke som angrep mot en person på Psykiatri.

''Dukens innlegg, i en personlig tråd, er både frekt og upassende.''

Kremt, i hvem sin tråd er det nettopp du befinner deg i nå?

Selvgode folk, altså...

Gjest duken
Skrevet

Det var helt riktig å kalle det innlegget frekt. TS ber ikke om meninger på barn i homofile forhold, det var en bitteliten bisetning i innlegget. Å kommentere det på den måten er unødvendig, og det er ingen annen grunn til å gjøre det enn å spre edder og galle.

Det er jo nettopp den type utsagn som gjør at folk ikke tør å snakke om ting...

''Det var helt riktig å kalle det innlegget frekt. TS ber ikke om meninger på barn i homofile forhold, det var en bitteliten bisetning i innlegget. Å kommentere det på den måten er unødvendig, og det er ingen annen grunn til å gjøre det enn å spre edder og galle''

Hun ba heller ikke om råd eller meninger om sitt utroskap, men får likevel negative kommentarer om det. Hvorfor er ikke du med på å angripe og kritisere dem som gir henne slike kommentarer?

Gjest duken
Skrevet

For ordens skyld er jeg ikke enig med duken. Men at dette svaret skal være så forferdelig ille ifh andre "skarpe" svar her inne går jeg ikke med på. Duken blir kritisert her fordi det er duken.

Dessuten, når vi er inne på folkeskikk, er man like ille selv når man kaller duken en drittsekk og begynner å si at duken aldri selv burde få barn.

Hvis man snakker så varmt og dydig om folkeskikk burde man holde seg til dette selv også.

''Duken blir kritisert her fordi det er duken.''

Nemlig! Godt poeng!

Skrevet

Det virker som utroskap er dødssynd nummer en på DOL.

Enig.

Jeg forsvarer ikke utroskap, men poenget er at denne tråden handler overhodet ikke om det.

Utroskap er heller ikke ulovlig (bortsett fra i land som Iran og Saudi Arabia), eller noen diagnose (!).

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Duken blir kritisert her fordi det er duken.''

Tull. Jeg har sett nicket "duken" her før, men har ikke noe forhold til nicket.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...