Gå til innhold

Alvorlig sykdom - hvordan og hva fortelle barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pappa er blitt veldig syk, kreft, han ligger på sykehus nå..de på sykehuset vet ikke om han kommer hjem igjen..

Jeg har en tiåring og jeg skal prøve fortelle og forklare dette at bestefar er så syk. Vi skal besøke ham så fort som mulig, men vil gjerne forklare på en ok måte først.

Noen tips, råd, hva som helst..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville fortalt det akkurat som det er. At morfar ligger på sykehuset fordi han har fått kreft og at legene ikke tror han vil leve så veldig lenge (om dere har fått noen prognose på det da). En tiåring er mer enn stor nok til å få vite sannheten uten at det pakkes inn for mye.

Skrevet

Jeg ville fortalt det akkurat som det er. At morfar ligger på sykehuset fordi han har fått kreft og at legene ikke tror han vil leve så veldig lenge (om dere har fått noen prognose på det da). En tiåring er mer enn stor nok til å få vite sannheten uten at det pakkes inn for mye.

Tusen takk for svar :o)

Da tråkker jeg ikke for feil sånn jeg har gjort det til nå.

Eneste prognose vi(jeg) har er det familien har sagt meg..

At ene legen sa det ikke var sikkert han kom hjem denne gangen

Skrevet

Ikke lyv for en tiåring. Forklar at når det gjelder kreft, er det mye vi ikke vet og at det er vanskelig, selv for legene, å vite hvordan det vil gå.

Skrevet

Ikke lyv for en tiåring. Forklar at når det gjelder kreft, er det mye vi ikke vet og at det er vanskelig, selv for legene, å vite hvordan det vil gå.

Hadde ingen planer om å lyve for ham..

Det var bare hvor mye/"detaljert" jeg skulle ta det..

Vi har vært gjennom kreften og dødsfallet til mamma og, men da var han bare 3 - og da var vi heller ikke der før etter hun var død.

Vi bor på en annen kant av landet..så jeg har litt tid til å få det "riktig"

Nå prater jeg sikkert tull--lettere påvirka av situasjonen

Skrevet

Hadde ingen planer om å lyve for ham..

Det var bare hvor mye/"detaljert" jeg skulle ta det..

Vi har vært gjennom kreften og dødsfallet til mamma og, men da var han bare 3 - og da var vi heller ikke der før etter hun var død.

Vi bor på en annen kant av landet..så jeg har litt tid til å få det "riktig"

Nå prater jeg sikkert tull--lettere påvirka av situasjonen

Jeg mente ikke å antyde at du hadde tenkt å lyve, bare at et hovedpoeng alltid bør være å holde seg til sannheten, også når den består i at man faktisk ikke vet.

Jeg forsto godt hva du mente, det virket ikke som "tull" på meg.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

På biblioteket har de flere gode bøker, lette og enkle om hvordan prate med barn om sykdom, død og sorg.

En sykehusprest/psykiater/psykolog kan jo også gi deg gode råd, for hvordan ordlegge seg.

Jeg ville nok lest en slik bok, samt husker jeg at Jesper Juul skrev noe bra om det i A-magasinet en gang, han har skrevet flere bøker også. På biblioteket kan de hjelpe deg med å finne egnet litteratur.

Skrevet

Så leit med faren din :(

Barn er utrolig flinke til å takle vanskelige og triste ting, så lenge de får de forklart på en måte de forstår, og så lenge de føler de kan stille spørsmål.

Jeg ville sagt at bestefar er på sykehuset og at han har kreft. At legene ikke tror han kommer til å leve så lenge, og at han antageligvis ikke kommer hjem fra sykehuset.

Før barna besøker ham, prøv å fortelle litt om hvordan han ser ut, om det er mange slanger eller apparater rundt ham osv. Om han kan snakke, om han ser anderledes ut enn de husker ham fra før osv.

Fortell hva slags kreft han har, og om det er spredning. Snakk litt om hva kreft er, og at det ikke er smittsomt. Fortell litt om hva de kan forvente seg videre.

La det være litt opp til barna hvor mye de vil besøke ham. Men oppfordre dem til å være med og ta farvel når det går mot slutten. Ikke tving dem.

Skrevet

Så leit med faren din :(

Barn er utrolig flinke til å takle vanskelige og triste ting, så lenge de får de forklart på en måte de forstår, og så lenge de føler de kan stille spørsmål.

Jeg ville sagt at bestefar er på sykehuset og at han har kreft. At legene ikke tror han kommer til å leve så lenge, og at han antageligvis ikke kommer hjem fra sykehuset.

Før barna besøker ham, prøv å fortelle litt om hvordan han ser ut, om det er mange slanger eller apparater rundt ham osv. Om han kan snakke, om han ser anderledes ut enn de husker ham fra før osv.

Fortell hva slags kreft han har, og om det er spredning. Snakk litt om hva kreft er, og at det ikke er smittsomt. Fortell litt om hva de kan forvente seg videre.

La det være litt opp til barna hvor mye de vil besøke ham. Men oppfordre dem til å være med og ta farvel når det går mot slutten. Ikke tving dem.

Tusen takk for svar !

Eneste er at jeg ikke vet hvordan han er eller noe - vi bor nesten 150mil unna..og er avhengig av skyss til og fra sykehuset og mini kan ikke være aleine hjemme hos "ukjente".

Jeg får ta "et overblikk" før pjokken får se ham og sånn.

Jeg aner ikke om han kan prate, for sist jeg prata med ham var i begynnelsen av februar-hvor han var såå bra og fin.

Meen får se - reiser idag eller imorra, så har tid til å snakke stille og rolig med pjokken :o)

Igjen-tusen takk for svar !

Skrevet

Tusen takk for svar !

Eneste er at jeg ikke vet hvordan han er eller noe - vi bor nesten 150mil unna..og er avhengig av skyss til og fra sykehuset og mini kan ikke være aleine hjemme hos "ukjente".

Jeg får ta "et overblikk" før pjokken får se ham og sånn.

Jeg aner ikke om han kan prate, for sist jeg prata med ham var i begynnelsen av februar-hvor han var såå bra og fin.

Meen får se - reiser idag eller imorra, så har tid til å snakke stille og rolig med pjokken :o)

Igjen-tusen takk for svar !

Ring sykehuset, eller snakk med de i familien din som vet mer. Jo mer du vet, jo bedre kan du svare på spørsmål :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...