Gå til innhold

Lei av slit

Gjest er så lei av det

Anbefalte innlegg

Gjest er så lei av det
Skrevet

Hele tiden skal man måtte slite med ett eller annet. Er så lei. Jeg misunner friske mennesker.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er en grov overforenkling å tro at "friske" mennesker ikke opplever mye slit i hverdagen.

Friske mennesker har også pleietrengende foreldre, vannlekasjer på kjøkkenet, syke barn, motorhavari på bilen, sure sjefer, litt for lite penger, vondt i ryggen, får i perioder for lite søvn osv osv

Skrevet

Jeg er også lei av slit. Jeg er frisk, men jeg sliter alltid med et eller annet. Gjerne mange ting samtidig. Psyken er vel en av de få tingene jeg ikke sliter med, for å si det sånn. Min drøm er å bare ha et problem å fokusere på om gangen;)

Madelenemie
Skrevet

Det er en grov overforenkling å tro at "friske" mennesker ikke opplever mye slit i hverdagen.

Friske mennesker har også pleietrengende foreldre, vannlekasjer på kjøkkenet, syke barn, motorhavari på bilen, sure sjefer, litt for lite penger, vondt i ryggen, får i perioder for lite søvn osv osv

Hei!

Men, når min mann opplever som du skrev:

''Friske mennesker har også pleietrengende foreldre, vannlekasjer på kjøkkenet, syke barn, motorhavari på bilen, sure sjefer, litt for lite penger, vondt i ryggen, får i perioder for lite søvn osv osv''

Så slår han ut med hendene likevel, lener seg tilbake og ler høyt, feks ha ha ha (om du skjønner) da kan hans venner si,

"Hvordan kan du ta alt med så godt humør, hva er hemmeligheten?" til det har min mann intet svar, jeg tenker at han er et usedvanlig stabilt og psykisk sterkt menneske og da er det tross alt lettere å gjennomgå en vannlekkasje. (håper du forstår)

Gjest er så lei av det
Skrevet

Jeg er også lei av slit. Jeg er frisk, men jeg sliter alltid med et eller annet. Gjerne mange ting samtidig. Psyken er vel en av de få tingene jeg ikke sliter med, for å si det sånn. Min drøm er å bare ha et problem å fokusere på om gangen;)

Hvordan takler du det?

Gjest er så lei av det
Skrevet

Friske mennesker sliter ikke med (p)sykdom...

Gjest winda
Skrevet

Det er vel lov til å være litt lei innimellom? Samtidig så går jo livet videre og man velger jo selv hvordan man vil takle ting.

Jeg har tilsammen 6 diagnoser nå. Sliter jo innimellom og når det i tillegg kommer kriser i livet så sliter jeg desto mere. Jeg kan velge å tenke at dette greier jeg ikke, eller jeg kan tenke at mange har det mye, mye verre enn meg. Det siste alternativet er nok best. Jeg kan velge å ha det bra til tross for sykdom.

Gjest togli
Skrevet

Livet er ingen dans på roser for noen av oss - og enkelte sliter helt klart mer enn andre. Det viktige her er hvordan man takler vanskelighetene man kommer opp i, og hvordan man bruker tankekraften sin for å unngå å synes synd på seg selv.

Jeg er nok av de heldige som har lett for å velge et positivt tankemønster selv om jeg lett kunne falt for fristelsen til å gå motsatt vei...Jeg vet bare at jeg blir lei meg hvis jeg velger det negative tankemønsteret. For meg hadde det f.eks. vært uaktuelt å lage en slik tråd som du nå gjorde - fordi jeg vet at da ville dagen min blitt "ødelagt" av negative tanker ;)

For å ta et eksempel - for en tid tilbake havarerte bilen min. Jeg skulle rekke et fly og ble selvsagt kjempestressa ;)

Hvis jeg hadde valgt den negative tankegangen:

Jeg hadde kjempedårlig tid og skulle rekke flyet, jeg fikk hjelp av en som stoppa - han fant ut at det nok var clutchen som hadde gått og at det var steindyrt å fikse på! Bergningsbilen brukte litt tid på å komme, og klærne mine lukta ikke helt godt etter at de kjørte meg til flyplassen i en oljestinkende bil... Jeg var svett av hele greia (og jeg som var nydusja og fjong før jeg dro hjemmefra!) - hvordan kunne de greie å gjøre bilen min klar til over helga, jeg MÅTTE på jobb mandag morgen! Helge helga tenkte jeg på den jævla bilen!! På tide å skaffe ny bil!! Da jeg stressa kom tilbake til flyplassen søndag, måtte jeg hentes av andre, vel hjemme ble det litt av et styr for å finne noen som kunne skifte clutchen - 10 000 kr var altfor dyrt!! Det ordna seg heldigvis tilslutt, men jeg var dødssliten av alt styret :(

Jeg valgte den positive tankegangen:

Jeg var heldig da en hjelpsom mann stoppa nesten med det samme for å hjelpe meg - han ringte bergningsbil - de kom kjapt - de kjørte meg faktisk til flyplassen (og jeg lo ved tanken på å stige ut av bergningsbilen med rød koffert og høyhælte sko :P) ;) - jeg fikk en kompis til å skifte den ødelagte klutchen for meg for 1/3 av normal pris etc etc. Summa summarum ble hele situasjonen en positiv opplevelse.

Gjest sangsol
Skrevet

Livet er ingen dans på roser for noen av oss - og enkelte sliter helt klart mer enn andre. Det viktige her er hvordan man takler vanskelighetene man kommer opp i, og hvordan man bruker tankekraften sin for å unngå å synes synd på seg selv.

Jeg er nok av de heldige som har lett for å velge et positivt tankemønster selv om jeg lett kunne falt for fristelsen til å gå motsatt vei...Jeg vet bare at jeg blir lei meg hvis jeg velger det negative tankemønsteret. For meg hadde det f.eks. vært uaktuelt å lage en slik tråd som du nå gjorde - fordi jeg vet at da ville dagen min blitt "ødelagt" av negative tanker ;)

For å ta et eksempel - for en tid tilbake havarerte bilen min. Jeg skulle rekke et fly og ble selvsagt kjempestressa ;)

Jeg hadde kjempedårlig tid og skulle rekke flyet, jeg fikk hjelp av en som stoppa - han fant ut at det nok var clutchen som hadde gått og at det var steindyrt å fikse på! Bergningsbilen brukte litt tid på å komme, og klærne mine lukta ikke helt godt etter at de kjørte meg til flyplassen i en oljestinkende bil... Jeg var svett av hele greia (og jeg som var nydusja og fjong før jeg dro hjemmefra!) - hvordan kunne de greie å gjøre bilen min klar til over helga, jeg MÅTTE på jobb mandag morgen! Helge helga tenkte jeg på den jævla bilen!! På tide å skaffe ny bil!! Da jeg stressa kom tilbake til flyplassen søndag, måtte jeg hentes av andre, vel hjemme ble det litt av et styr for å finne noen som kunne skifte clutchen - 10 000 kr var altfor dyrt!! Det ordna seg heldigvis tilslutt, men jeg var dødssliten av alt styret :(

Jeg var heldig da en hjelpsom mann stoppa nesten med det samme for å hjelpe meg - han ringte bergningsbil - de kom kjapt - de kjørte meg faktisk til flyplassen (og jeg lo ved tanken på å stige ut av bergningsbilen med rød koffert og høyhælte sko :P) ;) - jeg fikk en kompis til å skifte den ødelagte klutchen for meg for 1/3 av normal pris etc etc. Summa summarum ble hele situasjonen en positiv opplevelse.

Jeg velger også positiv tankegang.

Det er et valg. Det er lett å balle seg inn i negativ runddans (i tankene). Jeg velger å helt bevisst å forsøke se det positive i ting som skjer.

Skrevet

Hei!

Men, når min mann opplever som du skrev:

''Friske mennesker har også pleietrengende foreldre, vannlekasjer på kjøkkenet, syke barn, motorhavari på bilen, sure sjefer, litt for lite penger, vondt i ryggen, får i perioder for lite søvn osv osv''

Så slår han ut med hendene likevel, lener seg tilbake og ler høyt, feks ha ha ha (om du skjønner) da kan hans venner si,

"Hvordan kan du ta alt med så godt humør, hva er hemmeligheten?" til det har min mann intet svar, jeg tenker at han er et usedvanlig stabilt og psykisk sterkt menneske og da er det tross alt lettere å gjennomgå en vannlekkasje. (håper du forstår)

''jeg tenker at han er et usedvanlig stabilt og psykisk sterkt menneske og da er det tross alt lettere å gjennomgå en vannlekkasje.''

Ja jeg tror du er inne på noe.

Mennesker som din mann (og meg, for jeg kjenner meg igjen i dette) har nok en slags positiv grunntone som gjør det enklere å imøtegå negative hendelser med optimisme og løsningsorientert tenking.

Jeg tror at de som ikke har denne optimismen som sin naturlige instinktive respons på livets utfordringer også kan lære seg det, men at det krever hardere jobbing. Det kommer ikke av seg selv.

Skrevet

Hvilke vansker er det du mener din psykiske lidelse skaper?

Skrevet

Hvordan takler du det?

Jeg står på så godt jeg kan, sørger for å få noen pusterom med ro og hvile, og prøver å fokusere på det som er av positive ting. Noen lyspunkter kan man alltid finne hvis man legger godviljen til. Hvis de er små gjør jeg et stort nummer av dem;)

Gjest melmøll
Skrevet

Jeg synes ikke det er noe greit å sammenligne seg med andre, alle har noe og ingen har rett på å ha det værst.

Det er ikke greit å slite psykisk, men vi skal høre andre mennesker og forstå at de også har sine problemer.

Når det er sagt så har jeg vært igjennom en periode i livet der ALT gikk galt, både med forhold, økonomi og inventar, men jeg tok det ganske greit siden det hendte i en frisk periode, gudsjelov!

Gjest er så lei av det
Skrevet

Hvilke vansker er det du mener din psykiske lidelse skaper?

Det er bare slitsomt.

Gjest er så lei av det
Skrevet

Jeg synes ikke det er noe greit å sammenligne seg med andre, alle har noe og ingen har rett på å ha det værst.

Det er ikke greit å slite psykisk, men vi skal høre andre mennesker og forstå at de også har sine problemer.

Når det er sagt så har jeg vært igjennom en periode i livet der ALT gikk galt, både med forhold, økonomi og inventar, men jeg tok det ganske greit siden det hendte i en frisk periode, gudsjelov!

Jeg har ikke sagt at jeg har det verre enn andre?

Gjest er så lei av det
Skrevet

Sånn er livet.

Hvis det aldri skal bli bra vil jeg ikke ha dette livet. Men det kan jeg ikke gjøre noe med uansett.

Mrs. Wallace
Skrevet

Friske mennesker sliter ikke med (p)sykdom...

Nei, men friske mennesker kan ha mennesker i nær familie som sliter med (p)sykdom, og det er ikke nødvendigvis noen piknik å stå på sidelinjen.

Selv har jeg mistet nære familiemedlemmer som ikke orket å leve mer. Det unner jeg ingen.

Mrs. Wallace
Skrevet

Flott innlegg, togli - og gode eksempler. :)

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Hvis det aldri skal bli bra vil jeg ikke ha dette livet. Men det kan jeg ikke gjøre noe med uansett.

Har du aldri gode perioder?

De er det viktig å nyte :)

Eller er det like ille hele tiden?

Håper du får det bedre snart iallefall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...