Gå til innhold

"venn" med Hva?

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Jeg lurer på hvordan en komiker kan få diagnosen schizoid personlighetsforstyrrelse?

For meg virker beskrivelsene av min "venn" som asperger syndrom, men kanskje fordi han ikke er like "håpløs" som meg sosialt så ser han ikke selv likhetene mellom seg selv og meg, dette en en følelse jeg har, ikke noe jeg vet.

Jeg har MYE humor, særlig egen humor, og jeg morer andre, skjønt ikke planlagt og ofte misliker jeg akkurat det, osv...jeg kjenner andre med asperger syndrom og mange har humor skjønt noen er sure som sitron og jeg tror ikke noe humor går inn, slike mennesker liker jeg ikke.

Bella Dotte liker jeg for vi har samme humor osv...

Min psykiater har jeg ikke helt skjønt i hvilken grad har humor, da hun ikke ser /skjønner hvor helsebringende nytt på nytt og andre humorprogrammer er. Samt trodde at visse bøker hun fikk var ment for fest?? De var ment for å leses og lees av på sengen samme kveld osv, jeg ble ganske forundret inni meg.

(ved en passende anledning skal jeg be henne lese bøkene )

(men astronomileksikonet strålte hun over å få, så det er mulig hun er mer av den teoretiske typen og ikke skjønner seg så mye på humor? men når jeg tenker meg om så hender det jo hun ler, men ofte når jeg minst forventer det? merkelig) (jeg har fortsatt mine tanker om at min psykiater har en del asperger trekk, selv om min psykiater nekter for dette selv)

Kan en profilert komiker ha schizoid pf ? er det ikke mer sannsynlig det er asperger syndrom?

Videoannonse
Annonse
Gjest Psyk av alt
Skrevet

Ja, jeg tror en person med schiziod pers. forstyrrelse kan være en profilert komiker.

Jeg har en perifer venn med denne lidelsen og kan nesten ikke merke at h*n har denne forstyrrelsen, bortsett fra at h*n har en litt mer spesiell klesstil en normalt, går mye i svart og hatt.

Det finnes grader av denne sykdommen også, som så mange andre.

Madelenemie
Skrevet

Ja, jeg tror en person med schiziod pers. forstyrrelse kan være en profilert komiker.

Jeg har en perifer venn med denne lidelsen og kan nesten ikke merke at h*n har denne forstyrrelsen, bortsett fra at h*n har en litt mer spesiell klesstil en normalt, går mye i svart og hatt.

Det finnes grader av denne sykdommen også, som så mange andre.

Hei!

Okey,

Men jeg leste på symptomer at er følelseskalde og lever isolerte, smiler sjelden, ler ikke og har mest interesser for ensomme ting som frimerkersamlinger.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Hei!

Okey,

Men jeg leste på symptomer at er følelseskalde og lever isolerte, smiler sjelden, ler ikke og har mest interesser for ensomme ting som frimerkersamlinger.

Min venn har stor humoristisk sans, om noe bisarr til tider, ler masse!!, men var ikke veldig sosial på fritiden.

Jeg tror ikke du skal henge deg for mye opp i disse diagnosebeskrivelsene.

Det finnes så mange forskjellige typer mennesker :-)

Og selv om man har en lidelse så er man ikke nødvendigvis helt lik alle andre med samme diagnose.

Skrevet

Hei!

Okey,

Kanskje han har en blanding av flere lidelser som gjør at han fungerer som han gjør?

Madelenemie
Skrevet

Min venn har stor humoristisk sans, om noe bisarr til tider, ler masse!!, men var ikke veldig sosial på fritiden.

Jeg tror ikke du skal henge deg for mye opp i disse diagnosebeskrivelsene.

Det finnes så mange forskjellige typer mennesker :-)

Og selv om man har en lidelse så er man ikke nødvendigvis helt lik alle andre med samme diagnose.

Hei!

Det har du rett i.

Men siden han er svært fortvilt, så tenkte jeg kanskje rett diagnose vil hjelpe, men siden asperger syndrom ikke innebærer noen medisinering likevel så blir det vel ikke mye til hjelp kanskje?

Madelenemie
Skrevet

Kanskje han har en blanding av flere lidelser som gjør at han fungerer som han gjør?

Hei!

Ja kanskje er det sånn det er, jeg bare leste på diagnosekriteriene til schozoid og da var man vist helt uten humor og varme, noe min psykiater også har bektreftet.

Det siste gjelder kanskje min "venn" men humor det har han, ikke at jeg har merket det, men andre gjør vist det.

Skrevet

Jeg kan ikke uttale meg om din venn har noen psykisk diagnose eller ikke. Men vil bare påpeke at den humoristiske sansen kan være veldig ulik fra person til person også blant folk som ikke har noen psykisk diagnose

Folk ler av forskjellige ting. Jeg opplever stadig vekk at f.eks min mann, eller familie og venner, ler godt av vitser eller humorprogrammer som jeg bare synes er dumme og tåpelige. Og tilsvarende kan jeg more meg godt over vitser og programmer som andre ikke synes er like morsomme.

Selvsagt ler vi ofte av det samme også.

Noen mennesker er lette og more, mens latteren sitter litt lengre inne hos andre igjen...

Poenget mitt er at jeg tror oppfattelsen av humor er ganske individuell, så jeg tror ikke du kan bruke dette som målestokk på om folk er "normale" eller ikke..

Skrevet

Hei!

Ja kanskje er det sånn det er, jeg bare leste på diagnosekriteriene til schozoid og da var man vist helt uten humor og varme, noe min psykiater også har bektreftet.

Det siste gjelder kanskje min "venn" men humor det har han, ikke at jeg har merket det, men andre gjør vist det.

At andre legger merke til humoren hans mens du ikke gjør det, bør si deg noe.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Hei!

Det har du rett i.

Men siden han er svært fortvilt, så tenkte jeg kanskje rett diagnose vil hjelpe, men siden asperger syndrom ikke innebærer noen medisinering likevel så blir det vel ikke mye til hjelp kanskje?

Jeg tror ikke du skal "forvirre" ham med din diagnostisering.

Det er nok bedre at det overlates til fagfolk :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...