Gå til innhold

Alle fotvorters mor

EnolaGay

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Summen av det jeg har lest nedenfor bekrefter bare det jeg før har tenkt:

Alle fotvorter har en viss levetid, og dte nytter lite hva en forsøker å gjøre for å bekjempe dem. De fleste tillegger det de sist foretok seg før vorten forsvant å være den endelige kuren som passer for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• EnolaGay

11

• Elis31

4

• Angustia

3

• Tante Anna

3

Mest aktive i denne tråden

Her kommer et ukyndig svar fra en lekperson:

Mine to erfaringer med 'Alle fotvorters mor' er som følger:

1) Jeg fikk gjenstridige forvorter på midten av 70-tallet i likhet med de fleste av mine medelever på barneskolen - vi var så heldige at vi fikk gymsal og fellesdusj på skolen. Skolelegen (?) og min kjære mor satte inn støt for å fryse og brenne vekk uhumskhetene, uten hell, kun gråt og tenners gnissel...

Så fikk jeg meslinger, og alle fotvorter forsvant. Moralen er: Påfør sønnen meslinger!

2) Min eldste fikk gjensridige fotvorter på 1990-tallet, i likhet med sine klassekamerater. Jeg "frøys" og smurte på linimenter etter helsesøsters anbefalinger, uten hell.

Tok henne med til lege som "brant" dem; problem solved. Moralen er: La sønnen brennes hos fastlege!

Med alle mulige forbehold om at fotvorter har mutert, tror jeg dette lar seg løse ganske greit - lykke til :-)

Meslinger tror jeg vi står over. Jeg døde nesten av meslinger da jeg var to år. :0Z

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summen av det jeg har lest nedenfor bekrefter bare det jeg før har tenkt:

Alle fotvorter har en viss levetid, og dte nytter lite hva en forsøker å gjøre for å bekjempe dem. De fleste tillegger det de sist foretok seg før vorten forsvant å være den endelige kuren som passer for alle.

LOOL Du har antakelig rett! :0D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min hadde en slik en i flere år. Vi prøvde "alt", fotterapeuten prøvde sine metoder. Men ingenting hjalp.

Så dro vi til Spania. En uke med føttene i saltvann kombinert med finkornet sand... og plutselig var vorten borte. Så jeg anbefaler en Sydentur ;)

Åh jaaaaaah.. en sydentur. Det hadde vært vortemedisinen sin det. :0P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meslinger tror jeg vi står over. Jeg døde nesten av meslinger da jeg var to år. :0Z

Jah, bahre væhr sånn duh! Jeg døde nsten av trippelvaksinen, men meslinger redda meg fra fotvorter - såh deth såh!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke verken fotvorter eller andre vorter forsvinnr før de ønsker det selv:-) Husker sønnen min hadde vorter på hendene som barn. Vi var hos hudlege og fikk et preparat til og smøre på. Men det hjalp ikke. Men plutselig en dag var alle forsvunnet av seg selv, og kom aldri tilbake:-) Utrolig hvor fort de forsvant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LOOL Du har antakelig rett! :0D

Been there done that, min lille pode hadde en hel gjeng med sværinger under den ene tåballen. Alle mulige triks, kjerringråd og legebesøk, vorteplaster og banaskall og kaffegrut og jeg-vet-ikke-hva. Det som funket var å bruke vorteplaster, file ned etter bad/fotbad, og bare vente. Det var det legen også sa, uansett hva man prøver; om et visst antall måneder er de borte. Selvsagt vondt og plagsomt mens det står på, men man må nok bare vente og lindre som best man kan. Ha fokus på lindring istedet for å få dem vekk. Feel better!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det funker med teip så sant dere får den til å sitte.

Guttungen har hatt noen skikkelig digre ekle noen på tomlene akkurat ved neglen. Hudlegen sa vi skulle teipe med gaffa-tape, ha på teip en uke, skrubbe med stiv børste, lufte en stund og kjøre på med ny uke.

Nå har det gått en mnd og vortene er vekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngste min hadde en under foten en gang som var stor og gjorde vondt, den satt akkurat sånn at han begynte å gå annerledes av den, og dermed fikk vondt i ryggen....

Vi frøs den og den forsvant. Du skal se at den bare plutselig forsvinner av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Vi opererte bort tre under foten til Billa, men det vil jeg ikke anbefale. Det er usannsynlig vondt å få sprøyter i fotsålen, bedøvelsen gjorde mer vondt enn vortene noen gang har gjort - så det ble med den ene gangen.

Ellers har frysing fungert godt for oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Nå synes jeg du skal slutte å drikke og logge deg av nettet for godt i kveld. Jeg svarer i det minste hyggelig og hjelpsomt, det er mer enn hva du kan vise til.

Jeg imponeres over at du får til å være såpass hyggelig i svaret ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' En uke med føttene i saltvann kombinert med finkornet sand... og plutselig var vorten borte. Så jeg anbefaler en Sydentur ;)''

Så rart, jeg hadde nesten ett år i varmen og finkornet sand uten at det hjalp. Men jeg plukket på de og det var nok årsaken til at de ikke ble borte. Mine ble borte en god tid etter at jeg kom hjem og lot de være i fred.

Hudlegekontoret anbefaler faktisk å plage vortene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, Lillemus.. Du er så oppmerksomhetssøkende! Får du ikke nok oppmerksomhet og bekreftelse på at du er omsorgsfull, intelligent, snill og flink på hjemmebane?

Idiot...

Håper Webmaster fjerner slike oppgulp som du Duken kommer med. Jeg synes det er helt uakseptabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har prøvd alt. Men mine sitter etter flere år. Men jeg tror de går lettere bort på barn.

Den frysegreia man kjøper på apotetket er dårlig, det må gjøres hos legen kanskje i flere omganger.

Man kan kjøpe lapisstift på apoteket. Tror den koster kr 25 eller noe sånt. Den etser bort. Huden blir sort. Det gjør ikke vondt.

Ellers synes jeg å ta på et løkomslag, plastre på en løkskive hvor jeg river av det tynne "løkhuden" og har denne mot vorten, har det på en natt, da blir det veldig synlig hva som er død hud og kan files bort.

Ellers skjærer jeg jevnt og trutt bort vorten så langt jeg kan uten at den blør med en neglebåndskniv:

http://www.google.no/imgres?q=negleb%C3%A5ndskniv&um=1&hl=no&biw=1024&bih=601&tbm=isch&tbnid=4Q1YACJhD1aVOM:&imgrefurl=http://www.2care4you.no/index.php%3Fmain_page%3Dproduct_info%26products_id%3D126&docid=lBDkDlwUcDxdNM&imgurl=http://www.2care4you.no/images/FD_298.jpg&w=500&h=500&ei=mmFcT8vUDo7O4QSYjt3GDw&zoom=1&iact=hc&vpx=99&vpy=138&dur=302&hovh=127&hovw=127&tx=100&ty=120&sig=107354035724872269945&page=1&tbnh=127&tbnw=127&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:0,s:0

Men kanskje ikke så lett på et barn? Mine har ikke blitt borte, men de har ikke vokst innover i foten heller så de gjør ikke vondt. Hun på hudlegekontoret sa at det er bra å plage vorten.

Et helsekostmiddel mot virus som Avant Garden skrytes det mye av. Mange har hatt hjelp av banan. Noen sier også at man kan smøre på potetsaft, og det er jo enkelt og rimelig.

Ellers har jeg tro på å smøre på eterisk sitronolje. Det er bare det å huske på å gjøre det hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Vi bor en smule avgårde så det er litt voldsomt for en vorte.. de har kanskje noe her i skogen og, men vi har testa frysing uten resultat.

Jeg lurer på om bananskall har noe for seg jeg.. guttungen er i alle fall ivrig etter å prøve.. fantastisk å sove med bananskall i sokken. Man må være nesten åtte for å digge den ideen altså. *grøss*

;0)

Hahaha:) Har ei på snart åtte selv, og tror ikke jeg skal sette henne på bananskallideen (hun har ei bittelita fotvorte) ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd alt. Men mine sitter etter flere år. Men jeg tror de går lettere bort på barn.

Den frysegreia man kjøper på apotetket er dårlig, det må gjøres hos legen kanskje i flere omganger.

Man kan kjøpe lapisstift på apoteket. Tror den koster kr 25 eller noe sånt. Den etser bort. Huden blir sort. Det gjør ikke vondt.

Ellers synes jeg å ta på et løkomslag, plastre på en løkskive hvor jeg river av det tynne "løkhuden" og har denne mot vorten, har det på en natt, da blir det veldig synlig hva som er død hud og kan files bort.

Ellers skjærer jeg jevnt og trutt bort vorten så langt jeg kan uten at den blør med en neglebåndskniv:

http://www.google.no/imgres?q=negleb%C3%A5ndskniv&um=1&hl=no&biw=1024&bih=601&tbm=isch&tbnid=4Q1YACJhD1aVOM:&imgrefurl=http://www.2care4you.no/index.php%3Fmain_page%3Dproduct_info%26products_id%3D126&docid=lBDkDlwUcDxdNM&imgurl=http://www.2care4you.no/images/FD_298.jpg&w=500&h=500&ei=mmFcT8vUDo7O4QSYjt3GDw&zoom=1&iact=hc&vpx=99&vpy=138&dur=302&hovh=127&hovw=127&tx=100&ty=120&sig=107354035724872269945&page=1&tbnh=127&tbnw=127&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:0,s:0

Men kanskje ikke så lett på et barn? Mine har ikke blitt borte, men de har ikke vokst innover i foten heller så de gjør ikke vondt. Hun på hudlegekontoret sa at det er bra å plage vorten.

Et helsekostmiddel mot virus som Avant Garden skrytes det mye av. Mange har hatt hjelp av banan. Noen sier også at man kan smøre på potetsaft, og det er jo enkelt og rimelig.

Ellers har jeg tro på å smøre på eterisk sitronolje. Det er bare det å huske på å gjøre det hver dag.

Her var mange gode råd vi skal teste! Ettersom det er lite vits i å mase på lege og det slett ikke er farlig. Så kan man jo bare boltre seg i kjerringråd og ting. Jeg skal si fra hvis noe virker bedre en noe annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

Her var mange gode råd vi skal teste! Ettersom det er lite vits i å mase på lege og det slett ikke er farlig. Så kan man jo bare boltre seg i kjerringråd og ting. Jeg skal si fra hvis noe virker bedre en noe annet!

Ja, det er bare å forsøke. :-)

Ingen forsøker bedra deg- eller lure deg (jmf annen tråd hvor noen mener at dersom du vil forsøke alternativt og blir tilbudt det- så blir du lurt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er bare å forsøke. :-)

Ingen forsøker bedra deg- eller lure deg (jmf annen tråd hvor noen mener at dersom du vil forsøke alternativt og blir tilbudt det- så blir du lurt)

Ups.. jeg bør kanskje ikke si noe dersom løk viser seg å ha effekt på (la meg presisere VÅR) fotvorte. Slik at jeg ikke blir saksøkt for kvakksalveri da..hm..

;0P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Men hvis han får vondt av å trå på foten synes jeg det er berittighet med legehjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest duken

Håper Webmaster fjerner slike oppgulp som du Duken kommer med. Jeg synes det er helt uakseptabelt.

Ja, duken er kjempeskummel. Pass deg! Frekk er hn også, og kommer stadig med sure oppgulp både her og der. Kanskje jeg gulper på deg neste gang? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...