Gå til innhold

Ønsker så gjerne å fullamme


Gjest deprimert

Anbefalte innlegg

Gjest deprimert

Jeg har helt fra min sønn ble født, hatt et stort ønske, det er å kunne fullamme ham. Men etter en tøff fødsel på 30 timer som så endte i keisersnitt fordi gutten lå med nesen frem så hadde jeg problemer med å få melken til å komme i gang selv om jeg ammet hver tredje time. Dette medførte at gutten gikk ned fra 3,5 til 3 kg uten at man mente det var nødvendig å gi tillegg på barsel. Da vi kom hjem ammet jeg gutten så ofte han ønsket uten at han la på seg tilstrekkelig. I tillegg skrek han store deler av kvelden/natten.Helsestasjonen anbefalte å gi tillegg. Nå er gutten 10 uker og vi må gi ham mellom ca 550-650ml i døgnet tillegg til den morsmelken jeg har til ham(jeg ammer først og så får han tillegg etterpå). Han får fremdeles 7 måltid jevnt fordelt over døgnet. Jeg har forsøkt å tømme brystene ofte, ved pumping eller amming, har forsøkt ammete, vørterøl, alkoholfritt øl, havreavsil uten at jeg har klart å produsere noe særlig mer melk. Kan dere hjelpe meg med noen gode råd slik at også jeg klarer å fullamme? Eller er alt håp ute for meg nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære deg!

Jeg klarte heller ikke å fullamme min sønn i starten. Først etter et par måneder kunne jeg slutte med tillegg. Det var en veldig slitsom periode, men det var verdt det. Jeg veide han hver uke for å se om han fikk nok. Jeg knep inn på tillegget til hvert måltid, slik at han aldri spiste seg stappmett på tillegg. Dermed ble han fortere sulten, og jeg fikk gitt han oftere bryst. En stund etter amming (1-2 timer) melket jeg meg. Dette kan være vanskelig, men få resept på spay som letter utdrivninga. (over lengre tid kan den gjøre den naturlige utdrivninga vanskelig) Denne melka ga jeg han på kvelden. Ga jeg han tillegg på kvelden sov han tungt og lenge, og dette er ugunstig for produksjonen. Så sov jeg mye på dagen for å samle overskudd til alt dette. Så det er håp for deg! Målet mitt var at jeg bare skulle gi bryst og grøt når han ble 4 måneder, og det klarte jeg. Bare stå på du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var oppe i den samme mengden tillegg med eldstemann, og klarte etter lang tid å bli kvitt flaskene likevel.

Pumping fungerer dårlig for meg, og jeg har egentlig liten tro på verdien av det, i forhold til å bruke barnet.

Jeg tok en avgjørelse hver morgen. Hvis jeg følte meg opplagt, bestemte jeg meg for "økedag". Da kuttet jeg flasken helt, så lenge som jeg klarte. Trillet og trillet innimellom ammingene så sønnen min skulle få sove litt.

Etter hvert som dette hjalp, begynte jeg å kutte ut flasker. Først nattflasken (det gikk fort), så morgenflasken, deretter utover dagen.

Til slutt sto vi igjen med kveldsflasken, som da besto av utpumpet morsmelk. Barnet hadde nemlig begynt å sovne i åtte-tiden, for så å sove til rundt 5-6. Da begynte jeg å pumpe meg før jeg la meg selv, og gav ham det på flaske neste kveld.

Det går an. Men pass på at det ikke overtar hele tilværelsen for deg, å være mor er mer enn å amme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære deprimert. Du har allerede fått flere gode råd fra andre i forumet, men jeg vil likevel komme med noen kommentarer. Håpet er absolutt ikke ute, men det koster arbeid. Nå føler du deg kanskje i form til å gjøre et ekstra forsøk. Du sier ikke noe om vektøkningen til gutten din når han får så mye tillegg. Om du skal øke så må du nok innstille deg på å amme oftere enn 7 ganger. Hva med å starte med å ikke gi tilegg etter de 2 første måltidene om morgenen? Om han ikke blir fornøyd så vil han si ifra og da betyr det noen ekstra ammemåltider. Fungerer dette og vektøkningen er bra så kutter du gradvis ut flere måltider.Han hadde jo endel vekt å ta igjen så han trengte absolutt det ekstra tillegget han har fått. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei .

Vil bare legge til at jeg har "vært der du er".

Men det nytter , du kan klare det.

Gjør det som de andre her sier, amm ofte.

Det som hjalp meg, i tillegg til at jeg ammet ofte, var akumpunktur hos en som kunne det godt.

Ta kontakt med Norges akumpunktur forbund og forhør deg med de. De har oversikt over dem med god erfaring i ditt distrikt.

Det er jo ikke sikkert at det hjelper deg. men det hjalp ihvertfall for meg.

Husk også å drikke minst 3 liter vann pr. dag.

Kontakt også gjerne ammehjelpen på ditt sted.

Lykke til!

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Valnøtt

Å, som jeg kjenner meg igjen i innlegget ditt! Føler intenst med deg, og vil gjerne dele noen av mine erfaringer etter at jeg til slutt klarte å fullamme barn nummer to.

Jeg ammet og ammet fordi jeg klarte å slappe godt av og amme samtidig. Fant en god stilling i godstolen hvor det til og med gikk an å sove litt for mor også mens minsten lå der og sugde og koste seg. Det som var viktig var at han jobbet mens han lå ved brystet, og ikke bare lå der. (Han likte nemlig veldig godt å ligge og sove med puppen i munnen.)

Ellers passet jeg på å få meg så mye hvile som jeg bare kunne. Lot huset flyte, lot middagen bestå av ferdigmat som gubben måtte lage selv, spiste det jeg ville ha og drakk mye. OK, det var slitsomt, men verdt det. Dessuten var det jo bare for en kort periode. Nå er minsten åtte måneder og vi ammer masse enda og koser oss med det. Jeg blir aldri noen stor melkeprodusent. De store melkemengdene har jeg aldri hatt, men så spiste vi heller oftere da. Det viktigste for meg denne gangen var et råd jeg leste:

Forestill deg at du er på en øde øy med barnet. Da ville du gitt barnet brystet hver gang det gråt eller trengte trøst fordi du ikke hadde noe annet og akkurat det er det brystene er til for.

Så jeg lukket ørene for alle som pumpet ut 150 ml fra hvert bryst mens de tok oppvasken innimellom og bestemte meg for å kose meg med ungen min. Og jammen ble det veldig vellykket gitt. Selv om han spiste OFTE.

Håper du finner ut av det, og ønsker deg all mulig lykke til. Og husk at det er nytte i hver eneste dråpe morsmelk ungen får, så gi det du har. Morskjærlighet måles ikke i milliliter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...