Gå til innhold

Sexualitet i terapi

Anbefalte innlegg

Gjest bifile meg
Skrevet

Uansett hva slags legning du har, så er du utro - i mine øyne er dette det største problemet ditt akkurat nå.

Men du innser samtidig at du trenger å rydde opp i tankene dine, og da kan terapi være en flott løsning. Jeg tror du er redd for å gå fra noe kjent og trygt og over til noe ukjent som du ikke vet hvordan vil komme til å utvikle seg. Jeg er egentlig ganske sikker på at du ville ha hatt de samme tankene hvis det hadde vært en annen mann du hadde hatt et forhold til.

Finn deg en terapeut og få hjelp til å rydde opp i tanker og følelser omkring dette - og i mellomtiden råder jeg deg sterkt til å avslutte utroskapen. Det har ingen fortjent.

Takk for svar :-) Jeg har hatt mange kvaler ved dette forholdet, tro du meg! Og jeg er ingen tilhenger av utroskap, tvert imot! Dette er ikke noe jeg er stolt av... Grunnen til at jeg er litt forvirret er at jeg aldri har vært i en situasjon som dette før, der det i det hele tatt har vært aktuelt å være i et forhold til en jente. Kjæresten min og jeg har snakket om barn, bygge hus og alt det, men så dukker denne dama opp! Jeg har blitt helt skremt over hvordan jeg har reagert på henne..!

Jeg skjønner at mange syns at det er utroskapen som er det største problemet her, og jeg tar den. Men for meg er dette også et spørsmål om identitet. Folk tror det er så lett å være bifil, - det er det ikke!

Videoannonse
Annonse
  • Svar 150
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

20

• XbellaX

11

• Persille1365381127

9

• Tante Anna

8

Gjest bifile meg
Skrevet

Stakkars samboeren din:-(

Jeg vet.... :-(

Gjest bifile meg
Skrevet

Du skriver mye om deg selv og dine kvaler, lite om sviket mot samboeren din og de kvalene du påfører ham. Dét er det største problemet ditt, ikke den seksuelle legningen din.

Du ønsker kanskje å gå i terapi for å lette deg, bli sett, forstått, etc. Det kan godt hende dette vil være bra for deg, men det er ikke det du trenger for å løse denne situasjonen. Det eneste som kan hjelpe deg her er at du tar et valg: Enten skværer du opp med samboeren din og forlater ham for henne du er utro med, eller motsatt, du avslutter forholdet til henne.

Det er mye jeg utelater å skrive og derfor flere ting som er en del av problemet. Utroskapen er jeg på ingen måte stolt over, tvert imot. Grunnen til at jeg ikke skriver så mye om det andre, er at det er blandt tingene jeg vil diskutere med en psykolog. Dette er også ting som kan være med på å identifisere meg.

Jeg har flere ganger lurt på om jeg skulle si noe til kjæresten min, men hittil har jeg kommet til at det er bedre for ham å ikke vite. Rett og slett fordi jeg ikke er sikker på hva jeg vil selv. Jeg tenker jo "har alt jeg har hatt sammen med ham vært feil? Har det vært dårlig?" Er det noen forskjell på å være sammen med en mann og en kvinne? Mange sånne ting som jeg aldri har erfart hittil.

Gjest duken
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du henger deg opp i om homofile par bør eller ikke bør få barn..?

Jeg mener ikke at homofile/lesbiske har noen dårligere evner til å være gode foreldre enn heterofile.Men jeg reagerer på at folk absolutt må konstruere sitt eget avkom vha f.eks sædbank i Danmark, eggdonor i India og surrogatmor i USA.

Det samme mener jeg vel egentlig om heterofile par som ikke kan få barn også. I begge tilfeller mener jeg at det må være mer etisk å adoptere et barn som allerede er født og som ikke har egne foreldre i live eller noen andre omsorgspersoner til å ta vare på seg.

For saken her er i begge tilfeller et _ønske_ om å få barn, men det _må_ ikke være ens eget kjøtt og blod.

Etter min mening trenger en ikke på død og liv å reprodusere seg selv fordi en ønsker barn.

Persille1365381127
Skrevet

''Det var helt riktig å kalle det innlegget frekt. TS ber ikke om meninger på barn i homofile forhold, det var en bitteliten bisetning i innlegget. Å kommentere det på den måten er unødvendig, og det er ingen annen grunn til å gjøre det enn å spre edder og galle''

Hun ba heller ikke om råd eller meninger om sitt utroskap, men får likevel negative kommentarer om det. Hvorfor er ikke du med på å angripe og kritisere dem som gir henne slike kommentarer?

''Hun ba heller ikke om råd eller meninger om sitt utroskap, men får likevel negative kommentarer om det. Hvorfor er ikke du med på å angripe og kritisere dem som gir henne slike kommentarer?''

Fordi det er stor forskjell på å si "homofile bør ikke få barn av grunner jeg ikke gidder å ramse opp" og "jeg liker ikke utroskap, det bør du slutte med". Det er faktisk milevis mellom de to utsagnene.

Det ene er fordomsfullt, ufint og på grensen til mobbing, det andre handler om et moralsk standpunkt ifht å føre folk bak lyset.

Det er helt uproblematisk å si at man misliker utroskap. Eller at man misliker sex før ekteskapet, eller å betale for svart arbeid. Å si at man misliker homofile/bifile eller at homofile/bifile får barn handler om å rakke ned på en gruppe mennesker som ikke gjøre noe annet enn å leve med det mennesket de er glad i - uavhengig av kjønn. De gjør ikke noe galt.

Derfor vil jeg ikke si fra til de som uttaler seg negativt om utroskap.

Persille1365381127
Skrevet

'' Du er utro, og burde få like mye formaninger som det huuf får.''

Jeg har ikke deltatt aktivt i trådene til huuf, men stusset over nøyaktig det du tar opp, nemlig forskjellen i respons som huuf har fått hele tiden og hva trådstarter i denne tråden fikk. (Og da tenker jeg ikke på den forskjellen som har sammenheng medi trådstarters konkrete spørsmål, men de generelle synspunktene som uttrykkes i forhold til hennes situasjon.)

Forskjellen ligger jo i at huuff hadde et forhold på si over tid - og ba om råd på hvordan hun skulle løse nettopp dette. Hun har konsekvent vært på Samliv, og hun har selv vært åpen med at det er nettopp utroskapen som er hovedproblemet hennes.

I denne tråden er det ikke utroskap som er hovedfokus. Det betyr IKKE at det er greit, men det trådstarter ba om råd for var å finne ut av sin egen seksualitet og holdninger til dette - og om terapi i så måte var konstruktivt.

Når noen sliter med sin egen seksualitet og ber om råd på dette, så er det det man svarer på - og muligens med utroskapen som en bisetning. Når noen skriver om utroskap, forhold på si, og hvordan man trekkes mellom sambo og kjæreste - så er det selvfølgelig det man får svar på.

Dessuten var huuff utro med en dust som ikke gjorde annet enn å bruke henne, og hun klarte ikke komme ut av det. Om utrofyren hadde vært bedre for henne enn mannen, så hadde hun kanskje blitt rådet til å gå fra mannen - og være med utrofyren.

Mao: det er situasjonsbetinget.

Skrevet

Forskjellen ligger jo i at huuff hadde et forhold på si over tid - og ba om råd på hvordan hun skulle løse nettopp dette. Hun har konsekvent vært på Samliv, og hun har selv vært åpen med at det er nettopp utroskapen som er hovedproblemet hennes.

I denne tråden er det ikke utroskap som er hovedfokus. Det betyr IKKE at det er greit, men det trådstarter ba om råd for var å finne ut av sin egen seksualitet og holdninger til dette - og om terapi i så måte var konstruktivt.

Når noen sliter med sin egen seksualitet og ber om råd på dette, så er det det man svarer på - og muligens med utroskapen som en bisetning. Når noen skriver om utroskap, forhold på si, og hvordan man trekkes mellom sambo og kjæreste - så er det selvfølgelig det man får svar på.

Dessuten var huuff utro med en dust som ikke gjorde annet enn å bruke henne, og hun klarte ikke komme ut av det. Om utrofyren hadde vært bedre for henne enn mannen, så hadde hun kanskje blitt rådet til å gå fra mannen - og være med utrofyren.

Mao: det er situasjonsbetinget.

Godt skrevet!

I dette tilfellet mener jeg at utroskapen ikke er poenget, men hvorvidt terapi vil hjelpe "sortere tankene", og derfor ville jeg aldri kritisert utroskap i en slik tråd.

Med vennlig hilsen

Persille1365381127
Skrevet

Godt skrevet!

I dette tilfellet mener jeg at utroskapen ikke er poenget, men hvorvidt terapi vil hjelpe "sortere tankene", og derfor ville jeg aldri kritisert utroskap i en slik tråd.

Med vennlig hilsen

Ja. Og hun har fått tilbakemeldinger på at det ikke er greit fra nesten alle som har svart, det er bare ingen som har gått videre inn på det ettersom det ikke var poenget i spørsmålet.

Gjest bifile meg
Skrevet

Nei, hun spør ikke om utroskap, eller forsvarer/forklarer utroskap. Hun skriver at hun er bifil, er utro, lurer på en masse ting rundt det, og spør om folk tror terapi vil hjelpe henne "samle tankene".

Å være bifil kan være vesentlig mer komplisert enn å være hetero.

Utroskapen er selvsagt like alvorlig, men den er totalt underordnet her (det kan godt være hun har ubetalte parkeringsbøter også, og har snytt på skatten).

Moralisering rundt utroskap kan man ta i en egen tråd. Slik som folk holder på her skulle man tro man var på nett i Saudi Arabia - det eneste som mangler er steining!

Og nei, jeg forsvarer ikke utroskap.

Med vennlig hilsen

''Å være bifil kan være vesentlig mer komplisert enn å være hetero.

''

Takk, Sør! Det er desverre ikke alle som skjønner dette. :-/

Gjest bifile meg
Skrevet

:-)

Godt noen registrerte det jeg skrev - begynner å bli så lei av å svare trådstartere og ikke få noen som helst respons...

Beklager at jeg ikke har svart tidligere, jeg har vært uten nett.

Skrevet

''Å være bifil kan være vesentlig mer komplisert enn å være hetero.

''

Takk, Sør! Det er desverre ikke alle som skjønner dette. :-/

Hei,

Jeg synes du er kjempetøff som tar tak i dette, og all respekt til deg for å ha mot til å spørre om løsninger. (Bare overse de som "gnåler" i tråden.)

I tillegg til terapi, så tenker jeg at du kanskje kan få hjelp hos Landsforeningen for Lesbiske og Homofile?

http://www.llh.no/

(Bemerk: Ikke det samme som http://www.lhl.no/ :glis: )

Det sagt, jeg håper og tror at de er OK med bifile. Det er jo en del bifile som føler at de verken passer inn det ene eller det andre stedet.

Lykke til, og det står respekt at du gjør noe med situasjonen.

Med vennlig hilsen

Gjest duken
Skrevet

''Hun ba heller ikke om råd eller meninger om sitt utroskap, men får likevel negative kommentarer om det. Hvorfor er ikke du med på å angripe og kritisere dem som gir henne slike kommentarer?''

Fordi det er stor forskjell på å si "homofile bør ikke få barn av grunner jeg ikke gidder å ramse opp" og "jeg liker ikke utroskap, det bør du slutte med". Det er faktisk milevis mellom de to utsagnene.

Det ene er fordomsfullt, ufint og på grensen til mobbing, det andre handler om et moralsk standpunkt ifht å føre folk bak lyset.

Det er helt uproblematisk å si at man misliker utroskap. Eller at man misliker sex før ekteskapet, eller å betale for svart arbeid. Å si at man misliker homofile/bifile eller at homofile/bifile får barn handler om å rakke ned på en gruppe mennesker som ikke gjøre noe annet enn å leve med det mennesket de er glad i - uavhengig av kjønn. De gjør ikke noe galt.

Derfor vil jeg ikke si fra til de som uttaler seg negativt om utroskap.

''Fordi det er stor forskjell på å si "homofile bør ikke få barn av grunner jeg ikke gidder å ramse opp" og "jeg liker ikke utroskap, det bør du slutte med". Det er faktisk milevis mellom de to utsagnene.''

Nei, det er det ikke.

Da jeg skrev at jeg ikke gadd å ramse opp grunnene til at homofile ikke bør få barn, får jeg bare beklage at jeg overvurderte deg. Jeg trodde nemlig at du og andre hadde fått med deg/dere ulike debatter i media om saken, og at du/dere derfor kjente til argumentene mot.

''Det er helt uproblematisk å si at man misliker utroskap. Eller at man misliker sex før ekteskapet, eller å betale for svart arbeid. Å si at man misliker homofile/bifile eller at homofile/bifile får barn handler om å rakke ned på en gruppe mennesker som ikke gjøre noe annet enn å leve med det mennesket de er glad i - uavhengig av kjønn. De gjør ikke noe galt. ''

Vel, en som over tid er utro med en annen er vel også som regel glad i vedkommende. Så hvis kjærligheten eller det å "leve sammen med det mennesket de er glad i" er legitimt, så da er det vel heller ingenting i veien med utroskap heller?

Persille1365381127
Skrevet

''Fordi det er stor forskjell på å si "homofile bør ikke få barn av grunner jeg ikke gidder å ramse opp" og "jeg liker ikke utroskap, det bør du slutte med". Det er faktisk milevis mellom de to utsagnene.''

Nei, det er det ikke.

Da jeg skrev at jeg ikke gadd å ramse opp grunnene til at homofile ikke bør få barn, får jeg bare beklage at jeg overvurderte deg. Jeg trodde nemlig at du og andre hadde fått med deg/dere ulike debatter i media om saken, og at du/dere derfor kjente til argumentene mot.

''Det er helt uproblematisk å si at man misliker utroskap. Eller at man misliker sex før ekteskapet, eller å betale for svart arbeid. Å si at man misliker homofile/bifile eller at homofile/bifile får barn handler om å rakke ned på en gruppe mennesker som ikke gjøre noe annet enn å leve med det mennesket de er glad i - uavhengig av kjønn. De gjør ikke noe galt. ''

Vel, en som over tid er utro med en annen er vel også som regel glad i vedkommende. Så hvis kjærligheten eller det å "leve sammen med det mennesket de er glad i" er legitimt, så da er det vel heller ingenting i veien med utroskap heller?

''Fordi det er stor forskjell på å si "homofile bør ikke få barn av grunner jeg ikke gidder å ramse opp" og "jeg liker ikke utroskap, det bør du slutte med". Det er faktisk milevis mellom de to utsagnene.

--------

Nei, det er det ikke. ''

Jo, det er det.

''Da jeg skrev at jeg ikke gadd å ramse opp grunnene til at homofile ikke bør få barn, får jeg bare beklage at jeg overvurderte deg. Jeg trodde nemlig at du og andre hadde fått med deg/dere ulike debatter i media om saken, og at du/dere derfor kjente til argumentene mot.''

Javel. Jeg var ikke klar over at jeg burde antatt at du var enig i samtlige argumenter mot at homofile bør få/ha barn. Jeg har fått med meg mange av debattene. Jeg har også fått med meg at de fleste av dem føres av fundamentalister og lite opplyste mennesker. Mennesker som ikke lever i takt med dagens samfunn. Det kunne jo hende at du ikke var i noen av disse gruppene, men jeg skjønner jo nå at jeg burde forstått at du tilhører der. Beklager at jeg ikke skjønte det tidligere.

''Vel, en som over tid er utro med en annen er vel også som regel glad i vedkommende.''

Den man er utro med? Ikke nødvendigvis, det kan handle om helt andre ting. Om du mente den man er utro mot, så vil jeg anta at den som er utro har følelser for vedkommende, ja.

''Så hvis kjærligheten eller det å "leve sammen med det mennesket de er glad i" er legitimt, så da er det vel heller ingenting i veien med utroskap heller?''

Mens vi er inne på å overvurdere hverandre....

Setter du likhetstegn mellom å leve med en man er glad i av samme kjønn - og å være utro? Virkelig?

Når man er utro innebærer det løgn, bedrag og svik.

Når man deler livet sitt med noen basert på kjærlighet, uten at kjønn er en faktor, så er det ingenting annet enn kjærlighet involvert. Jeg håper for din egen del at du forstår forskjellen.

Gjest duken
Skrevet

''Fordi det er stor forskjell på å si "homofile bør ikke få barn av grunner jeg ikke gidder å ramse opp" og "jeg liker ikke utroskap, det bør du slutte med". Det er faktisk milevis mellom de to utsagnene.

--------

Nei, det er det ikke. ''

Jo, det er det.

''Da jeg skrev at jeg ikke gadd å ramse opp grunnene til at homofile ikke bør få barn, får jeg bare beklage at jeg overvurderte deg. Jeg trodde nemlig at du og andre hadde fått med deg/dere ulike debatter i media om saken, og at du/dere derfor kjente til argumentene mot.''

Javel. Jeg var ikke klar over at jeg burde antatt at du var enig i samtlige argumenter mot at homofile bør få/ha barn. Jeg har fått med meg mange av debattene. Jeg har også fått med meg at de fleste av dem føres av fundamentalister og lite opplyste mennesker. Mennesker som ikke lever i takt med dagens samfunn. Det kunne jo hende at du ikke var i noen av disse gruppene, men jeg skjønner jo nå at jeg burde forstått at du tilhører der. Beklager at jeg ikke skjønte det tidligere.

''Vel, en som over tid er utro med en annen er vel også som regel glad i vedkommende.''

Den man er utro med? Ikke nødvendigvis, det kan handle om helt andre ting. Om du mente den man er utro mot, så vil jeg anta at den som er utro har følelser for vedkommende, ja.

''Så hvis kjærligheten eller det å "leve sammen med det mennesket de er glad i" er legitimt, så da er det vel heller ingenting i veien med utroskap heller?''

Mens vi er inne på å overvurdere hverandre....

Setter du likhetstegn mellom å leve med en man er glad i av samme kjønn - og å være utro? Virkelig?

Når man er utro innebærer det løgn, bedrag og svik.

Når man deler livet sitt med noen basert på kjærlighet, uten at kjønn er en faktor, så er det ingenting annet enn kjærlighet involvert. Jeg håper for din egen del at du forstår forskjellen.

Jeg gidder ikke å diskutere dette med deg mer.

Vi har ikke den helt store kjemien, så alt vi sier til hverandre blir bare feiltolket. Ingen av oss er nok dumme, vi greier bare ikke å formidle til hverandre hva vi mener på en forståelig måte.

Skrevet

Takk for svar :-) Jeg har hatt mange kvaler ved dette forholdet, tro du meg! Og jeg er ingen tilhenger av utroskap, tvert imot! Dette er ikke noe jeg er stolt av... Grunnen til at jeg er litt forvirret er at jeg aldri har vært i en situasjon som dette før, der det i det hele tatt har vært aktuelt å være i et forhold til en jente. Kjæresten min og jeg har snakket om barn, bygge hus og alt det, men så dukker denne dama opp! Jeg har blitt helt skremt over hvordan jeg har reagert på henne..!

Jeg skjønner at mange syns at det er utroskapen som er det største problemet her, og jeg tar den. Men for meg er dette også et spørsmål om identitet. Folk tror det er så lett å være bifil, - det er det ikke!

''Men for meg er dette også et spørsmål om identitet. Folk tror det er så lett å være bifil, - det er det ikke!''

Det skjønner jeg veldig godt altså, men du kan ikke holde på med to stykker samtidig, jente eller gutt, så du må avslutte ett eller begge forholdene og deretter komme deg i terapi og få hjelpe med å sortere tankene dine...

Skrevet

Beklager at jeg ikke har svart tidligere, jeg har vært uten nett.

Ikke tenkt på det, det var ikke i hovedsak deg jeg siktet til heller - det var en generell betraktning:-)

Bella Dotte
Skrevet

Nei, det er jeg ikke enig i.

Derimot er kverulering og spamming av nettforum foreslått som diagnoser i ICD-11.

Hehe

Persille1365381127
Skrevet

Jeg gidder ikke å diskutere dette med deg mer.

Vi har ikke den helt store kjemien, så alt vi sier til hverandre blir bare feiltolket. Ingen av oss er nok dumme, vi greier bare ikke å formidle til hverandre hva vi mener på en forståelig måte.

Problemet er ikke at jeg ikke skjønner hva du mener, det gjør jeg - jeg synes bare du formidler det på en svært ufin måte.

Du kan mene hva du vil, det har du fått tilbakemelding på gjentatte ganger. Men det er unødvendig å formidle den type meninger som du har i en tråd hvor noen ber om hjelp til å finne ut av noe de har problemer med. Du gjør bare vondt verre.

Det handler overhodet ikke om kjemi mellom deg og meg, det handler om den generelle måten du gir folk tilbakemeldinger på. Om du husker svaret ditt til Lillemus i går eller når det var, så er det et veldig godt eksempel på hva jeg mener.

Gjest dårlig kjemi
Skrevet

Problemet er ikke at jeg ikke skjønner hva du mener, det gjør jeg - jeg synes bare du formidler det på en svært ufin måte.

Du kan mene hva du vil, det har du fått tilbakemelding på gjentatte ganger. Men det er unødvendig å formidle den type meninger som du har i en tråd hvor noen ber om hjelp til å finne ut av noe de har problemer med. Du gjør bare vondt verre.

Det handler overhodet ikke om kjemi mellom deg og meg, det handler om den generelle måten du gir folk tilbakemeldinger på. Om du husker svaret ditt til Lillemus i går eller når det var, så er det et veldig godt eksempel på hva jeg mener.

Jeg synes det har virket som om du har dårlig kjemi med flere her, Persille.

Jeg synes du burde gå litt mer i deg selv og tenke på hvordan du selv argumenterer og hvilken tone du har her på forumet enkelte ganger.

Det blir for enkelt å avfeie Duken med at det ikke er dårlig kjemi mellom dere, at det kun er Duken som har en dårlig tone.

Jeg har observert deg i andre tråder hvor du selv er ufin mot andre.

Persille1365381127
Skrevet

Jeg synes det har virket som om du har dårlig kjemi med flere her, Persille.

Jeg synes du burde gå litt mer i deg selv og tenke på hvordan du selv argumenterer og hvilken tone du har her på forumet enkelte ganger.

Det blir for enkelt å avfeie Duken med at det ikke er dårlig kjemi mellom dere, at det kun er Duken som har en dårlig tone.

Jeg har observert deg i andre tråder hvor du selv er ufin mot andre.

Igjen, det handler ikke om dårlig kjemi. Men jeg gidder ikke snikksnakk, og folk som oppfører seg ufint når andre ber om hjelp.

Det er kun som regelmessig gjør det (som jeg har observert), den ene er Duken.

Hva andre måtte mene om meg er meg egentlig revnende likegyldig - det er ingen "best likt"-konkurranse her, så lenge man opptrer ryddig og høflig i de tilbakemeldingene man gir når folk ber om råd eller hjelp.

Jeg kunne vurdert å ta kritikken din til etterretning om du ikke hadde skrevet under anonymt nick, det blir for useriøst for meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...