Gjest Hilsen Heffalump Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Min datter på 8 år har fått et utslett (røde prikker/nupper) som klør. Utslettet har kommet gradvis, og i uke 9 klødde det så mye at vi kontaktet lege (ikke fastlegen, for vi var utenbys på ferie). Hun fikk da Prednisolon, som hun tok i 5 dager. Det hjalp litt, men hun har fortsatt utslett og kløe. Tok kontakt med fastlegen, og fikk beskjed om å bruke Nix shampo og krem i en uke (han tok også blodprøve for å sjekke evt allergi, men denne får vi ikke svar på før om noen dager). Han sa ingenting om at det faktisk er skabb (det tror jeg heller ikke at det er), og ingenting om vasking av klær, sengetøy osv. Jeg er skeptisk til å bruke Nix, siden jeg ser nå at det står på pakningene at det er midler mot hodelus, skabb og flatlus. Slike midler bør man vel ikke bruke uten å ha fått en sikker diagnose?? (jeg tenker på resistens). Utslettet er på mage, rygg og armer. Noen som kan berolige meg med at jeg trygt kan følge nix-"kuren"? Burde ikke legen først sjekk om hun faktisk har lus eller skabb? Usikker her......... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Legen tenker vel at det muligens er skabb, derfor har du fått denne kuren. Jeg ville absolutt brukt den, hvis det er skabb så får datteren din behandling nå slik at hun slipper å klø og ha utslett. Om det ikke er skabb så er det ingen krise overhodet at dere har brukt medikamentet, da har legen fått eliminert vekk en mulighet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heffalump Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Legen tenker vel at det muligens er skabb, derfor har du fått denne kuren. Jeg ville absolutt brukt den, hvis det er skabb så får datteren din behandling nå slik at hun slipper å klø og ha utslett. Om det ikke er skabb så er det ingen krise overhodet at dere har brukt medikamentet, da har legen fått eliminert vekk en mulighet. Men hvis det er skabb bør vel hele familien behandles samtidig, og man bør vel vaske/skifte sengetøy, klær osv ganske heftig i en periode også? Vi kommer til å bruke Nix som anbefalt, men syns det virker litt "halvhjertet" hvis du skjønner... Er det skabb blir vi vel ikke kvitt det om hun bruker Nix en uke, men ellers lever vi som normalt? Og hvis det ikke er skabb, så er det jo helt unødvendig? Eller har produktet effekt mot andre typer utslett også? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Men hvis det er skabb bør vel hele familien behandles samtidig, og man bør vel vaske/skifte sengetøy, klær osv ganske heftig i en periode også? Vi kommer til å bruke Nix som anbefalt, men syns det virker litt "halvhjertet" hvis du skjønner... Er det skabb blir vi vel ikke kvitt det om hun bruker Nix en uke, men ellers lever vi som normalt? Og hvis det ikke er skabb, så er det jo helt unødvendig? Eller har produktet effekt mot andre typer utslett også? Jeg aner ikke hvordan man skal forholde seg til evt skabb med tanke på vask etc. Jewg må google det, har du gjort det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Men hvis det er skabb bør vel hele familien behandles samtidig, og man bør vel vaske/skifte sengetøy, klær osv ganske heftig i en periode også? Vi kommer til å bruke Nix som anbefalt, men syns det virker litt "halvhjertet" hvis du skjønner... Er det skabb blir vi vel ikke kvitt det om hun bruker Nix en uke, men ellers lever vi som normalt? Og hvis det ikke er skabb, så er det jo helt unødvendig? Eller har produktet effekt mot andre typer utslett også? Da er jeg oppdatert! Det er litt av noen runder med vask/frysing av tøy og sengetøy ja og det står at hele familien må behandles med Nix. Jeg hadde ringt legen og spurt om det er skabb han tenker på og hvorfor da hele husstanden ikke skal behandles. Det virker veldig halvhjertet som du skriver å kun behandle en i husstanden. Hvis det er rett det som står på nettet! Kan hende det har kommet nye retningslinjer?? Jeg hadde uansett ringt legen og spurt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heffalump Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Da er jeg oppdatert! Det er litt av noen runder med vask/frysing av tøy og sengetøy ja og det står at hele familien må behandles med Nix. Jeg hadde ringt legen og spurt om det er skabb han tenker på og hvorfor da hele husstanden ikke skal behandles. Det virker veldig halvhjertet som du skriver å kun behandle en i husstanden. Hvis det er rett det som står på nettet! Kan hende det har kommet nye retningslinjer?? Jeg hadde uansett ringt legen og spurt. Problemet er at legen ikke er norsk, og noen ganger kan det være vanskelig å oppfatte hva han sier. Han er veldig grei, og jeg har alltid følt at han har tatt ting på alvor og vært grundig. Men å gi oss et skabbmiddel uten å sjekke utslettet mer enn bare å se på det føltes liksom litt forhastet, hvis du skjønner. Han sa vi skulle få et skabbmiddel (dette oppfattet ikke jeg), og mannen min oppfattet det som at vi skulle bruke det for å få bukt med kløen, men at legen ikke mente det var skabb hun hadde. Derfor lurer jeg på om det er vanlig å bruke skabbmiddel mot kløe/utslett uten å ha fått påvist skabb? Og shampo mot lus uten å ha lus? Har ikke lyst å ringe legen, siden jeg ikke spurte mer når vi var der, jeg burde jo ha spurt der og da når han sa skabbmiddel, men jeg oppfattet jo ikke at det var det han sa... Vi får vel bare følge kuren i en uke, så skulle vi kontakte legen etterpå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Problemet er at legen ikke er norsk, og noen ganger kan det være vanskelig å oppfatte hva han sier. Han er veldig grei, og jeg har alltid følt at han har tatt ting på alvor og vært grundig. Men å gi oss et skabbmiddel uten å sjekke utslettet mer enn bare å se på det føltes liksom litt forhastet, hvis du skjønner. Han sa vi skulle få et skabbmiddel (dette oppfattet ikke jeg), og mannen min oppfattet det som at vi skulle bruke det for å få bukt med kløen, men at legen ikke mente det var skabb hun hadde. Derfor lurer jeg på om det er vanlig å bruke skabbmiddel mot kløe/utslett uten å ha fått påvist skabb? Og shampo mot lus uten å ha lus? Har ikke lyst å ringe legen, siden jeg ikke spurte mer når vi var der, jeg burde jo ha spurt der og da når han sa skabbmiddel, men jeg oppfattet jo ikke at det var det han sa... Vi får vel bare følge kuren i en uke, så skulle vi kontakte legen etterpå. Merkelig. Sjekket i felleskatalogen og indikasjoner ser ikke ut til å være annet en skabb/flatlus når det gjelder krem og hodelus når det gjelder shampoen. Hvis du bestemmer deg for å ta kuren på henne så hadde jeg ihvertfall fulgt vaskerådene når det gjelder sengetøy og klær tilhørende henne, ellers kan hun bli resmittet. Hvis det er skabb. Skjønner frustrasjonen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.