Dark-Angel 82 Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Er dette virkelig noe å blåse seg opp over? http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/10/15/515133.html 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 Jeg blåser meg ikke opp over det, har heller ikke barnehagebarn lenger, men jeg synes dette blir litt for "åpent" allikevel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest duken Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 Hun dama er helt sjuk i hodet og burde være fratatt enhver rett til å samhandle med barn. Ikke rart det blir mye umoral etterhvert som tiden går. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ikke nick i dag Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 En slik åpen setting må vel være et dekket bord for pedolfile jobbsøkere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 En slik åpen setting må vel være et dekket bord for pedolfile jobbsøkere. Enig, jeg frykter at grensene viskes ut/blir mer utydelige. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 Jeg husker vi lekte doktorleker på 6-årsgruppa da jeg gikk i bhg (den gangen begynte vi på skolen som 7-åringer), men jeg tror det hadde vært litt pinlig og ekkelt om de voksne skulle begynt å applaudere og oppmuntre til det. Selvfølgelig har barn en seksualitet og like selvfølgelig skal vi ikke gjøre den til noe stygt og negativt, men jeg synes kanskje dette er å gå litt for langt i motsatt retning. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 Jeg synes det er helt greit at unger kikker på hverandre og utforsker seg selv seksuelt - men jeg synes ikke at vi voksne nødvendigvis skal oppmuntre til det - verken foreldre eller barnehageansatte. Da ei av mine jenter gikk i barnehagen siste året, holdt de mye på med doktorlek. Det var greit en stund, men så fortalte mi jente at noen av de store jentene puttet ulike leker inn i tissen på de mindre jentene, slik at de fikk vondt. Jeg snakket med mor til ei av de mindre jentene, og denne jenta hadde fått ordentlig vondt og syntes dette vær fælt. Barnehagen endret rutiner ift dette, og tok bort døra til et rom der ungene hadde lekt doktor, slik at det var lettere for de voksne å følge med. Likevel - de fortsatte delvis, og gjemte seg bort ute. Jeg syntes ikke dette var noe særlig, når det ble så voldsomt. Hadde de ansatte i barnehagen vært aktive og oppmuntret til dette, er jeg redd for at enda flere kunne ha opplevd at det gikk for langt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 Jeg synes det er helt greit at unger kikker på hverandre og utforsker seg selv seksuelt - men jeg synes ikke at vi voksne nødvendigvis skal oppmuntre til det - verken foreldre eller barnehageansatte. Da ei av mine jenter gikk i barnehagen siste året, holdt de mye på med doktorlek. Det var greit en stund, men så fortalte mi jente at noen av de store jentene puttet ulike leker inn i tissen på de mindre jentene, slik at de fikk vondt. Jeg snakket med mor til ei av de mindre jentene, og denne jenta hadde fått ordentlig vondt og syntes dette vær fælt. Barnehagen endret rutiner ift dette, og tok bort døra til et rom der ungene hadde lekt doktor, slik at det var lettere for de voksne å følge med. Likevel - de fortsatte delvis, og gjemte seg bort ute. Jeg syntes ikke dette var noe særlig, når det ble så voldsomt. Hadde de ansatte i barnehagen vært aktive og oppmuntret til dette, er jeg redd for at enda flere kunne ha opplevd at det gikk for langt. Enig og det kan ikke være sånn at voksne oppmuntrer til det, sånn vil unger gjøre, men de må jo lære seg at man ikke holder på sånn overalt, helt åpent og med alle. Det er jo ikke ok å holde på sånn overalt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 Du mener at damas meninger er helt greit, forstår jeg deg riktig? Det er ikke greit! For all del, barns seksualitet skal tas på alvor, og de skal utforske sin egen seksualitet. Men de skal ikke oppmuntres av voksne - de skal i hvert fall ikke oppmuntres til å utforske sin egen seksualitet i det offentlige rom. De skal lære at dette selvfølgelig er helt greit, men i den private sfære - og overhodet ikke med andre. Hva tror du barna lærer av det? Jo, at de kan gjøre hva de vil med andre, og at de kan onanere hvor de vil når de måtte ønske, på kafe, i butikken på jobb - og selv ikke voksne (hvor seksualisert frigjorte vi enn er) gjør det på denne måten - fordi vi har lært og vet at slike ting hører det private til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 Du mener at damas meninger er helt greit, forstår jeg deg riktig? Det er ikke greit! For all del, barns seksualitet skal tas på alvor, og de skal utforske sin egen seksualitet. Men de skal ikke oppmuntres av voksne - de skal i hvert fall ikke oppmuntres til å utforske sin egen seksualitet i det offentlige rom. De skal lære at dette selvfølgelig er helt greit, men i den private sfære - og overhodet ikke med andre. Hva tror du barna lærer av det? Jo, at de kan gjøre hva de vil med andre, og at de kan onanere hvor de vil når de måtte ønske, på kafe, i butikken på jobb - og selv ikke voksne (hvor seksualisert frigjorte vi enn er) gjør det på denne måten - fordi vi har lært og vet at slike ting hører det private til. Det er en gammel sak som ble blåst opp noe veldig, fordi Dagbladet skulle ha nettmøte om temaet. Jeg kjenner "dama" og har vært foresatt i barnehagen hennes i nesten 10 år. Hun er verken sprø eller seksualfiksert. Her er tråden fra 2007, den inneholder bl.a. linker til fagartikkelen som startet hele rabalderet (hvis den finnes på nett ennå, jeg orker ikke lete etter den nå): http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3696367 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 Hvorfor drar du fram en sak fra 2007 som ble satt på spissen fordi Dagbladet skulle ha nettmøte om temaet? Her er debatten fra dengang, den viser at noen blåser seg opp, andre ikke: http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3696367 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 Hun dama er helt sjuk i hodet og burde være fratatt enhver rett til å samhandle med barn. Ikke rart det blir mye umoral etterhvert som tiden går. Hun er aldeles ikke sjuk i hodet, det er en sterk mediefaktor ute og går her. Dagbladet tok utgangspunktet i en fagartikkel og lagde en førsteside som sa sex. Her er tråden fra 2007 (artikkelen er like gammel): http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3696367 Jeg har vært foresatt i den aktuelle barnehagen i nesten 10 år og garanterer at det ikke er noen sexbarnehage. Noe av poenget hennes var at personalet der hadde et avklart forhold til at sånt foregår og at det ikke alltid er nødvendig å bli sjokkert og innkalle til ekstraordinært foreldremøte hvis det blir oppdaget. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 Hun er aldeles ikke sjuk i hodet, det er en sterk mediefaktor ute og går her. Dagbladet tok utgangspunktet i en fagartikkel og lagde en førsteside som sa sex. Her er tråden fra 2007 (artikkelen er like gammel): http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3696367 Jeg har vært foresatt i den aktuelle barnehagen i nesten 10 år og garanterer at det ikke er noen sexbarnehage. Noe av poenget hennes var at personalet der hadde et avklart forhold til at sånt foregår og at det ikke alltid er nødvendig å bli sjokkert og innkalle til ekstraordinært foreldremøte hvis det blir oppdaget. Fandens media altså, noen ganger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 Det er en gammel sak som ble blåst opp noe veldig, fordi Dagbladet skulle ha nettmøte om temaet. Jeg kjenner "dama" og har vært foresatt i barnehagen hennes i nesten 10 år. Hun er verken sprø eller seksualfiksert. Her er tråden fra 2007, den inneholder bl.a. linker til fagartikkelen som startet hele rabalderet (hvis den finnes på nett ennå, jeg orker ikke lete etter den nå): http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3696367 Ok, jeg visste ikke at det var en gammel artikkel - men meningene mine er nå det samme likevel:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 Ok, jeg visste ikke at det var en gammel artikkel - men meningene mine er nå det samme likevel:-) Jeg garanterer at heller ikke Pia Friis mener at barn skal oppmuntres til å drive med sånt i det offentlige rom. Saken som startet rabalderet, gikk ut på at i stedet for å gå av skaftet i sjokktilstand som om det var første gangen i historien noe slikt forekom, hadde barnehagen hun var styrer i, retningslinjer for hva man skulle gjøre hvis noen lekte på den måten. Temaet kom opp i forbindelse med en fagartikkel som ble skrevet i forbindelse med en film som brukes i førskolelærerutdannelsen. Filmen er (eller var i 2007) en av svært få arenaer der småbarns seksualiet behandles på "normalplanet" uten at det handler om f.eks.overgrep. Det er andre fagpersoner som uttaler seg der, men denne barnehagen ble brukt som kulisse under opptakene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 Jeg garanterer at heller ikke Pia Friis mener at barn skal oppmuntres til å drive med sånt i det offentlige rom. Saken som startet rabalderet, gikk ut på at i stedet for å gå av skaftet i sjokktilstand som om det var første gangen i historien noe slikt forekom, hadde barnehagen hun var styrer i, retningslinjer for hva man skulle gjøre hvis noen lekte på den måten. Temaet kom opp i forbindelse med en fagartikkel som ble skrevet i forbindelse med en film som brukes i førskolelærerutdannelsen. Filmen er (eller var i 2007) en av svært få arenaer der småbarns seksualiet behandles på "normalplanet" uten at det handler om f.eks.overgrep. Det er andre fagpersoner som uttaler seg der, men denne barnehagen ble brukt som kulisse under opptakene. Ja, jeg ser poenget ditt, og ser definitivt ikke bort fra medias sedvanlige overdimensjonering av saken. Det jeg egentlig reagerte mest på var at trådstarter forsto artikkelen slik jeg i utgangspunktet gjorde, og var enig i den:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 Ja, jeg ser poenget ditt, og ser definitivt ikke bort fra medias sedvanlige overdimensjonering av saken. Det jeg egentlig reagerte mest på var at trådstarter forsto artikkelen slik jeg i utgangspunktet gjorde, og var enig i den:-) Jada, artikkelen var vinklet som om det nå skulle innføres noe nytt og spennende og frigjort i samlingsstunden. Typisk tabloid - og langt unna sannheten. Min dengang veldig sjenerte datter gikk i den aktuelle barnehagen i fire år. Hun syntes det var festlig å lese om "sexbarnehagen" sin som tenåring. Jeg skal love deg at hun ikke ville latt noen "frigjøre" seg på den måten ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dark-Angel 82 Skrevet 9. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2012 Hvorfor drar du fram en sak fra 2007 som ble satt på spissen fordi Dagbladet skulle ha nettmøte om temaet? Her er debatten fra dengang, den viser at noen blåser seg opp, andre ikke: http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3696367 Ååå... Beklager, det visste jeg ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andeby Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 En slik åpen setting må vel være et dekket bord for pedolfile jobbsøkere. Sånt kan du spare deg for. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andeby Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 Ingenting å blåse seg opp over. Barn er seksuelle vesener fra de er et foster, og det er bra at vi har kommet noe lengre i forhold til å gi de tilbake sin egen seksualitet, som ble fratatt av dem av feministene og konservatistene utover 1900-tallet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.