Gå til innhold

Nhd: lamictal, dosering og referanseområde.

Anbefalte innlegg

Gjest ingelill
Skrevet

Jeg var hos legen min i dag, og gikk ut av timen både glad og mest frustrert. Jeg er unipolar og har trappet opp lamictal de siste månedene, og det er den eneste medisinen som noengang har virket på meg. Legen min sier at referanseområdet er mellom 20 og 60, og jeg er forsatt lav og ligger på 16. Nå ligger jeg på 350 mg, og skal gå opp til 400 etter legens anbefaling. Så sier legen at det må stoppe der, for jeg skal ligge mellom 200 mg og 400 mg. Men du har skrevet at man kan gå betraktelig høyere opp. Jeg nevnte det for han, og sa jeg skulle spørre deg hva du ville ha gjort om du var min psykiater. Han syntes det hadde vært bra med en second opinion.Jeg synes det er veldig trist om jeg må stoppe på en lav dose, når jeg er bedre, men ikke bra av depresjonen. Hvor høyt bør eller kan jeg ligge innenfor referanseområdet, og hvor høyt opp i mg?

Veldig glad for svar, da jeg virkelig trenger en second opinion på dette. Min lege er flink og ansvarsfull, men ung.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En doserer kun etter effekt og serumkonsentrasjon. Mïlligram eller antall tabletter som forsvinner inn i munnen er uten betydning.

Med 400 mg vil du få like i underkant av 20 mikromol/l. Om effekten ikke er tilfredsstillende, bør du forsøke 500 mg som vil gi ca 23.

Gjest ingelill
Skrevet

En doserer kun etter effekt og serumkonsentrasjon. Mïlligram eller antall tabletter som forsvinner inn i munnen er uten betydning.

Med 400 mg vil du få like i underkant av 20 mikromol/l. Om effekten ikke er tilfredsstillende, bør du forsøke 500 mg som vil gi ca 23.

Tusen takk for dette svaret. Det skal printes ut og overbringes min lege.

En annen liten ting: jeg skjønner at en skal ligge der hvor en får den beste hjelpen for den depresjonen som skal bekjempes. Men hvor langt opp mot 60 synes du det er vanlig eller forsvarlig å gå? Når stopper en? Er det bivirkningerne som i stor grad avgjør dette?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...