Gå til innhold

Oprasjon av mandler ! Hjelp !

Anbefalte innlegg

Gjest Malin Helen
Skrevet

­Hei , jeg er ei jente på 12 år , jeg har veldig store mandler , og har hatt det i hele live mitt , nå har legen foreslått at jeg kan fjerne de . MEN så leste jeg på nette at mange har dødd etter denne oprasjonen : http://www.nettavisen.no/innenriks/article2522402.ece . http://www.f-b.no/nyheter/isak-dode-etter-operasjon-1.5229145 http://www.sa.no/lokale_nyheter/article3363766.ece Ja det var de meste jeg fant , jeg vet at jeg bare skremmer meg selv , men det er litt tungt å tenke på at jeg kan dø . Bestemoren min døde for noen månder siden av en oprasjon , etter det har jeg vert liv redd for syke hus . Så spørsmåle er , skal jeg opperere , er det en risiko , hvordan risiko ? ,

Videoannonse
Annonse
Gjest togli
Skrevet

Hvor står det at det er mange som har dødd etter denne operasjonen?

Denne lille gutten hadde et syndrom som gjorde at det var farligere for ham å ta mandlene enn for andre barn - derfor døde han dessverre :(

I min familie tar alle mandlene, og ingen har dødd av det.... Å ta mandlene er noe de gjør på alle sykehus i Norge hver eneste dag, og jeg tror sikkert det er farligere å kjøre bil enn å ta mandlene.

Du kan slappe helt av - for dette er IKKE farlig :)

Skrevet

Hei!

Jeg er en dame på 38 år, som tok mandlene i høst, altså for ca 6 mnd siden. Jeg har ikke angret et sekund! Jeg har ikke vært syk en eneste gang etter operasjonen, og det har ikke skjedd så lenge jeg kan huske! Det vil ikke du heller. Det er mye bedre å ta mandlene nå, og slippe hundre og ørti halsbetennelser og infeksjoner i årene fremover, enn å vente til du blir like gammel som meg. :))

Det er jo ganske så ubehagelig etter en operasjon i halsen.

Men sørg for at du får nok og ordentlige smertestillende med deg hjem. Du kan få smertestillende som ikke er tabletter du skal svelge (enten stikkpillere eller flytende?)

Et annet tips er at du har en seng som er bygget opp med puter og sånt, slik at du omtrent kan sove sittende. Det hjelper veldig! (Hvis du ligger flatt ned, så samler det seg masse gørr i halsen, og du hovner opp litt så det er ekkelt om morgenen.) Så det er absolutt en fordel å sitte å sove. (Jeg har elektrisk seng så jeg satt og sov som en stein hver natt). :)

Så er det vann og is da, selvsagt. Jeg syns det var best med saft-is, ikke melkebasert is. (Da ble jeg slimete i halsen). Prøv deg frem.

Go for it, og prøv å tenke at det er veldig flinke leger! En mandeloperasjon er en veldig enkelt operasjon, og temmelig fort gjort. Du må si til legen at du gruer deg og hva du er redd for. Da kommer de til å forklare alt som skal skje, og du kan kanskje få en tablett å roe deg ned på så du ikke er så stresset på forhånd.

Masse lykke til! Klem :)))

Gjest mammaLiseN
Skrevet

Risikoen for å dø av å fjerne mandler er svært liten i Norge. Det er mye større risiko å gjøre andre dagligdagse ting som feks å sitte på i bil.

Det kan hende du bør snakke med legen, dine foreldre eller andre om at du er redd for å dø og dine tanker om bestemors død. Det kan være tungt å miste besteforeldre, og spesielt på en brå måte. Det kan hjelpe å snakke om det.

Jeg, min søster og min datter på 4 år har alle fjernet mandlene. Det gikk helt fint. Det var litt vondt etterpå, men vi fikk spise masse is og fikk medisin så vi ikke fikk så vondt. Jeg tok mandlene da jeg var barn og ble behandlet bra på sykehuset og det er et bra minne. Min datter syns jeg også ble behandlet bra og hun var fornøyd. Det var bra hun fikk operasjonen for nå sover hun godt om natta, før så snorket hun høyt og stoppet å puste. Hun var veldig sliten om dagen før og var mye syk. Nå etter operasjonen har hun det mye bedre, mer uthvilt og sover godt. :)

Skrevet

Det er veldig mange som får operert bort mandlene, og så og si alle går det bra med.

Det er en liten risiko forbundet med operasjoner av alle slag, men om du tenker på hvor mange som opereres hver dag, så er det forsvinnende få som dør :)

Når du opereres så vil du få narkose. Da får du medisiner som gjør at du sovner inn og som gjør at du ikke kjenner at de opererer. Mens du er i narkose er det både en lege og en sykepleier som passer på at du puster og har det bra, mens kirurgen og operasjonssykepleierne opererer deg.

Du er med andre ord veldig trygg :)

Når man opererer bort mandlene er det en bitteliten sjanse for at det oppstår en blødning i operasjonssåret i svelget etterpå. Av den grunn er det noen som blir på sykehuset over natten.

Uansett er det ikke farlig å operere bort mandlene :)

Skrevet

Jentungen min var 2 år (!) da hun tok mandlene, selv var jeg 36 år og det eneste jeg angret på etterpå var at jeg ikke hadde fått det gjort for mange år siden!

Selve inngrepet tar ikke lang tid, en halvtime kanskje? Du får ligge på sykehuset i noen timer etterpå, men drar hjem samme dag. Jeg ble sykemeldt i 2 uker, det er pga faren for infeksjoner i halsen etterpå. Var ubehagelig de første dagene, men tok 2-3 ganske sterke smertestillende om dagen og merket fint lite. Jeg fikk 100 (!!!) smertestillende stikkpiller (3 ulike typer), men brukte under halvparten av dem.

Spiste mye aprikoskompott med vaniljesaus og krem de første par ukene husker jeg. :o) Og yoghurt.

Slapp helt av - dette går så fint så!

Gjest ambrose
Skrevet

Jeg kjenner mange som har fjernet mandlene, inkl meg selv, min sønn og min mann. Det har gått bra med alle. T.o.m med sønnen min, som fikk en blødning i svelget etter operasjonen fordi han var så aktiv. Det var ikke noe farlig.

Du kan trygt fjerne mandlene :) Lykke til :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...