Gå til innhold

Avslag på jobb grunnet tidligere psykisk sykdom

Anbefalte innlegg

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jobber som ekstravakt på lukket akuttavd. Det går helt fint, benytter meg ofte av mine egne erfaringer som psykisk syk.

Søkte nylig jobb som ekstravakt et annet sted, på åpen avdeling, allmennpsykiatri. Var til intervju og har avtalt opplæringsvakter.

Fikk imidlertid tlf i dag om at de hadde ombestemt seg, pga min historie som tidligere psykisk syk, de mente det kom til å bli for tøft for meg, at jeg ville møte meg selv i døra.

Jeg ble litt paff, siden jeg allerede jobber på en avd hvor det faktisk er "tøffere".

Og lei meg, selvsagt.

Fikk beskjed om å ikke ta det personlig, men hvordan skal jeg ellers ta det?

Det er et stort hull i CVn min og jeg har valgt å være åpen ifh hvorfor. Jeg er vel nødt til å være ærlig, jeg kan jo ikke begynne å dikte opp en historie som skal fylle den tomme delen i mitt arbeidsliv?

Hva gjør dere andre ifh denne problemstillingen når dere er på vei ut i jobb igjen?

Jeg er litt teit og nå og synes synd på meg selv, sitter bare på sofaen og ser på tv.

Et ørlite sekund hadde jeg lyst til å gi opp etter at jeg avsluttet tlf samtalen, men får litt blod på tann innstilling også. Dette skal IKKE stoppe meg.

Men tips ifh hva dere andre gjør med hull i arbeidslivet trenger jeg.

Videoannonse
Annonse
Gjest fordommer finnes overalt
Skrevet

Seriøst??? :o

Skrevet

Hva fortalte du om deg selv? Sa du noe om diagnose? At du jobbet ekstra på en annen avdeling?

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Hva fortalte du om deg selv? Sa du noe om diagnose? At du jobbet ekstra på en annen avdeling?

Jada, fortalte om den andre jobben, hadde seksjonsleder der som referanse.

Fortalte at jeg tidligere led av pers.forstyrrelse, men at jeg ikke lenger oppfyller krav til å inneha denne diagnosen. Fortalte også at jeg har lidd av depresjon og angst. Jeg er frisk nå og holder på å avslutte terapien.

Skrevet

Jada, fortalte om den andre jobben, hadde seksjonsleder der som referanse.

Fortalte at jeg tidligere led av pers.forstyrrelse, men at jeg ikke lenger oppfyller krav til å inneha denne diagnosen. Fortalte også at jeg har lidd av depresjon og angst. Jeg er frisk nå og holder på å avslutte terapien.

Jeg vet ikke, men kanskje lurt å ikke fortelle direkte hva som feilte deg? Bare si angst og depresjon kanskje? Lurer på om de sier det samme til alle som har søkt på jobb med andre diagnoser.

Skrevet

Jeg synes dette høres svært diskrimerende og fordømmende ut. Men du er ikke den eneste som har havnet i en slik situasjon. Dette vet Mental Helse mye om. Jeg synes selv det er helt på tryne at en tidligere syk ikke kan ha en jobb hvor en kan hjelpe andre. Her er rusomsorgen mye flinkere ved å benytte seg av brukererfaringer. Kan være enig i at det kan være problematisk å jobbe ved en avdeling du selv har vært innlagt i siste årene, men om dette er et sted du ikke har vært innlagt ville jeg klaget det opp til høyeste hold og kontaktet lokalavisen om du orker.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg synes dette høres svært diskrimerende og fordømmende ut. Men du er ikke den eneste som har havnet i en slik situasjon. Dette vet Mental Helse mye om. Jeg synes selv det er helt på tryne at en tidligere syk ikke kan ha en jobb hvor en kan hjelpe andre. Her er rusomsorgen mye flinkere ved å benytte seg av brukererfaringer. Kan være enig i at det kan være problematisk å jobbe ved en avdeling du selv har vært innlagt i siste årene, men om dette er et sted du ikke har vært innlagt ville jeg klaget det opp til høyeste hold og kontaktet lokalavisen om du orker.

Nei, jeg har ikke vært innlagt der, det er i et helt annet fylke.

Ja, jeg tenker at jeg kanskje ikke vil jobbe på et slikt sted med slike fordommer uansett :-(

Tenk at det går an å ha en slik innstilling på en psykiatrisk institusjon?? Det er egentlig forferdelig ille.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg vet ikke, men kanskje lurt å ikke fortelle direkte hva som feilte deg? Bare si angst og depresjon kanskje? Lurer på om de sier det samme til alle som har søkt på jobb med andre diagnoser.

Jeg vet at det kanskje er dumt å si at jeg har hatt en pers.forstyrrelse....kanskje jeg bør gjøre som du sier og ikke nevne det neste gang.

Folk kan ha problemer med denne diagnosen, selv om jeg ikke har den lenger.

Skrevet

Jeg vet at det kanskje er dumt å si at jeg har hatt en pers.forstyrrelse....kanskje jeg bør gjøre som du sier og ikke nevne det neste gang.

Folk kan ha problemer med denne diagnosen, selv om jeg ikke har den lenger.

Det er ikke alle detaljer man trenger å avsløre. Jeg tenker dine erfaringer kan komme godt med i en sånn jobb og håper du møter på mer vettuge arbeidsgivere!

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Det er ikke alle detaljer man trenger å avsløre. Jeg tenker dine erfaringer kan komme godt med i en sånn jobb og håper du møter på mer vettuge arbeidsgivere!

Tusen takk for det :-)

Jeg tenker det samme, at brukererfaringer kan være gull verdt.Som rose23 skriver, i rusomsorgen er de mye flinkere til å bruke folk med egen erfaring.

Skrevet

Nei, jeg har ikke vært innlagt der, det er i et helt annet fylke.

Ja, jeg tenker at jeg kanskje ikke vil jobbe på et slikt sted med slike fordommer uansett :-(

Tenk at det går an å ha en slik innstilling på en psykiatrisk institusjon?? Det er egentlig forferdelig ille.

Jeg ville ha klaget til klinikksjefen i helseforetaket, og sendt kopi til sykehusdirektøren, fylkeslegen og lokalavisa uansett. De har sine psykiske plager en del av dem som jobber i psykiatrien også, selv om de ikke har vært innlagt el. gått i terapi. Har selv opplevd at mange har delt slike ting med meg som pasient.

Men fram til da ville jeg bare holdt kjeft om at du selv har vært innlagt. Har feks. en venninne som har vært innlagt for pillemisbruk, men som i dag gjør en utmerket jobb som intensivsykepleier... Hun har holdt kjeft om fortiden sin.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg ville ha klaget til klinikksjefen i helseforetaket, og sendt kopi til sykehusdirektøren, fylkeslegen og lokalavisa uansett. De har sine psykiske plager en del av dem som jobber i psykiatrien også, selv om de ikke har vært innlagt el. gått i terapi. Har selv opplevd at mange har delt slike ting med meg som pasient.

Men fram til da ville jeg bare holdt kjeft om at du selv har vært innlagt. Har feks. en venninne som har vært innlagt for pillemisbruk, men som i dag gjør en utmerket jobb som intensivsykepleier... Hun har holdt kjeft om fortiden sin.

Jeg har tenkt det samme, tenk på alle som har slitt psykisk på en eller annen måte, men som alikevel jobber i psykiatrien.

Det må jo være forferdelig å måtte bære på en slik hemmelighet.

Jeg skal tenke igjennom saken. Om jeg kommer til å gjøre noe videre, det blir i så fall for prinsippet sin skyld. Jeg ønsker ikke å jobbe der nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...