Gå til innhold

Smerter

Gjest trauma and recovery

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan tydeligvis ikke berøre meg selv nedentil uten at jeg får sterke smerter etterpå. Det gjør meg trist.

Etter så lang tid har altså overgriperne fortsatt kontroll over meg på forskjellige måter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjenoppdagelse av egen seksualitet, en egen faste i behandling av overgrepsofre som enten kommer alene eller flettes inn i traumebehandlingen, avh av hver enkelt. Snakker du om sex, lyst, kropp, tanker og følelser i den forbindelse med din behandler?

Skrevet

Gjenoppdagelse av egen seksualitet, en egen faste i behandling av overgrepsofre som enten kommer alene eller flettes inn i traumebehandlingen, avh av hver enkelt. Snakker du om sex, lyst, kropp, tanker og følelser i den forbindelse med din behandler?

Jeg har jobbet en del med å gjenoppdage min egen seksualitet. Det går bedre nå. Men så får jeg altså smerter igjen. Det var borte en god stund.

Har snakket noe om det i terapi. Men synes det er vanskelig og ikke minst skamfullt. Det er vanskelig å bare skrive det jeg skriver her.

Skrevet

Jeg har jobbet en del med å gjenoppdage min egen seksualitet. Det går bedre nå. Men så får jeg altså smerter igjen. Det var borte en god stund.

Har snakket noe om det i terapi. Men synes det er vanskelig og ikke minst skamfullt. Det er vanskelig å bare skrive det jeg skriver her.

Har du kartlagt årsaken til smertene; kom de mer eller mindre av seg selv eller har noe hendt med deg (fysisk eller psykisk, feks mange tunge mareritt/drømmer/flashbacks osv. Du trenger ikke svare men kanskje der ligger en nøkkel der et sted). For mange jenter/kvinner kan det være fryktelig vanskelig å snakke om akkurat dette face to face, det er flott at du forsøker å gjøre det med din behandler men jeg skjønner at det kan oppleves som både pinlig og skamfullt. Jeg vet noen pasienter, når det bare stopper fullstendig i terapien og det blir for vondt og vanskelig å snakke om, bruker å maile sin terapeut for så å snakke om det i timen. Jeg vet ikke om dette er en løsning for deg men vurder det. Det kan også hjelpe om du har en behandler som på en måte "tråkker opp marka" og normaliserer alt som har med kjønn, lyst, underliv, sex og relasjoner, en behandler som er håndfast og stødig i ordbruk og fag, den tryggheten vedkommende da utstråler vil/kan smitte over på deg som klient.

Skrevet

Har du kartlagt årsaken til smertene; kom de mer eller mindre av seg selv eller har noe hendt med deg (fysisk eller psykisk, feks mange tunge mareritt/drømmer/flashbacks osv. Du trenger ikke svare men kanskje der ligger en nøkkel der et sted). For mange jenter/kvinner kan det være fryktelig vanskelig å snakke om akkurat dette face to face, det er flott at du forsøker å gjøre det med din behandler men jeg skjønner at det kan oppleves som både pinlig og skamfullt. Jeg vet noen pasienter, når det bare stopper fullstendig i terapien og det blir for vondt og vanskelig å snakke om, bruker å maile sin terapeut for så å snakke om det i timen. Jeg vet ikke om dette er en løsning for deg men vurder det. Det kan også hjelpe om du har en behandler som på en måte "tråkker opp marka" og normaliserer alt som har med kjønn, lyst, underliv, sex og relasjoner, en behandler som er håndfast og stødig i ordbruk og fag, den tryggheten vedkommende da utstråler vil/kan smitte over på deg som klient.

Smertene kommer ved assosiasjoner til det som skjedde. Det kan være forskjellige ting. Det har vært borte lenge, og jeg trodde det hadde forsvunnet for godt.

Jeg tror jeg skal hoppe i det neste time og ta opp dette. Det er absolutt nødvendig. Ingenting føles verre og mer skamfullt å snakket om. Føler meg neddynget i skam og fullstendig blottlagt og avkledd når vi kommer inn på temaet. Hittil har jeg stort sett vært innom det på en generell og overflatisk måte. Det føles dessuten mer skamfullt nå enn rett etter overgrepet.

Jeg er opptatt av å være flink. I begynnelsen etter overgrepet prøvde jeg å leve livet mitt som før. Tenkte at bare jeg handlet på samme måte som før, ville ikke konsekvensene av voldtekten påvirke meg. Men der tok jeg feil. Kroppen min var ikke enig i det, og nå ser jeg at jeg må ta tilbake kontrollen litt etter litt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...