MHC Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Vi bor i et flott hus med våre tre barn fra 8- 13 år. Har bodd her siden jeg var gravid med eldstemann. Vi har bygget på og fikset både utendørs og innendørs diverse ganger. Huset er egentlig passe stort, men skulle gjerne hatt litt større barnerom. Nå skal det snart bygges på en ledig tomt forran vårt hus, noe som vi forringe frihetsfølelsen vår. Har fått nyss om at et flotyt hus- i en helt annen stil enn vårt, skal komme for salg. Det ligger bare 200 meter luftlinje fra oss. 3 hus i mellom, annen gateadresse. Prismessig går det nok opp i opp, men vi må nok påregne en god del oppussing. Dette kom litt brått på- erfaringsmessig går hus i vårt område før visning eller dagen etter. Er ikke redd for å flytte forsåvidt, men er redd for å gå forbi "mitt eget hus" hver dag............... Noen som har prøvd noe liknende? PS. Samme skolekrets, samme skoleveg, samme nabolag osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Vi har flyttet noen hundre meter, men da til et mye større og bedre hus. Da er det ikke trist å få forbi det gamle... Jeg trenger i hvert fall gode argumenter for å flytte. Og selv om du sier det går opp i opp økonomisk, så koster det penger å flytte. (Megler, dokumentavgift etc.) En del oppusing, hva er det? Og er dere typen som liker oppussing? (Det er ikke jeg...) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Valget kan du selvfølgelig bare gjøre selv. Uansett er det vel ingen vits i å vurdere seriøst før du har tatt huset nærmere i øyesyn. Typisk er enkelte ting bedre enn dere har i dag, men det vil nok også være andre ting dere synes er bedre/penere/mer praktisk i gamlehuset. Husk at oppussing er forferdelig dyrt, med mindre du bare snakker om helt overflatisk oppussing (noen malingsstrøk etc.). Om dere skal gjøre en del selv, husk at alt tar tre ganger så lang tid som en anslår :#. I regnestykket må dere selvfølgelig inkludere oppussing, flyttekostnader samt eventuell dobbelfinansiering - om dere skal pusse opp før dere flytter inn. Og husk at flytting uansett er mye jobb - særlig om det inkluderer oppussing! Om dere virkelig kommer til at "bokvaliteten" blir bedre i det nye huset, tviler jeg på at dere vil føle den store nostalgien med tanke på gamlehuset. I området vårt kjenner jeg flere familier som har flyttet internt i området, og har ikke hørt om noen som angret. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MHC Skrevet 14. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2012 Vi har flyttet noen hundre meter, men da til et mye større og bedre hus. Da er det ikke trist å få forbi det gamle... Jeg trenger i hvert fall gode argumenter for å flytte. Og selv om du sier det går opp i opp økonomisk, så koster det penger å flytte. (Megler, dokumentavgift etc.) En del oppusing, hva er det? Og er dere typen som liker oppussing? (Det er ikke jeg...) Har et 100 år gammelt hus med sjel. Det andre er et fantastisk arkitekttegnet hus på 40 år. Vårt hus er pusset opp til år 2010- standard. Antar at det andre er på 70- tallet fremdeles. Det er større enn vårt, har bedre utsikt osv. Men tenker litt på alle timene vi har lagt ned i vårt gamle hus..... Liker fosåvidt å pusse opp- det er litt av problemet. Jeg ser jo STORE muligheter i det andre huset. Men egentlig er vi fornøyde her vi bor, og om ikke mange år flytter barna ut ett etter ett..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MHC Skrevet 14. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2012 Valget kan du selvfølgelig bare gjøre selv. Uansett er det vel ingen vits i å vurdere seriøst før du har tatt huset nærmere i øyesyn. Typisk er enkelte ting bedre enn dere har i dag, men det vil nok også være andre ting dere synes er bedre/penere/mer praktisk i gamlehuset. Husk at oppussing er forferdelig dyrt, med mindre du bare snakker om helt overflatisk oppussing (noen malingsstrøk etc.). Om dere skal gjøre en del selv, husk at alt tar tre ganger så lang tid som en anslår :#. I regnestykket må dere selvfølgelig inkludere oppussing, flyttekostnader samt eventuell dobbelfinansiering - om dere skal pusse opp før dere flytter inn. Og husk at flytting uansett er mye jobb - særlig om det inkluderer oppussing! Om dere virkelig kommer til at "bokvaliteten" blir bedre i det nye huset, tviler jeg på at dere vil føle den store nostalgien med tanke på gamlehuset. I området vårt kjenner jeg flere familier som har flyttet internt i området, og har ikke hørt om noen som angret. Takk. Det er litt der vi er i tankene..... I utgangspunktet kan vi se helt bort fra de økonomiske sidene. Det går grit. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Takk. Det er litt der vi er i tankene..... I utgangspunktet kan vi se helt bort fra de økonomiske sidene. Det går grit. Når du sier at dere egentlig er ganske fornøyd i dag, tror jeg ikke at JEG hadde orket prosessen (særlig med tanke på at barn flytter ut og at vi evt. skulle i leilighet etterhvert) - med mindre jeg følte en voldsom pasjon for det nye huset. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Har et 100 år gammelt hus med sjel. Det andre er et fantastisk arkitekttegnet hus på 40 år. Vårt hus er pusset opp til år 2010- standard. Antar at det andre er på 70- tallet fremdeles. Det er større enn vårt, har bedre utsikt osv. Men tenker litt på alle timene vi har lagt ned i vårt gamle hus..... Liker fosåvidt å pusse opp- det er litt av problemet. Jeg ser jo STORE muligheter i det andre huset. Men egentlig er vi fornøyde her vi bor, og om ikke mange år flytter barna ut ett etter ett..... Nei, det er nok bare dere som kan vite hva som er riktig for dere :-) Men du kan i hvert fall dra på visning! Et hus fra 70-tallet trenger nok en god del oppussing. Hvor gamle er barna? Jeg tenker at med store barn, er det viktig med et hus som innbyr til å ha venner på besøk, type kjellerstue eller loftsstue. Og at det er viktigere enn størrelsen på barnerommene. Jeg vil heller ha ungdommene hjemme en rekende gatelangs... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonette Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Har et 100 år gammelt hus med sjel. Det andre er et fantastisk arkitekttegnet hus på 40 år. Vårt hus er pusset opp til år 2010- standard. Antar at det andre er på 70- tallet fremdeles. Det er større enn vårt, har bedre utsikt osv. Men tenker litt på alle timene vi har lagt ned i vårt gamle hus..... Liker fosåvidt å pusse opp- det er litt av problemet. Jeg ser jo STORE muligheter i det andre huset. Men egentlig er vi fornøyde her vi bor, og om ikke mange år flytter barna ut ett etter ett..... Det verste var å ta avgjørelsen, sa en dame om flytteprosessen hun hadde vært gjennom. Og det tror jeg er helt riktig. Når avgjørelsen først er tatt, så er det det man forholder seg til, og ting blir lettere. Ta diskusjonen med familien din. Diskuter opp og i mente, alle fordeler og ulemper, men når avgjørelsen skal tas, så følger du hjertet, ikke fornuften :-) Da tenker jeg at dere kommer frem til den riktige løsningen for dere. Vi er selv inne i en flytteprosess nå, og avgjørelsen har vært vanskelig. Men når avgjørelsen først var tatt, var det en lettelse, og ting faller liksom bare på plass. Jeg fant et hus som var perfekt for oss som familie. Jeg følte at jeg ble forelsket i det huset, så da var det bare å følge hjertet :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Jeg synes det er et poeng hvor stor "forringelsen" vil bli pga. nybygget. Hvis den er reell, vil dere sikkert ikke synes det er leit å gå forbi det gamle huset. Men utsikt o.l. betyr ikke like mye for alle, så det er en vurderingssak. Uansett er det nok viktig å ta en grundig kikk på det nye alternativet. Det er ikke mange år til størrelsen på barnerommene får redusert betydning ;-) Jeg bor i en del av Oslo der det er svært vanlig å "flytte internt", og jeg vet ikke om noen som har angret. Men de bruker vanligvis lang tid på å finne noe innenfor skolekretsen (spesielt når de skal "rykke opp" til enebolig), så de har god tid til å venne seg til tanken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Har et 100 år gammelt hus med sjel. Det andre er et fantastisk arkitekttegnet hus på 40 år. Vårt hus er pusset opp til år 2010- standard. Antar at det andre er på 70- tallet fremdeles. Det er større enn vårt, har bedre utsikt osv. Men tenker litt på alle timene vi har lagt ned i vårt gamle hus..... Liker fosåvidt å pusse opp- det er litt av problemet. Jeg ser jo STORE muligheter i det andre huset. Men egentlig er vi fornøyde her vi bor, og om ikke mange år flytter barna ut ett etter ett..... ''Men egentlig er vi fornøyde her vi bor, og om ikke mange år flytter barna ut ett etter ett.....'' Hvis ungene er så store (tenåringer?) så skjønner jeg ikke helt behovet for større barnerom? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 ''Er ikke redd for å flytte forsåvidt, men er redd for å gå forbi "mitt eget hus" hver dag............... Noen som har prøvd noe liknende? '' Jepp. Flytta 10-20 meter for halvannet år sida innenfor samme borettslag til et større hus. Mitt gamle hus var mer moderne pussa opp og hadde finere kjøkken og bad. Også var det veldig "mitt", siden jeg malte, kjøpte en del nye møbler og ominnreda etter at jeg pælma ut eksen noen år tidligere Brukte 100.000,- på et malerfirma som tok absolutt alle vegger og tak + kjøkken- og baderomsinnredning i det nye huset, slik at jeg var kvitt furuhelvetet. Også bygde jeg benk / stereobenk / lagringsplass på halvannen vegg i kjellerstua. Resten fikk holde. Det gamle badet skal jeg få tatt nå til sommeren. Har ikke angra ett sekund. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 ''Men egentlig er vi fornøyde her vi bor, og om ikke mange år flytter barna ut ett etter ett.....'' Hvis ungene er så store (tenåringer?) så skjønner jeg ikke helt behovet for større barnerom? De er jo mer på rommet sitt som tenåringer enn som småbarn, da - som regel. De små vil jo som regel være der foreldrene er, mens tenåringene har behov for å trekke seg tilbake, enten det er alene eller med venner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MHC Skrevet 14. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2012 Tillegg- vi bor i dag på tre etasjer, soverom og bad på toppen, stue kjøkken, toalett + ett soverom i 1. etg., vaskerom, bod og kjellerstue i kjelleren. Det andre huset er på en etasje (+ en kjellerdel som ikke MÅ brukes). Alle viktige funksjoner på ett plan. Dermed et hus man kan bli gammel i. Vi har diskutert fremtiden når barna flytter ut og snakket om en leilighet når den tid kommer om 10- 12 år. Åhhh- må nok en tur i nabolaget i kveld.... Fordel, huset er ikke lagt ut for salg ennå, vi har fått vite dette via venner, så vi har kanskje en fordel- få tenkt oss grundig om før det kommer på markedet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Tillegg- vi bor i dag på tre etasjer, soverom og bad på toppen, stue kjøkken, toalett + ett soverom i 1. etg., vaskerom, bod og kjellerstue i kjelleren. Det andre huset er på en etasje (+ en kjellerdel som ikke MÅ brukes). Alle viktige funksjoner på ett plan. Dermed et hus man kan bli gammel i. Vi har diskutert fremtiden når barna flytter ut og snakket om en leilighet når den tid kommer om 10- 12 år. Åhhh- må nok en tur i nabolaget i kveld.... Fordel, huset er ikke lagt ut for salg ennå, vi har fått vite dette via venner, så vi har kanskje en fordel- få tenkt oss grundig om før det kommer på markedet. ''Det andre huset er på en etasje (+ en kjellerdel som ikke MÅ brukes). Alle viktige funksjoner på ett plan. Dermed et hus man kan bli gammel i.'' DET er et meget godt argument for flytting! Kjæresten og jeg er på jakt etter noe nytt og kommer da til å se etter / evt. bygge noe hvor man kan ha alle fasiliteter på grunnplanet. Å bli gammel på 3 etasjer er ikke noe særlig for veldig mange. Man kan jo argumentere med at man holder seg i form ved å gå trappene, men man kan jo bli avhengig av rullator eller rett og slett ikke klare å gå trapper. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hus er viktig Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Jeg ville aldri ha flyttet fra et slikt hus dere har nå til et 70-talls hus som er på et plan. Men det er kanskje fordi jeg ikke kan fordra de husene på et plan som ble bygget på den tiden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Vi flyttet 180 meter ifølge google maps for en del år siden, men egentlig er det kortere om man går over gresset... Innen samme borettslag. Jeg lurte litt på hva hun som da var seks år ville reagere på at gamle leiligheten var rett over veien - men hun tenkte ikke på det i det hele tatt. Enda det flyttet inn en like gammel gutt der vi hadde bodd. Så jeg hadde ikke bekymret meg for det. Og om man først skal flytte for å få noe større og/eller bedre er det jo egentlig en fordel å flytte innen samme skolekrets, for de fleste ihvertfall. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tante Anna Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Kjempe fordel for de små å beholde venner og sin kjente skole men er huset slik du ønsker, kan du se det for deg på lang sikt? Ikke tenk på at det skal bli ubehagelig å gå forbi det gamle huset om dere evt flytter, jeg vet av erfaring at det er noe man rett og slett "glemmer" etter en uke, heldigvis. Spennende med flytteplaner! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Vi har flyttet innen samme skolekrets tidligere, og det var nok litt rart for det ene barnet vårt som ble venninne med ei i som flyttet inn i vårt gamle hus. Men, det var ingen såre eller vanskelige følelser for henne. Bare undring og nysgjerrighet over hvordan det gamle huset var blitt, over fargevalg og møbelplassering og slikt. Var/Er uvant å hente henne hos venninnen i det huset vi bodde i før, men føler overhodet ingen eierskap til det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Det var ikke noe problem her (flyttet ca. 500 m). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekte nick Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Utifra det du beskriver, ville jeg gått inn for flytting, hvis dere har råd til det. Lykke til! Dere vil fort føle at det nye er hjemmet deres, og det gamle vil komme mer i bakgrunnen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.