Gå til innhold

Barn som slår

Sofline

Anbefalte innlegg

Jeg har en snart 2-åring som har fått en lei tendens til å slå. Det er især storebroren på 3,5 år han slår. Jeg tror ikke det er vondt ment, for han gjør det som reglel når han er blid, og ikke når han er sint på grunn av noe. Meg kan han finne på å slå når han for eksempel ikke vil skiftes på, og da gjør han det fordi han er sint.

Er det noen som har forslag til hvordan dette skal stoppes? Å si nei og fjerne ham fra stedet hjelper ikke. Så synes han det er moro og løper tilbake og slår storebror igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest togli

Tror ikke jeg har annen trøst å gi enn at dette er typisk for toåringer og at det vil gi seg etterhvert.... Jeg ville forsøkt med avledningsmanøvere hver gang han begynner å slå. Trekk ham bort fra situasjonen og si f.eks. entusiastisk: "Åh, sjekk ut!!! Jeg trodde nesten jeg så en blå elefant på marka!!!" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge søstra mi (som har en to-åring) er to-åringer de mest voldelige menneskene som finnes. De slår og biter uten skrupler..

Jeg tror at å si bestemt "nei" og ta tak i hånda når han prøver å slå kan funke. Hvis ikke h*n trenger hardere lut og du må bli fly forbanna en gang. (jeg eksploderte fullstendig på min to-åring en gang han beit meg i låret, -han har aldri bitt noen etter det...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fortsatt å ta ham unna hver gang han slår, si strengt at det ikke er lov og flytt ham unna. Om han kommer leende tilbake og slår igjen, så gjenta. Og gjenta. Og gjenta. Og gi storebror ekstra oppmerksomhet når lillebror slår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ingenting som hjelper med en gang. Si nei og ta han vekk, gang på gang på gang på gang...

Har stått på i noen måneder nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge søstra mi (som har en to-åring) er to-åringer de mest voldelige menneskene som finnes. De slår og biter uten skrupler..

Jeg tror at å si bestemt "nei" og ta tak i hånda når han prøver å slå kan funke. Hvis ikke h*n trenger hardere lut og du må bli fly forbanna en gang. (jeg eksploderte fullstendig på min to-åring en gang han beit meg i låret, -han har aldri bitt noen etter det...)

De få gangene jeg har blitt fly forbanna på ham, blir han redd og hylskriker (ikke trass-skrik), så det er visst ikke løsningen.

Men godt å høre jeg ikke er den eneste med en "voldelig" toåring. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg har annen trøst å gi enn at dette er typisk for toåringer og at det vil gi seg etterhvert.... Jeg ville forsøkt med avledningsmanøvere hver gang han begynner å slå. Trekk ham bort fra situasjonen og si f.eks. entusiastisk: "Åh, sjekk ut!!! Jeg trodde nesten jeg så en blå elefant på marka!!!" :P

Han er bare så kjapp... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fortsatt å ta ham unna hver gang han slår, si strengt at det ikke er lov og flytt ham unna. Om han kommer leende tilbake og slår igjen, så gjenta. Og gjenta. Og gjenta. Og gi storebror ekstra oppmerksomhet når lillebror slår.

Ja, det er vel ikke annet å gjøre. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strengt her i gården.

Har ingen sans for avledningsmanøvre eller noe i den duren der. Å slå er feil og det bør de lære seg først som sist. Jeg hadde tatt tak i armen hans, dratt ham vekk og sakt et rimelig tydelig "nei".

Min form for oppdragelse er tydelige grenser og konsekvenser når noe gjøres feil, og de bør ikke alltid være hyggelige.

Tror altfor mange i dag kjører avledningsmanøvre og snill oppdragelse og egentlig er redde for å være sjefen. Det er en grunn til at det er så masse utagerende barn og unge i disse dager.

Slår man hardt ned på ting med en gang så unngår alle særlig flere slike situasjoner fremover, heller enn at alle skal bli involvert gang, på gang, på gang, fordi vi prøver på en for pen og forsiktig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

Har ingen sans for avledningsmanøvre eller noe i den duren der. Å slå er feil og det bør de lære seg først som sist. Jeg hadde tatt tak i armen hans, dratt ham vekk og sakt et rimelig tydelig "nei".

Min form for oppdragelse er tydelige grenser og konsekvenser når noe gjøres feil, og de bør ikke alltid være hyggelige.

Tror altfor mange i dag kjører avledningsmanøvre og snill oppdragelse og egentlig er redde for å være sjefen. Det er en grunn til at det er så masse utagerende barn og unge i disse dager.

Slår man hardt ned på ting med en gang så unngår alle særlig flere slike situasjoner fremover, heller enn at alle skal bli involvert gang, på gang, på gang, fordi vi prøver på en for pen og forsiktig måte.

Enig. En avledningsmanøver lærer ikke barnet noe av, det hjelper bare der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig. En avledningsmanøver lærer ikke barnet noe av, det hjelper bare der og da.

Det er jo faktisk en form for ros også, hvis et barn som gjør feil får positiv oppmerksomhet, som gjerne en avledningsmanøver er. Jeg har mest sant for klar, grensesettende og til tider streng oppdragelse. Feil er feil, nei er nei, enkelt og greit, og masse kjærelighet og oppmerksomhet alle fine dager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

Det er jo faktisk en form for ros også, hvis et barn som gjør feil får positiv oppmerksomhet, som gjerne en avledningsmanøver er. Jeg har mest sant for klar, grensesettende og til tider streng oppdragelse. Feil er feil, nei er nei, enkelt og greit, og masse kjærelighet og oppmerksomhet alle fine dager :)

Er veldig rett det der. :)

Rart egentlig, at man går valpekurs når man får valp. Når man får baby så er det uten erfaring/kurs....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig rett det der. :)

Rart egentlig, at man går valpekurs når man får valp. Når man får baby så er det uten erfaring/kurs....

Sant det :) Det er sant som de sier, at hundeoppdragelse og barneoppdragelse er ganske likt. Sett tydelige grenser for en valp, vær konsekvent og slå ned på unoter fra første sekund, så får du en trygg og harmonisk og fin hund i de aller, aller fleste tilfeller. La en hund vokse opp med bare smil og kos og godtebiter til avledningsmanøver så blir det en usikker og utagerende hårball. Det er sånn ofte med barn og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stått på i noen måneder nå...

Flere måneder for å få en toåring til å slutte å slå?

Da er det vel på tide å ty til kraftigere midler eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avledning når noen slår synes jeg ikke er "sterkt nok", eller hva jeg skal si.... Altså, å slå er faktisk SKIKKELIG ikke lov, uansett om man er sur eller ikke...

Et kraftig nei, bestemt fjernet fra situasjonen, masse oppmerksomhet til "offeret" mens man ignorerer "gjerningsmannen".... Igjen, igjen, igjen, igjen og igjen! Samme reaksjon hver gang (dvs, "brysk" reaksjon, deretter ignorering til hylingen gir seg evt), og et par tonn med tålmodighet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...