Gå til innhold

Bilsete - er det regler for dette?

Gjest Lurer på dette i kveld..

Anbefalte innlegg

Hei.

Har søkt rundt på nettet flere ganger, men finner ikke informasjon om det er lovpålagt å sikre barn (feks 4 år) i 5punkts-sele? Eneste jeg har funnet er retningslinjer som anbefaler (minst) en sittepute. Kan dette stemme?

Jeg kjenner en mamma som lar sin 4åring sitte uten sete eller pute i bilen (!). Jeg nekter å ta med barnet i min bil uten bedre sikring enn vanlig voksensele (som ikke har regulering for en liten kropp heller).

Det må da vel finnes mer konkrete regler enn dette?

Dette ble et lite dilemma for meg, for jeg føler veldig sterkt for å si fra (noe jeg litt forsiktig har gjort), men hun påstår det ikke er påkrevd med noe mer enn pute... Noe hun knapt bruker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/

Tja... Det ser ut til at lovformuleringen er noe rund her - "Barn som er under 135 cm høye skal alltid bruke godkjent barnesikringsutstyr som er riktig i forhold til barnets vekt.''

Jeg skjønner meg ikke på foreldre som ikke gidder sikre barna sine skikkelig i bilen, hva slags liv vil de ha etterpå dersom det smeller og barnet enten blir alvorlig skadet eller omkommer pga for dårlig sikring?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/

Tja... Det ser ut til at lovformuleringen er noe rund her - "Barn som er under 135 cm høye skal alltid bruke godkjent barnesikringsutstyr som er riktig i forhold til barnets vekt.''

Jeg skjønner meg ikke på foreldre som ikke gidder sikre barna sine skikkelig i bilen, hva slags liv vil de ha etterpå dersom det smeller og barnet enten blir alvorlig skadet eller omkommer pga for dårlig sikring?!

Ja, helt enig. Ble ganske sjokka når jeg oppdaget dette. Syns heller ikke det er noe særlig når det skinner gjennom at jeg er "sær og vanskelig" når jeg ikke vil kjøre uten sete/pute til ungene.. Uff :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...