Gå til innhold

Hvor går grensen mellom tvang og paranoia? NHD

Anbefalte innlegg

serenity777
Skrevet

Ett stort problem for meg, er att jeg først og fremst selv har sett på meg selv som tvanglidende. Utrolig mye av min såkalte schizofreni minner om tvangstanker. Men har gått endel lenger enn det jeg tror andre med tvang har.

Noen eksempler.

Var på kuropphold, fikk mistanke om att en annen beboer blødde i fuktighetskremen min, og på barberhøvelen min. Kastet og kjøpte nytt.

Samme opphold, så mistenkte jeg att en lesbisk kvinne ville ganne meg.

Redd for å gå på graven til min exsvigerinne pga redd for å få forbannelse fra gravjord.

Ba til gud flere hundre ganger om dagen, for att han skulle kaste ut satan fra hodet mitt, for han satte inn tanker i meg. Ba konstant, masse "vanlig" bønnetvang og.

Aldri direkte hallisunasjoner, bortsett fra en indre stemme som lager bråk, men som minner om slik tvangspasienter har det. Og en periode hvor jeg fikk grelle tanker om att gaffler ble stapped ned i halsen min, så jeg nesten brakk meg, svært livlig og angstfylt tvangstanke.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

For å sette det på spissen:

Ved tvang vet en at det er "tull", men greier likevel ikke å legge tankene bort.

Ved paranoia tror en på tankeinnholdet.

serenity777
Skrevet

For å sette det på spissen:

Ved tvang vet en at det er "tull", men greier likevel ikke å legge tankene bort.

Ved paranoia tror en på tankeinnholdet.

oki, takk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...