Gå til innhold

Generell angst

Anbefalte innlegg

Gjest generell angst
Skrevet

Har lest en del om angst og hvor viktig det er å fronte det som gir angst. Hva med generell angst? Hvordan skal den frontes og hva gjør den med mennesker? Den handler om å ha angst for hva som helst.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke lurt å gjøre den "generelle" angsten så spesifikk som mulig?

Gjest generell angst
Skrevet

Er det ikke lurt å gjøre den "generelle" angsten så spesifikk som mulig?

Hvis den blir spesifisert til bekymringer om familie, jobb, økonomi osv. så er det vanskelig å fronte det på noe som helst vis.

Hvis det handler om fobier som redsel for edderkopper eller heiser så er det noe annet.

Skrevet

Hvis den blir spesifisert til bekymringer om familie, jobb, økonomi osv. så er det vanskelig å fronte det på noe som helst vis.

Hvis det handler om fobier som redsel for edderkopper eller heiser så er det noe annet.

Jeg tror du må spesifisere den uansett hva det handler om. Det går ikke an å kurere angst dersom det ikke er spesifikt hva angsten handler om.

Gjest Nerda
Skrevet

Jeg vil beskrive det som en konstant, "fittflytende" angsttilstand. Man kan ha nokså konstant følbart ubehag som hjertebank, press i brystet, muskelspenninger, søvnproblemer, klamme hender.... (i alle fall det jeg opplever i dårlige perioder). Tankene dreier seg mye om alt som kan gå galt, katastrofeangst. "Hva om det eller det? Hva skjer hvis...? Tenk om!! Hjelp, det må være noe galt her... Shit, det kommer jeg ikke til å fikse! Å nei, nå sitter jeg i det ekle angstklisteret igjen og jeg kommer aldri ut av det, æsj... setback... osv osv osv."

Samtaleterapi er veldig nyttig, komme i bedre stand til å endre tankemønstre - gjenkjenne hva som er katastrofetanker og ikke fakta. Hvordan man kan snu tankemønstrene sine. Medisiner kan hjelpe noe, brukte sjøl Efexor i en del år. Men det er ingen løsning aleine.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Her handler det om å endre hvordan en tenker, metakognisjon.

Det er faktisk lite annet som virker på GAD

Gjest winda
Skrevet

Hva oppnår man egentlig med å gå rundt å være redd for alt mulig? Blir da verden et tryggere sted bare fordi du tenker sånn? Kan du påvirke dette?

Gjest generell angst
Skrevet

Hva oppnår man egentlig med å gå rundt å være redd for alt mulig? Blir da verden et tryggere sted bare fordi du tenker sånn? Kan du påvirke dette?

Jeg skrev at jeg hadde lest en del om angst og spurte et enkel spørsmål som du ser hvis du leser innlegget mitt. Jeg skrev ingenting om mine tanker. Jeg har mine store tvil om at du hjelper angstrammede med svaret ditt. Angst handler ikke om fornuft og rasjonalitet.

Som svar på ditt spørsmål så er verden et farlig sted å leve i slik som vi i Norge fikk smertelig erfare 22. juli 2011. Mine eller andres tanker endrer ikke på det.

Gjest generell angst
Skrevet

Her handler det om å endre hvordan en tenker, metakognisjon.

Det er faktisk lite annet som virker på GAD

Takk for svar. Det er forståelig.

Skrevet

Hei.

Har hatt en mistanke over lang tid - at angst hos fastleger og oppover til psykiater - er ikke noe status sykdom.

Har du prøvd Lyrica ? Er bla. mot GAD. 3 personer med GAD - jeg kjenner, har hatt god effekt.

Gjest generell angst
Skrevet

Hei.

Har hatt en mistanke over lang tid - at angst hos fastleger og oppover til psykiater - er ikke noe status sykdom.

Har du prøvd Lyrica ? Er bla. mot GAD. 3 personer med GAD - jeg kjenner, har hatt god effekt.

Jeg skrev ikke noe om at jeg har personlig angst. Kun at jeg holdt på å lese om generell angst. Jeg vet ikke hva Lyrica er.

Forsåvidt kan det godt hende at du har rett i at leger ikke prioriterer angst, men jeg håper at sykdommer ikke rangeres etter status.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...