Gå til innhold

samboerskap og psykisk lidelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei Noen tanker om samliv og psykisk lidelse. Har hatt tvangslidelse i ca 20 år, mye vasking,vært i behandling med veldig bra resultat men noe igjen, føler vel dette aldri går over, var svært deprimert før og under behandling, ville bare sove, alt svart tomt, fælt, bare måtte komme gjennom hverdagene. Har hatt samme samboer i 13 år ognå to fantastiske barn under 7. Syns jeg har måttet streve veldig for å gi alt for mine små, men har nok slitt ut samboeren med vasking og regler og har vel ikke hatt et normalt familieliv om det finnes. Egentlig lurer jeg vel på om jeg burde tåle stygge kommentarer om meg selv daglig (stygge fettkjærring, feit, syk i haue, looser,)og at han kommenterer meg med ungan tilstede, ho mamma orke ikke…e så lat…bruke bare tid på sæ sjøl (litt sminke, ordne håret før jobb), og i morgest:kan ikke du hoppe utførr brua...ja hver dag sånn, spesielt nå han e våkna og ikke spist (lavt blodsukker), æ e nu i en praksis i ordinær bedrift, og stortrives med ordentlige arbeidsoppgaver, sosialt, underviser grupper,etc et stort skritt fra å ha isolert seg, men tankene er der om at jeg er rar som er tvangslidene etc , opplever at de på jobb ønsker å tilby meg ordenlig jobb, er sosial og prater og tøver og liker meg, jeg mestrer, og de liker meg ( men de vet ikke at jeg har tvang, og hvor mye jeg har slitt) Men hjemme er det tungt, kan ikke prate med samboeren, bare stygge kommentarer og kritikk, forstår at han ser hele meg og sykdommen og er sliten men hvorfor ikke akseptere at sånn er jeg? må han si sånn at jeg føler meg trist og lei, har vurdert sterkt tidligere at livet kanskje ikke var å leve, at ungene har det bedre uten meg og dette vet han, han har sett meg gråte,skrike av fortvilelse. ,hvorfor kan han ikke la være å trekke meg ned når jeg akkurat har kommet meg opp. Når jeg sier jeg ser på andre leiligheter og tenker det e best for ungene om vi flytter fra hverandre sier han høyt foran ungene: hvorfor sier du ikke til guttan hvorfor du sr på leiligheter. Har prøvd alt for å få han til å forstå at ungene skal holdes unna vår krangling, men han sier alt høyt likevel, jeg når ikke frem, og da kan ikke jeg skåne dem, kan ikke stoppe munnen hans for alt stygt han slenger ut...en god morgen hadde vært flott :-) hva skal man gjøre, klarer jeg meg alene med ungenen ?tror det, vil noen tenke meg som dårlig mor pga tvang diagnose hvis han velger å trekke det inn, risikerer jeg at han får full omsorg ?er livredd, økonomisk er også alt et rot og innflettet, hvordan skal jeg ha råd å flytte og kjøpe eget? Han kaller meg en TAPER, spurte hvorfor, dasvarer han at det er fordi jeg har vært i behandling for ocd hos de beste, og jo da ble mye bedremen at jeg nå har blitt verre igjen, derfor er jeg en TAPER. Hmm, noen tanker noen, hva skal man tåle og er det min feil som er "syk i hauet". valgte jo ikke å få denne lidelsen, tror nesten det er noe biologisk og da er kanskje noe feilkoblet ?? hvem vet...aargh ønsket jeg hadde hva som helst annen disgnose, eller ikke,…vet ikke....

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg kan ikke finne et eneste godt argument som taler for at du og barna bør fortsette sammen med denne mannen.

Han er skadelig for dere alle. Flytt så raskt du kan.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Du burde jammen lære deg å skrive skikkelig, bokmål eller nynorsk er skriftspråkene i Norge.

Det blir veldig vanskelig å skjønne skreven dialekt for andre enn de som er fra stedet ditt.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hei!

Du burde jammen lære deg å skrive skikkelig, bokmål eller nynorsk er skriftspråkene i Norge.

Det blir veldig vanskelig å skjønne skreven dialekt for andre enn de som er fra stedet ditt.

Det du skrev nå var litt upassende. Spesielt under dette innlegget. Jeg forsto godt hva som sto der :-)

Gjest oidada
Skrevet

Dette er ikke noe du burde tåle, heller ikke dine barn.

Mrs. Wallace
Skrevet

Hei!

Det er bare noen få ord i hele innlegget som er skrevet på dialekt.

Trådstarter lever med en mann som ødelegger henne. Jeg synes det er litt dårlig gjort av deg å henge deg opp i de få dialektordene når hun har det så vanskelig.

Skrevet

Hei!

Madelenemie,

Dette har ingen relevans i et innlegg som handler om at noen blir misbrukt. Det er bare sånn som vil oppfattes som sårende av en person som er i et slikt forhold.

Med vennlig hilsen

Madelenemie
Skrevet

Madelenemie,

Dette har ingen relevans i et innlegg som handler om at noen blir misbrukt. Det er bare sånn som vil oppfattes som sårende av en person som er i et slikt forhold.

Med vennlig hilsen

Hei!

Jeg leste det og fikk ikke med meg det med overgrep!

Kun om stygge ting som ble sagt.

Jeg prøvde å oversette til forståelig norsk, der ser man hvor viktig det er å skrive de to skriftspråkene man har.

Madelenemie
Skrevet

Madelenemie,

Med vennlig hilsen

Hei!

Jeg slet meg igjennom dette innlegget nå og fant ikke noe om misbruk, men om stygge ord. Jeg forstår ikke kvinner som finner seg i å leve i slike forhold, jeg tror det har noe med at man vil være et offer, for det satte Bella Dotte meg på tanken om.

Det er jo synd på henne, men jeg skjønner ikke hvorfor hun har levd i 13 år med et menneske som sier slike ting til henne?

Jeg skal ikke skrive noe mer i denne tråden, jeg mente egentlig bare det ville være til hennes fordel om hun forsøkte skrive saklig på et av skriftspråkene, det var hyggelig ment, da jeg mente saken hennes ville være lettere å forstå.

Skrevet

Hei!

Jeg slet meg igjennom dette innlegget nå og fant ikke noe om misbruk, men om stygge ord. Jeg forstår ikke kvinner som finner seg i å leve i slike forhold, jeg tror det har noe med at man vil være et offer, for det satte Bella Dotte meg på tanken om.

Det er jo synd på henne, men jeg skjønner ikke hvorfor hun har levd i 13 år med et menneske som sier slike ting til henne?

Jeg skal ikke skrive noe mer i denne tråden, jeg mente egentlig bare det ville være til hennes fordel om hun forsøkte skrive saklig på et av skriftspråkene, det var hyggelig ment, da jeg mente saken hennes ville være lettere å forstå.

Men Madelenemie,

Det er jo slik at når man først blir misbrukt, så tror man til slutt på det som blir sagt, og tror at man ikke kan overleve utenfor forholdet. Sånn er den menneskelige psyke for veldig mange, og det er derfor det er så mange i misbruksforhold.

Men det hun trenger er å forstå sin egen verdi og få selvverd, ikke rette på norsken.

Hvis du vil snakke mer om det, så foreslår jeg vi gjør det i en annen tråd, og ikke i hennes tråd. :-)

Med vennlig hilsen

Madelenemie
Skrevet

Men Madelenemie,

Det er jo slik at når man først blir misbrukt, så tror man til slutt på det som blir sagt, og tror at man ikke kan overleve utenfor forholdet. Sånn er den menneskelige psyke for veldig mange, og det er derfor det er så mange i misbruksforhold.

Men det hun trenger er å forstå sin egen verdi og få selvverd, ikke rette på norsken.

Hvis du vil snakke mer om det, så foreslår jeg vi gjør det i en annen tråd, og ikke i hennes tråd. :-)

Med vennlig hilsen

Hei!

nei det er i orden.

Jeg så akkurat på sportsendingen og på Tora Berger og fikk tanker om både det ene og det andre, feks at hun ikke hadde god øyekontakt med intervjuer, samt at sportsteamet hang på hverandre og lo hverandre inn i ørene (dette er min opplevelse, men ikke deres, og jeg skjønner nå plutselig at dette er en stor forskjell, jeg forstår det ikke en gang)

Så jeg skal tenke på dette, for jeg syns det er rart.

Det andre er oppklart :)

Gjest HHP58
Skrevet

Det er vel han som er taperen,som må tråkke på deg for selv å komme seg opp?

Gjest Klem fra en som har vert i ditt ståsted.
Skrevet

Selv om han kjenner deg godt, har hjulpet deg gjennom noen tunge tak (det skulle vel bare mangle?!) psyker han deg kontinuerlig ned. Jeg kjenner igjen tenkemåten din, fra eget liv. Jeg spurte selv et forum, om mitt ekteskap. La alt frem så saklig og objektivt jeg kunne. Passet på å ta med noen positive ting om ham, for å ikke vere sytete eller beskyldende, og for at jeg ikke ville svartmale ham totalt. Tok vel med lite positivt om meg selv jeg også - slik som du, jeg trodde det meste var min feil.

Det var like overraskende for meg, som det tydeligvis er for deg, at alle svarene jeg fikk, hadde samme budskap. Kom deg vekk! Jeg fikk piggene ut, forsvarte ham med diverse positive egenskaper. Fikk helt vondt innvendig, trodde jeg hadde overdrevet, og følte jeg hadde sviktet ham. Det var jo en slags kjærlighet tilstede. Og jeg trodde barna hadde best av å ha foreldre som bodde under samme tak, nærmest uansett.

Hvor feil en kan ta.

Ikke la barna dine og deg selv bli mere ødlagte av han. Han kommer ikke til å forandre seg. Slutt å håp på det. Ikke prøv å bli bedre for hans del. Han vil uansett hvor bra du er, fortsette. Det viser nok ikke utenpå,på verken barna dine eller deg, men det er ingen tvil om at han med sin væremåte skader både de og deg.

Stol på deg selv, selvsagt klarer du å bo uten ham! Du er jo ikke alene, du har barna.

Dette han gjør mot dere (han skader også barna ved å skade deg), er karakterisert som mishandling i norsk lov. Ulovlig. Ikke mindre betydningsfullt når det er psykisk mishandling.

Ta en telefon til et Krisesenter i nærheten, det er ikke værre enn å ringe kontofonen.... Bare hyggelige, bunnsnille damer, som vil hjelpe deg/dere på best mulig måte. De hjelper deg også juridisk, og med ulike typer rettigheter osv. Dere er ikke gift, da vil du automatisk være hovudforsørger (tror jeg!! - det var i alle fall slik før). Du har rett på barnetrygd for et ekstra barn, han må betale bidrag osv. Ikke svartmal alt, jeg tror du tvert imot vil oppdage at verden har flere og sterkere farger (lykke), når dere kommer dere bort fra ham. Selvsagt kan det bli tøft i perioder, men du som har taklet allverdens motgang, vil ikke ha noen problemer med å komme deg både helskinnet og blomstrende gjennom det.

I morgen tidlig er det mandag. Ny start, nye muligheter. Ta tak i livet ditt og dine barns liv, ta de med deg og flytt fra ham med verdens beste samvittighet, og hevet hode. Lykke til! :))

Madelenemie
Skrevet

Men Madelenemie,

Med vennlig hilsen

Hei!

Jeg kan til tider få et feil fokus på hva som er sentralt i en sak, jeg kan henge meg opp i noe, så voldsomt, så jeg glemmer alt som heter sakens kjerne.

Elllers er jeg glad for om du svarer på det jeg skrev i dag, da du stort sett tenker fornuftige tanker om ting.

:) ha en god dag.

Skrevet

Hei!

Jeg kan til tider få et feil fokus på hva som er sentralt i en sak, jeg kan henge meg opp i noe, så voldsomt, så jeg glemmer alt som heter sakens kjerne.

Elllers er jeg glad for om du svarer på det jeg skrev i dag, da du stort sett tenker fornuftige tanker om ting.

:) ha en god dag.

Hei Madelenemie,

Bare hyggelig!

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...