Gå til innhold

NHD førerkort og selvskading

Anbefalte innlegg

Gjest bølger
Skrevet

Risikerer jeg å miste førerkortet hvis jeg sier til legen at jeg har skadet meg igjen? Hvis jeg gjør det, vil jeg ikke si noe om det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs hvordan du har skadet deg. Om du har kuttet mister du ikke førerkortet alene pga det. Tror jeg i alle fall. Har du derimot skadet deg med å ta mengder med tabletter, kan førerkortet tas fra deg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Generelt: Det kommer an på om det er et engangstilfelle eller en stadig gjentagende tilbøyelighet. En ønsker ikke å ha psykisk ustabile mennesker i trafikken.

Gjest bølger
Skrevet

Generelt: Det kommer an på om det er et engangstilfelle eller en stadig gjentagende tilbøyelighet. En ønsker ikke å ha psykisk ustabile mennesker i trafikken.

Forhåpentligvis et lite tilbakefall og ikke noe mer. Men jeg er ikke psykisk ustabil i trafikken selv om jeg skader meg når jeg ikke er bra.

willemo1365380562
Skrevet

Spørs hvordan du har skadet deg. Om du har kuttet mister du ikke førerkortet alene pga det. Tror jeg i alle fall. Har du derimot skadet deg med å ta mengder med tabletter, kan førerkortet tas fra deg

Jeg har en lang historie med selvskading, helt fra jeg var pasient på BUP. Dette har imidlertid aldri vært et tema vedrørende førerkort. Men jeg har aldri vært ustabil i trafikken, heller tvert i mot. Når man kjører på disp er man vel ekstra forsiktig. Jeg ser ingen sammenheng mellom dette.

Gjest bwkfde
Skrevet

Jeg har en lang historie med selvskading, helt fra jeg var pasient på BUP. Dette har imidlertid aldri vært et tema vedrørende førerkort. Men jeg har aldri vært ustabil i trafikken, heller tvert i mot. Når man kjører på disp er man vel ekstra forsiktig. Jeg ser ingen sammenheng mellom dette.

Hvis en er tilbøyelig til å skade seg selv så kan en også finne på å gjøre det i trafikken og det kan gå utover andre. En person som ikke har impulskontroll kan være farlig i trafikken. Selvskading kan handle om alt fra manglende impulskontroll til suicidalitet og det er ingen menneskerett å få lov å kjøre bil.

Madelenemie
Skrevet

Forhåpentligvis et lite tilbakefall og ikke noe mer. Men jeg er ikke psykisk ustabil i trafikken selv om jeg skader meg når jeg ikke er bra.

Hei!

Ja det kan jeg være enig med deg i.

Jeg får ha sertifikatet selv om jeg henger meg opp i lysene når jeg kjører bil! Jeg har vært åpen om dette, men ingen ser på det som trafikkfarlig, noe det kan være om jeg ikke er spesielt konsentrert.

Å ha autisme med den fjernheten som følger er etter min vurdering mye farligere. Det betyr ikke at ingen med autisme ikke kan ha sertifikat, men jeg vil si her som i mange tilfeller kommer skjønn og personlig egnethet og ansvarlighet inn.

For min del har det imidlertid vært en utfordring å måtte stå på at "i dag vil ikke kjøre bil for er for sliten" da handler det jo ikke om sliten slik at heller vil ligge på sofaen, men det medfører en slitenhet som kan føre til at jeg mister fokus når jeg kjører.

For mange rundt meg er dette vanskelig å akseptere, jeg har måttet "true" med at jeg hvis ikke dette blir respektert leverer inn mitt sertifikat.

Min mann og psykiater tror jeg overdriver, det gjør jeg ikke, jeg har sittet bom fast på grønt lys fordi jeg var så oppslukt i lyset.

Når bilistene banket på vinduet, hørte jeg ingenting, så de andre kjørte forbi meg, en mann var så rasende at han ristet på hodet, det var da jeg "våknet" og den dagen bestemte jeg meg for å kun kjøre når jeg har en god dag.

Jeg har mange dager som er gode, men jeg må ta andre forholdsregler, jeg klarer sjelden snakke når jeg kjører for jeg er så fokusert på det jeg gjør. Jeg sa til min psykiater at "hvis jeg skal kjøre, så må du ikke snakke til meg" det tror jeg i vertfall min psykiater skjønner.

Jeg kjører aktsomt, og har sertifikater på tyngre kjøretøy også, men sett at jeg ikke var så "våken" mentalt at jeg klarte tenke konsekvensene, da ville min diagnose vært uforenlig med sertifikat. Men ingen merker jo dette på meg, jeg må selv formidle det, ingen atferd eller tester vil kunne avsløre det, jeg har stått alle kjøretester på alle kjøretøy på første forsøk, og den tekniske biten har jo selvsagt gått lett.

Her kommer kun ærlighet og ansvarlighet inn, men slik er det kanskje for alle når jeg tenker etter.. ja for det har jo vært en opplysningskamanje om å stoppe og sove når man blir trøtt, så det gjelder nok å tenke og handle ansvarlig, noe mange uten diagnoser også slurver med. Vel så er det mer med personlighet enn nødevndigvis diagnosen som bør si noe om egnethet.

Ingen må kjøre når de er slitne/ustabile/aggresive eller stressete.

Det er en del naboer her som råkjører om morgenen, og setter førsteklassingers liv i fare ved å ikke tenke, de er utrolig nok selv foreldre!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er omtalt i IS-1437

http://fylkesmannen.no/fagom.aspx?m=5180&amid=3552854

pkt 5.2.1 nest siste avsnitt s. 28 (pdf side 30).

willemo1365380562
Skrevet

Hvis en er tilbøyelig til å skade seg selv så kan en også finne på å gjøre det i trafikken og det kan gå utover andre. En person som ikke har impulskontroll kan være farlig i trafikken. Selvskading kan handle om alt fra manglende impulskontroll til suicidalitet og det er ingen menneskerett å få lov å kjøre bil.

Jeg regner med at du aldri har vært selskader, siden du skriver det du skriver. Jeg har truffet mange selvskadere i mitt liv, og svært få av disse har har vært suicidale. Der går nettopp et stort skille. Jeg har heller ikke oppfattet at de kjører bil når de har dårlig inpulskontroll. Vi er tenkende og reflektert menneske, som i perioder i livet sliter. Dette gjelder ikke alle selvskadere. Du sitter på din høye hest og driver utvelgelse på folk du overhode ikke kjenner drivkraften til. Nå kjenner ikke jeg din diagnose ( hvis du ha noen) men det er antagelig ikke noen som kvalifiserer til tap av førerkort. Det er ikke en menneskerett å kjøre bil sier du, men det er heller ikke en rett å frata en stor gruppe mennesker og diagnose muligheten til å kjøre bil

Gjest bølger
Skrevet

Dette er omtalt i IS-1437

http://fylkesmannen.no/fagom.aspx?m=5180&amid=3552854

pkt 5.2.1 nest siste avsnitt s. 28 (pdf side 30).

''Noen psykiske lidelser har et episodisk forløp, som bipolar affektiv lidelse, schizoaffektiv lidelse og tilbakevendende depressiv lidelse. Hvis lidelsen er av slik karakter at det har forekommet minst to episoder som har medført nedsatt dømmekraft, impulskontrollsvikt eller atferdsforstyrrelser som kan være farlige i

trafikken, selv om disse episodene ikke har vært av psykotisk natur, er ikke forskriftens helsekrav oppfylt.''

Det gjelder jo bare hvis det kan være farlig i trafikken. Jeg er ikke farlig i trafikken selv om jeg skader meg. Jeg blir tatt for å være veldig rolig og stabil. Det er bare de vonde følelsene og den indre uroen som er så vanskelig å takle.

Gjest bwkfde
Skrevet

Jeg regner med at du aldri har vært selskader, siden du skriver det du skriver. Jeg har truffet mange selvskadere i mitt liv, og svært få av disse har har vært suicidale. Der går nettopp et stort skille. Jeg har heller ikke oppfattet at de kjører bil når de har dårlig inpulskontroll. Vi er tenkende og reflektert menneske, som i perioder i livet sliter. Dette gjelder ikke alle selvskadere. Du sitter på din høye hest og driver utvelgelse på folk du overhode ikke kjenner drivkraften til. Nå kjenner ikke jeg din diagnose ( hvis du ha noen) men det er antagelig ikke noen som kvalifiserer til tap av førerkort. Det er ikke en menneskerett å kjøre bil sier du, men det er heller ikke en rett å frata en stor gruppe mennesker og diagnose muligheten til å kjøre bil

Merker du har "piggene ute" når du leser mitt innlegg. Har du lest at det står "kan", altså det er ingen generalisering jeg kom med - alle selvskadere er ikke slik eller slik - akkurat som ikke alle med AD HD eller bipolar lidelse er farlige eller ufarlige i trafikken.

Ja, jeg har selv en sykdom som gjør at min lege kan komme til å kontakte fylkeslegen om han blir bekymret - noe som er BRA - han har et samfunnsansvar i å beskytte omverdenen for de som potensielt kan skade andre også! Ikke bare ta hensyn til meg og mine behov!

Når det gjelder impulsivitet og suicidalitet så er det mulig at din erfaring tilsier at det ikke er noen sammenheng mellom selvskading og suicidalitet, men andre har andre erfaringer og en del forskning sier også noe annet.

Det er selvsagt ikke svart hvitt, alle eller ingen selvskadere er ikke farlige i trafikken, derfor vurderes det jo individuelt og ikke på gruppenivå! Alle upsykotiske som tar livet sitt gjør det heller ikke på en måte der de potensielt fysisk skader eller dreper andre samtidig, men velger en annen utvei.

Det er både betydelig økt risiko for rusbruk og for uvøren bilkjøring ved emosjonelt ustabilitet. Selvskading kan være et viktig symptom på emosjonell ustabilitet, så å totalt avvise slike sammenhenger blir bare naivt. Jeg skjønner det er sårt og tabu - ingen liker vel å bli sett på som en "tikkende bombe" eller å bli satt i bås.

"Et mønster av gjentatt selvskading er ofte knyttet til ustabil personlighetsforstyrrelse også blant ungdommer, og er assosiert med en høy risiko for gjennomført selvmord."

http://www.med.uio.no/klinmed/forskning/sentre/nssf/forskning/dbt/langtidsoppfolging_studie.html

Her er det belyst en del rundt personlighet og riskovillighet/atferd i trafikken:

http://www.sintef.no/upload/Teknologi_samfunn/6060/Rapporter%202010/A15755_Aktiv%20passiv%20risiko.pdf

Gjest bølger
Skrevet

Merker du har "piggene ute" når du leser mitt innlegg. Har du lest at det står "kan", altså det er ingen generalisering jeg kom med - alle selvskadere er ikke slik eller slik - akkurat som ikke alle med AD HD eller bipolar lidelse er farlige eller ufarlige i trafikken.

Ja, jeg har selv en sykdom som gjør at min lege kan komme til å kontakte fylkeslegen om han blir bekymret - noe som er BRA - han har et samfunnsansvar i å beskytte omverdenen for de som potensielt kan skade andre også! Ikke bare ta hensyn til meg og mine behov!

Når det gjelder impulsivitet og suicidalitet så er det mulig at din erfaring tilsier at det ikke er noen sammenheng mellom selvskading og suicidalitet, men andre har andre erfaringer og en del forskning sier også noe annet.

Det er selvsagt ikke svart hvitt, alle eller ingen selvskadere er ikke farlige i trafikken, derfor vurderes det jo individuelt og ikke på gruppenivå! Alle upsykotiske som tar livet sitt gjør det heller ikke på en måte der de potensielt fysisk skader eller dreper andre samtidig, men velger en annen utvei.

Det er både betydelig økt risiko for rusbruk og for uvøren bilkjøring ved emosjonelt ustabilitet. Selvskading kan være et viktig symptom på emosjonell ustabilitet, så å totalt avvise slike sammenhenger blir bare naivt. Jeg skjønner det er sårt og tabu - ingen liker vel å bli sett på som en "tikkende bombe" eller å bli satt i bås.

"Et mønster av gjentatt selvskading er ofte knyttet til ustabil personlighetsforstyrrelse også blant ungdommer, og er assosiert med en høy risiko for gjennomført selvmord."

http://www.med.uio.no/klinmed/forskning/sentre/nssf/forskning/dbt/langtidsoppfolging_studie.html

Her er det belyst en del rundt personlighet og riskovillighet/atferd i trafikken:

http://www.sintef.no/upload/Teknologi_samfunn/6060/Rapporter%202010/A15755_Aktiv%20passiv%20risiko.pdf

Jeg har ikke eupf, og vet at jeg er stabil i trafikken.

En med høyt blodtrykk og kolesterol og i tillegg røyker og er overvektig har større mulighet for å få hjerteinfarkt. Noe som kan skje under bilkjøring. Hvis vi skal ta alle forhold og diagnoser som kan gi fare i trafikken tror jeg det vil være veldig få biler på vegene.

Gjest bokstavnick
Skrevet

Jeg har ikke eupf, og vet at jeg er stabil i trafikken.

En med høyt blodtrykk og kolesterol og i tillegg røyker og er overvektig har større mulighet for å få hjerteinfarkt. Noe som kan skje under bilkjøring. Hvis vi skal ta alle forhold og diagnoser som kan gi fare i trafikken tror jeg det vil være veldig få biler på vegene.

Ta det gjerne ut av sammenheng... Er du dypest sett uenig, eller?

Legen har et ansvar i å gjøre en vurdering rundt dette og fylkeslegen avgjør det. Det foregår ikke over nett og ikke av inkompetente på generelt grunnlag.

Det er faktisk mange som ikke er på veien lengre og bra er det! Det har også ført til at en del har tatt tak i sin uheldige medikamentbruk og sitt rusmisbruk og også er motivert for å gjøre noe med dette. Mange leger vegrer seg for å melde fra med tanke på tillitsforholdet til pasienten, men hensynet til folks sikkerhet er også viktig.

Gjest bølger
Skrevet

Ta det gjerne ut av sammenheng... Er du dypest sett uenig, eller?

Legen har et ansvar i å gjøre en vurdering rundt dette og fylkeslegen avgjør det. Det foregår ikke over nett og ikke av inkompetente på generelt grunnlag.

Det er faktisk mange som ikke er på veien lengre og bra er det! Det har også ført til at en del har tatt tak i sin uheldige medikamentbruk og sitt rusmisbruk og også er motivert for å gjøre noe med dette. Mange leger vegrer seg for å melde fra med tanke på tillitsforholdet til pasienten, men hensynet til folks sikkerhet er også viktig.

Jeg er bare frustrert over at pga at noen selvskadere kan være farligere i trafikken så skal ingen selvskadere få kjøre bil, og da har du det jeg kommer innpå, at skal man ta førerkortet fra alle som har en diagnose eller noe annet som hos noen kan gi fare i trafikken, så tror jeg at det vil være få biler på vegen.

Gjest bokstavnicket
Skrevet

Jeg er bare frustrert over at pga at noen selvskadere kan være farligere i trafikken så skal ingen selvskadere få kjøre bil, og da har du det jeg kommer innpå, at skal man ta førerkortet fra alle som har en diagnose eller noe annet som hos noen kan gi fare i trafikken, så tror jeg at det vil være få biler på vegen.

Det vurderes da individuelt og helhetlig og ikke ut fra et enkelt symptom eller en diagnose!

Gjest bølger
Skrevet

Det vurderes da individuelt og helhetlig og ikke ut fra et enkelt symptom eller en diagnose!

En slik vurdering er jeg enig i.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...