Gå til innhold

Bør man utredes.....

Anbefalte innlegg

Gjest melmøll
Skrevet

Hvis man har tilbakevendende depresjoner av og på i ti år? Legen min sider at det viktigste er at vi behandler depresjonen jeg har nå. Jeg synes depresjonene blir så stor del av livet mitt og det er vanskeligere å tro at de ikke skal komme tilbake når erfaring sier det. Kan de plutselig stoppe, etter så mange år? Jeg lurer på om jeg bør utredes for bipolar? Hvis jeg er bipolar er det vel en annen behandling, er det ikke derfor viktig å få riktig diagnose? Jeg har prøvd ad tre ganger men jeg merker ikke noe særlig av det, verken bivirkninger eller virkning.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, i slike tilfeller bør en utredes for bipolar lidelse.

Gjest Pilka
Skrevet

Ja, i slike tilfeller bør en utredes for bipolar lidelse.

Skal dette forståes slik at de som har tilbakevendende depresjoner skal utredes for bipolar lidelse, eller er det kun dette tilfellet du svarer på?

Skrevet

Skal dette forståes slik at de som har tilbakevendende depresjoner skal utredes for bipolar lidelse, eller er det kun dette tilfellet du svarer på?

Alle som har tilbakevendende depresjoner skal spørres om "oppoversvinginger" for å utelukke BP.

Om effekten av AD (antidepressiva) er svak/manglende, øker det sannsynligheten for BP.

Gjest Pilka
Skrevet

Alle som har tilbakevendende depresjoner skal spørres om "oppoversvinginger" for å utelukke BP.

Om effekten av AD (antidepressiva) er svak/manglende, øker det sannsynligheten for BP.

Hva er AP? Alle som har tilbakevendende depresjoner må da være nødt til å oppleve "oppoversvingninger", ellers ville de vært kronisk depressive.

Engang trodde jeg at antidepressiva ble brukt som forebyggende for tilbakevendende depresjoner, men så møtte jeg en psykiater. Etter det har jeg ikke forstått hvordan en person kan ha kroniske, tilbakevendende depresjoner. Det henger ikke på greip for meg.

Skrevet

Hva er AP? Alle som har tilbakevendende depresjoner må da være nødt til å oppleve "oppoversvingninger", ellers ville de vært kronisk depressive.

Engang trodde jeg at antidepressiva ble brukt som forebyggende for tilbakevendende depresjoner, men så møtte jeg en psykiater. Etter det har jeg ikke forstått hvordan en person kan ha kroniske, tilbakevendende depresjoner. Det henger ikke på greip for meg.

Med oppoversvingninger forstår de fleste manier eller hypomanier. Heretter vil jeg uttrykke meg enda klarere.

Gjest Pilka
Skrevet

Med oppoversvingninger forstår de fleste manier eller hypomanier. Heretter vil jeg uttrykke meg enda klarere.

Kan du forklare for meg hvordan en person kan ha kroniske, tilbakevendende depresjoner?

ethodeforan
Skrevet

Når det gjelder Wellbutrin i forhold til en bipolar diagnose vil det da være effektivt å behandle depresjonen ?

Lamictalen som jeg har forstått det,behandler også depresjonen ?

Samtidig som den er stemningstabiliserende (hypomani?)

Gjest melmøll
Skrevet

Jeg synes det er så vanskelig å finne ut om jeg har oppturer. Har sjekket tester og symptomlister osv på hypomani, men jeg kan ikke greie å skille ut eksakte episoder i livet. Føler ikke jeg har "tatt helt av" slik at det har fått konsekvenser senere. Men jeg har hatt perioder med stor selvtillit, blir mer sosial, ønsker å starte en egen bedrift noe som er litt svevende og useriøse drømmer. Jeg kan da også være fæl til å snakke i munnen på folk og prater fort og spør mange spørsmål uten at folk rekker å svare. Jeg har i disse periodene mye energi. Jeg har egentlig bare sett på disse periodene som en befrielse fra depresjon og friskhetstegn. Jeg har vært morsom og elsket oppmerksomhet. Det vanskelige er at jeg er redd for nedturen. Det som er vanskelig jobbmessig er at når jeg har oppturer føler jeg jobben ikke gir nok utfordringer og når jeg har nedturer føler jeg at jeg ikke makter å henge med. Det blir en håpløs situasjon for lederen min å stole på meg/gi meg passende ansvar. Hva tror du om dette?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...