Gjest prust Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 http://www.dagbladet.no/2012/03/14/tema/klikk/foreldre/helse/20678049/ Mange barn i Norge har ikke fått fornavn! Helt truolig at foreldre kan være så sløve eller ubesluttsomme at de ikke gir barna sine et navn! Innen 6 mnd etter fødselen må folkeregisteret ha fått beskjed om navnevalg, ellers blir foreldrene politianmeldt. Men selv da kan ikke politiet eller folkeregisteret pålegge foreldrene å velge et navn. Står ikke det i UNICEFs rettigheter (minnes Jon Blund i Skomakaergata) - at "Alle barn har rett til å ha et navn"? At en kan være uenige er jo greit nok, men at en ikke klarer å bestemme seg og bare utsetter det, kanksje i flere år, er jo helt håpløst! None barn var fire år nå - uten et offisielt navn! I Frankrike må navnet bestemmes i løpet av 48 timer etter fødselen, slik var det i alle fall tidligere. Husker de ble overrasket da jeg fortalte at en kan vente inntil 6 mnd i Norge. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Dette trodde jeg i min naive verden var et ikke-eksisterende problem altså. "Hvis det dreier seg om foreldre som ikke bor sammen kan en krangel om hva barnet skal hete bli en del av en større krangel. Jeg kjenner til tilfeller hvor mor og far bruker forskjellige navn på barnet. Da bor de ikke sammen, og bruker hvert sitt navn på barnet når det er hos dem, forteller Utne." *sjokkert* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Jeg tror nok dette oftere skyldes skjemaskrekk enn krangel om navnet. Men uansett er det utilgivelig sløvt. Jo eldre barnet blir, desto oftere vil man jo få påminnelser fra helsestasjon og andre instanser som bruker offentlige registre - de sier sikkert fra når de oppdager at ungen står uten fornavn. Det stemmer at man får purringer hvis man venter for lenge, jeg har en venninne som tenkte seg om lenge nok til å få dem, med sitt barn nr. to. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Dette trodde jeg i min naive verden var et ikke-eksisterende problem altså. "Hvis det dreier seg om foreldre som ikke bor sammen kan en krangel om hva barnet skal hete bli en del av en større krangel. Jeg kjenner til tilfeller hvor mor og far bruker forskjellige navn på barnet. Da bor de ikke sammen, og bruker hvert sitt navn på barnet når det er hos dem, forteller Utne." *sjokkert* ''"Hvis det dreier seg om foreldre som ikke bor sammen kan en krangel om hva barnet skal hete bli en del av en større krangel. Jeg kjenner til tilfeller hvor mor og far bruker forskjellige navn på barnet. Da bor de ikke sammen, og bruker hvert sitt navn på barnet når det er hos dem, forteller Utne." *sjokkert*'' Ja, det høres jo helt utrolig ut. Men jeg kan jo strengt tatt forstå at slike situasjoner kan oppstå. Dersom ei kvinne blir gravid ved et "uhell", forhold til barnefaren er uaktuelt, de er ikke på bølgelengde, mor liker navn som Charlene-Isabella, og far liker navn som Åse. Hvis ingen vil gi seg, hva skal de da gjøre? ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 ''"Hvis det dreier seg om foreldre som ikke bor sammen kan en krangel om hva barnet skal hete bli en del av en større krangel. Jeg kjenner til tilfeller hvor mor og far bruker forskjellige navn på barnet. Da bor de ikke sammen, og bruker hvert sitt navn på barnet når det er hos dem, forteller Utne." *sjokkert*'' Ja, det høres jo helt utrolig ut. Men jeg kan jo strengt tatt forstå at slike situasjoner kan oppstå. Dersom ei kvinne blir gravid ved et "uhell", forhold til barnefaren er uaktuelt, de er ikke på bølgelengde, mor liker navn som Charlene-Isabella, og far liker navn som Åse. Hvis ingen vil gi seg, hva skal de da gjøre? ;o) ''mor liker navn som Charlene-Isabella, og far liker navn som Åse. Hvis ingen vil gi seg, hva skal de da gjøre?'' Da må de rett og slett finne et kompromiss. Karianne, Lena, eller noe annet som ligger midt i mellom. Da burde jo verken mor eller far få viljen sin. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Jeg tror helle det har med foreldrenes slurv med formaliteter å gjøre enn at barna virkelig er navnløse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 ''mor liker navn som Charlene-Isabella, og far liker navn som Åse. Hvis ingen vil gi seg, hva skal de da gjøre?'' Da må de rett og slett finne et kompromiss. Karianne, Lena, eller noe annet som ligger midt i mellom. Da burde jo verken mor eller far få viljen sin. Ja, vi "normale" mennesker hadde jo greid å få til et kompromiss. Men det fins vrange og rare folk, og jeg kan forstå at en slik problemstilling kan oppstå. Sannsynligvis skjer det ikke så ofte. Åse-Isabella liksom... hehe 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 ''"Hvis det dreier seg om foreldre som ikke bor sammen kan en krangel om hva barnet skal hete bli en del av en større krangel. Jeg kjenner til tilfeller hvor mor og far bruker forskjellige navn på barnet. Da bor de ikke sammen, og bruker hvert sitt navn på barnet når det er hos dem, forteller Utne." *sjokkert*'' Ja, det høres jo helt utrolig ut. Men jeg kan jo strengt tatt forstå at slike situasjoner kan oppstå. Dersom ei kvinne blir gravid ved et "uhell", forhold til barnefaren er uaktuelt, de er ikke på bølgelengde, mor liker navn som Charlene-Isabella, og far liker navn som Åse. Hvis ingen vil gi seg, hva skal de da gjøre? ;o) ''Ja, det høres jo helt utrolig ut. Men jeg kan jo strengt tatt forstå at slike situasjoner kan oppstå. Dersom ei kvinne blir gravid ved et "uhell", forhold til barnefaren er uaktuelt, de er ikke på bølgelengde, mor liker navn som Charlene-Isabella, og far liker navn som Åse. Hvis ingen vil gi seg, hva skal de da gjøre? ;o)'' Jeg kan også forstå at slikt kan skje, men da må den ene stikke fingeren i jorda og gi seg av hensyn til barnet. Jeg ser ikke noen annen utvei. Jeg mener at det er den som gir seg som da er den som tenker på barnets beste. Tror jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 ''Ja, det høres jo helt utrolig ut. Men jeg kan jo strengt tatt forstå at slike situasjoner kan oppstå. Dersom ei kvinne blir gravid ved et "uhell", forhold til barnefaren er uaktuelt, de er ikke på bølgelengde, mor liker navn som Charlene-Isabella, og far liker navn som Åse. Hvis ingen vil gi seg, hva skal de da gjøre? ;o)'' Jeg kan også forstå at slikt kan skje, men da må den ene stikke fingeren i jorda og gi seg av hensyn til barnet. Jeg ser ikke noen annen utvei. Jeg mener at det er den som gir seg som da er den som tenker på barnets beste. Tror jeg. Åse-Charlene eller Gunnhild-Isabella er evt to alternativer :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 ''I Frankrike må navnet bestemmes i løpet av 48 timer etter fødselen, slik var det i alle fall tidligere.'' Jepp, og hvis foreldrene ikke klarer å registrere et navn innen fristen, blir barnet tildelt et navn fra myndighetene. Det hadde kanskje satt fart i sakene for navnesinkene her på berget, også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 ''Ja, det høres jo helt utrolig ut. Men jeg kan jo strengt tatt forstå at slike situasjoner kan oppstå. Dersom ei kvinne blir gravid ved et "uhell", forhold til barnefaren er uaktuelt, de er ikke på bølgelengde, mor liker navn som Charlene-Isabella, og far liker navn som Åse. Hvis ingen vil gi seg, hva skal de da gjøre? ;o)'' Jeg kan også forstå at slikt kan skje, men da må den ene stikke fingeren i jorda og gi seg av hensyn til barnet. Jeg ser ikke noen annen utvei. Jeg mener at det er den som gir seg som da er den som tenker på barnets beste. Tror jeg. Det understrekes her at dette først og fremt er et problem for det offentlige, og ikke for barnet. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 Det understrekes her at dette først og fremt er et problem for det offentlige, og ikke for barnet. :-) ''Det understrekes her at dette først og fremt er et problem for det offentlige, og ikke for barnet. :-)'' Ja, jeg glemte fokuset litt her i min forfjamselse. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 25. mars 2012 Del Skrevet 25. mars 2012 ''Det understrekes her at dette først og fremt er et problem for det offentlige, og ikke for barnet. :-)'' Ja, jeg glemte fokuset litt her i min forfjamselse. :-) Men det er jo selvfølgelig et helt annet problem for barnet at foreldrene er så uenige om ting at de ikke engang kan bli enige om et navn... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 25. mars 2012 Del Skrevet 25. mars 2012 Men det er jo selvfølgelig et helt annet problem for barnet at foreldrene er så uenige om ting at de ikke engang kan bli enige om et navn... ''Men det er jo selvfølgelig et helt annet problem for barnet at foreldrene er så uenige om ting at de ikke engang kan bli enige om et navn...'' Ja, de greide å pule noen måneder tidligere i alle fall. Excuse my dirty language. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 25. mars 2012 Del Skrevet 25. mars 2012 ''Men det er jo selvfølgelig et helt annet problem for barnet at foreldrene er så uenige om ting at de ikke engang kan bli enige om et navn...'' Ja, de greide å pule noen måneder tidligere i alle fall. Excuse my dirty language. Hehe! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bella Dotte Skrevet 25. mars 2012 Del Skrevet 25. mars 2012 Påsan og Trulte er greie midlertidige navn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maximia Skrevet 25. mars 2012 Del Skrevet 25. mars 2012 Men det er jo selvfølgelig et helt annet problem for barnet at foreldrene er så uenige om ting at de ikke engang kan bli enige om et navn... Det er ikke lenge siden det var ei som skrev inn her om navneproblemer. Hun ville at de sammen skulle finne et navn, han hadde bestemt et navn. Navnet var familiens odelsgutt navn som hadde blitt brukt i generasjoner. Hun hadde fått han til å skrive 10 navn på en lapp det samme hadde hun. Hans lapp bestod av de samme navnet 10 ganger. Hun synes navnet er stygt selv om mange på DOL syntes hun var vanskelig da hun ikke ville ha dette flotte trauste navnet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 25. mars 2012 Del Skrevet 25. mars 2012 Det er ikke lenge siden det var ei som skrev inn her om navneproblemer. Hun ville at de sammen skulle finne et navn, han hadde bestemt et navn. Navnet var familiens odelsgutt navn som hadde blitt brukt i generasjoner. Hun hadde fått han til å skrive 10 navn på en lapp det samme hadde hun. Hans lapp bestod av de samme navnet 10 ganger. Hun synes navnet er stygt selv om mange på DOL syntes hun var vanskelig da hun ikke ville ha dette flotte trauste navnet. Jeg skjønner godt at hun ikke ville gå med på det (uten at jeg vet hvilket navn det er). Hvis man synes noe er stygt, så synes man det er stygt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 25. mars 2012 Del Skrevet 25. mars 2012 ''Men det er jo selvfølgelig et helt annet problem for barnet at foreldrene er så uenige om ting at de ikke engang kan bli enige om et navn...'' Ja, de greide å pule noen måneder tidligere i alle fall. Excuse my dirty language. Det er i hvert fall en ting (de fleste) foreldre en gang har vært enige om... :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 25. mars 2012 Del Skrevet 25. mars 2012 ''I Frankrike må navnet bestemmes i løpet av 48 timer etter fødselen, slik var det i alle fall tidligere.'' Jepp, og hvis foreldrene ikke klarer å registrere et navn innen fristen, blir barnet tildelt et navn fra myndighetene. Det hadde kanskje satt fart i sakene for navnesinkene her på berget, også. haha, smart!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.