Gå til innhold

Medisinspørsmål NHD

Anbefalte innlegg

Hei..

Jeg har diagnosen shizoaffektiv lidelse, blandet manisk depressiv type. For tiden går jeg på Orfiril og vallergan av og til, som jeg syntes har fungert bra. Skal begynne med antideppresiva på mandag tror jeg. Men jeg føler at det er på tide med antipsykotisk... og det har jeg følelsen av at personer rundt meg også syntes....

Har vært innom Zyprexa, men gikk opp uhorvelig mye! Risperdal gav meg en angst og parkinson at det er noe av det værste jeg har opplevd. Legen min prøvde da å roe det ned så godt han kunne med disipal og til slutt valum under nedtrappingen, men det hadde ingen virkning overhodet!

Så ingen av disse er aktuelle. Jeg ser du har skrevet tidligere:

"Solian (amisulprid) er et nytt middel i Norge.

Det hører til gruppen 2. generasjons nevroleptika dvs. sammen med Risperdal, Zyprexa, Seroquel og Serdolect.

Det er opprinnelig et middel mot schizofreni, men en har funnet at disse midlene også kan ha god effekt på personer med bipolar lidelse og litt "uryddige" tanker."

(Søkte på Solian)

Min lege sier at andre midler enn Risperdal/Zyprexa bare vil ha værre bivirkninger og vil derfor ikke prøve det... Han sier de er gamle. Er det sant at det blir mer bivirkninger av dem? Finnes det nyere/bedre midler enn de to nevnte?

Hva mener du?

Hva ville du valgt?

Takknemlig for svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37736-medisinsp%C3%B8rsm%C3%A5l-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville valgt Seroquel som neste alternativ. Dette er det nyeste antipsykotikum på markedet.

Vanlig døgndose er 400 mg.

Vil denne medisinen hjelpe meg med konsentrasjonsvanskene?

Jeg trenger å få tilbake konsentrasjon, pga skolearbeid.

Mvh

Nils Håvard Dahl, psykiater

Vil denne medisinen hjelpe meg med konsentrasjonsvanskene?

Jeg trenger å få tilbake konsentrasjon, pga skolearbeid.

Mvh

Medisinen er ikke i seg selv "konsentrasjonsfremmende", men psykotiske symptomer er klart konsentrasjonsødeleggende, og ved å behandle de psykotiske eller nærpsykotiske symptomer, vil konsentrasjonen bli langt bedre.

Lykke til på skolen :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...