Gå til innhold

Kjærlighet i terapi, hvorfor ikke?

Anbefalte innlegg

Gjest niveasolkrem
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor det er så tabu. Kjenner en som giftet seg med pasienten sin. Han er en alle tiders mann og både han og kona hadde svært godt av å møte hverandre. De har nå vært gift i mange år og jeg tror mange missunner dem forholdet deres. Har på ingen måte inntrykk av at det er noe annet enn balanse mellom dem.

Det er ikke så lett å møte noen man føler det stemmer med. Hvorfor skal man unngå dette bare fordi man tilfeldigvis møtes i en terapisetting? Greit nok at det skal beskytte de som ikke er i stand til å sette grenser for seg selv fra å bli utnyttet, men er det virkelig ikke rom for litt skjønn?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

16

• XbellaX

12

• Bella Dotte

9

• Nils Håvard Dahl, psykiater

4

Gjest liten anarkist i meg...
Skrevet

Er så utrolig enig!!

Skrevet

Der er ikke mye rom for skjønn om terapien er aktiv, heldigvis. Dersom terapien er avsluttet er det noe annet.

Nøtteskall
Skrevet

Man kan ikke gifte seg med sin pasient. Men man kan selvsagt gifte seg etter at behandlingen er avsluttet :-)

Skrevet

Dersom behandler og pasient opplever at det oppstår følelser mellom dem skal behandlingen avsluttes og pasienten få en ny behandler. Og da står de vel fritt til å innlede et forhold om de vil.

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Dersom behandler og pasient opplever at det oppstår følelser mellom dem skal behandlingen avsluttes og pasienten få en ny behandler. Og da står de vel fritt til å innlede et forhold om de vil.

Enig.

Bella Dotte
Skrevet

Nei, ex-behandler og ex-pasient kan ikke innlede noe forhold, uansett hvor lenge det er siden behandlingen var over.

Bella Dotte
Skrevet

Man kan ikke gifte seg med sin pasient. Men man kan selvsagt gifte seg etter at behandlingen er avsluttet :-)

Nei, ex-behandler og ex-pasient kan ikke innlede noe forhold, uansett hvor lenge det er siden behandlingen var over.

Bella Dotte
Skrevet

Der er ikke mye rom for skjønn om terapien er aktiv, heldigvis. Dersom terapien er avsluttet er det noe annet.

Skrevet

''Nei, ex-behandler og ex-pasient kan ikke innlede noe forhold, uansett hvor lenge det er siden behandlingen var over.''

Ikke? Det var da veldig strengt da.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Her må en skille mellom jus og enkelte fagretningers etiske regler.

Jussen tillater kjærlighetsforhold om de ble innledet en betydelig tid etter terapien.

Gjest Pilka
Skrevet

Jussen tillater kjærlighetsforhold om de ble innledet en betydelig tid etter terapien.

Finnes det etiske regler som tilsier at behandler og klient ikke kan gifte seg ca. 30 år etter at behandlingen er slutt.

Hvis jeg gifter meg med en lege kan han da aldri behandle meg som pasient? Kan jeg innlede et forhold til en prest som er min sjelesorger, professor på et universitet hvor jeg er student, eller fysioterapeuten som masserer meg?

Skrevet

Det kan de absolutt, det er ingen regler på ex-terapi.

Skrevet

Det kan de absolutt, det er ingen regler på ex-terapi.

''Det kan de absolutt, det er ingen regler på ex-terapi.''

Det er noen behandlere som har blitt domfelt for å ha inngått forhold til - eller andre former for utnyttelse - av ex.pasienter. Enkelte av dommene har vært overraskende strenge.

Skrevet

Det er noen behandlere som har blitt domfelt for å ha inngått forhold til - eller andre former for utnyttelse - av ex.pasienter. Enkelte av dommene har vært overraskende strenge.

Ja, om det ikke er innen en viss lengde så er det korrekt men ikke etter flere år, det burde jeg selvsagt skrevet.

Skrevet

Jeg ordlegger meg unødvendig klønete ser jeg. Prøver på nytt.

Juridisk sett har man lov til å innlede et forhold med en pasient når terapien er avsluttet (etter tid). De etiske retningslinjene som gjelder for hvert yrke kan jeg ikke men de varierer og jeg vil anta det brukes skjønn. Det er feks en videns forskjell fra en uke til 1 år. Jeg skulle ønske at de etiske og juridiske retningslinjene kunne samkjøres slik at det ble noe tydeligere, samt en fastsatt tid på hvor lang tid det tar før et forhold ble "godkjent", både etisk og juridisk.

Gjest niveasolkrem
Skrevet

Hva er betydelig tid, egentlig?

Sett at man hadde terapi ca et halvt år, uten at man snakket om noe særlig mer sensitivt enn hva man ville ha snakket med en bestevenn eller kjæreste om?

Skrevet

Jeg må svare deg også litt tydeligere føler jeg. Fagetisk varierer det, det er feks ikke tillatt for en psykolog å utvikle venneskap eller kjæresterelasjoner med nåværende pasienter eller x-pasienter, men det er juridisk lov å bli venn med en x-pasient og/eller innlede et forhold. Jeg har sett at det har blitt brukt skjønn i nevnte tilfeller (da blant annet avh av tidsaspektet). Jeg kjenner ikke de etiske retningslinjene for alle yrkesgruppene dette gjelder men disse pleier å være langt strengere enn lovverket og jeg vil anta endel går på skjønn og også er avh av tiden.

Madelenemie
Skrevet

''Nei, ex-behandler og ex-pasient kan ikke innlede noe forhold, uansett hvor lenge det er siden behandlingen var over.''

Ikke? Det var da veldig strengt da.

Hei!

Ja enig.

Jeg kjenner en kvinne med asperger syndrom som giftet seg med sin tidligere psykiater, selvfølgelig etter at pasientforholdet var avsluttet, de har to barn og er lykkelige.

De bor i Australia.

Fins sikkert flere tilfeller :)

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Ja det er jeg helt enig i,

Man er bare mennesker og så lenge lege-pasient forholdet er avsluttet er dette ikke noe feil, men heller å ta ansvar for de følelser som evt. må ha oppstått.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...