Gå til innhold

AS og ADD

Anbefalte innlegg

Gjest meggga
Skrevet

Er de virkelig såpass like diagnoser at det går an å stille feil diagnose?

Nå var psykiateren til dattera mi inne på at hun kanskje hadde ADD istedet, eller _samtidig_med AS. Men han helte mer mot at det kun dreide seg om ADD og OCD, og ikke AS.

Jaja, velkommen til de frustrertes verden.

Videoannonse
Annonse
Madelenemie
Skrevet

Hei!

Nei det er ikke så like diagnoser har min psykiater forklart, men en del med asperger kan ha konsentrasjonsvansker, da hvis ikke hyperaktiv setter de tilleggsdiagnose add.

Dessuten er en del symtpomer overlappende, men en god diagnostiker vil fint se forskjellene. På grunnlaget diagnosen asperger syndrom settes i dag er det kanskje ikke så klare forskjeller.

Mine barn har kun asperger syndrom uten konsentrasjonsvansker derfor ingen tanker om add, men noen barn med utviklingsforstyrrelser har andre vansker i tillegg da kanskje vanskeligere å se/vite forskjell.

Lettere der det kun er snakk om en definert og tydelig diagnose og det de kaller skoleksempler eks Vidar Teisen, er vist et sånt tilfelle, samt Bill Gates.

Mange med asperger sliter også med tvang og repiterende atferd, jeg har ikke dette heller, men i slike tilfeller kommer vel ocd inn i bildet osv...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, de diagnosene er ikke særlig like. Det bør ikke være vanskelig å skille dem.

Madelenemie
Skrevet

Nei, de diagnosene er ikke særlig like. Det bør ikke være vanskelig å skille dem.

Hei!

:) da mener du som min psykiater der også :)

Gjest meggga
Skrevet

Ok, da har jeg vel misforstått et eller annet. Men uansett så har hun ikke blitt utredet på nytt, han sa bare muntlig hva han tenkte etter å ha snakket med henne og meg sist gang.

Men jeg ble likevel usikker, og tenker: Har hun ikke AS? Har hun ADD istedet? Har hun _både_ AS og ADD? I tillegg har hun jo denne OCD også.

Men det er vel kanskje ingen vits i å utrede henne på nytt. En ny "merkelapp" betyr vel ingenting fra eller til når hun allerede få tilrettelagt hjelp på skolen? Men siden hun skulle prøve noen medisiner nå etterhvert, så er det vel egentlig viktig å vite hva hun feiler. Jaja, han får styre på.

Uvitende hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...