Gå til innhold

Riktig diagnose? (Langt, og lite oppløftende)

Anbefalte innlegg

Legen min stiller spørsmål til om jeg har shizoaffektiv lidelse. Jeg vil veldig gjerne ha ditt syn på saken... NHD??

Sånn utifra det jeg skriver her. Dette er både ting jeg opplever, og ting som andre har sett.. Obervert min adferd.

At jeg har en melankoli i meg som lett trer frem, er helt sikkert. Siden barndommen har jeg vært stille og forsiktig, og lekte helst/best alene. Kunne sitte to-tre timer helt stille i min egen verden og snakke med en spiseskje eller ostehøvel etc. Når jeg ble veldig ivrig begynte blodet å rase i meg, og jeg begynte å 'flakse" som familien kallte det. Flakset fort med armene som en fugl. Jeg husker denne følelsen, fordi jeg opplever den ennå. Det er nesten som en langvarig orgasme.

Jeg har hatt en del problemer hjemme. Takler stress dårlig, blir fort sint. Jeg går rundt med et konstant sinne i meg, som jeg ikke klarer å bli kvitt. Dette har gjort at jeg har skadet...

Har også dårlig hukommelse, i perioder sånn at jeg glemmer i løpet av to minutter...

Når jeg er deprimert mister jeg all tiltakslyst. Jeg orker ikke stå opp av sengen, orker ikke dusje. Tankene mine stopper kanskje helt opp, eller jeg tenker på alt helt negativt og svart. Har også skadet meg selv flere ganger. Har prøvd å finne en grei måte å dø på, men ble sendt til sykehus før det skjedde noe.

Søvnmønsteret mitt har vært merkelig de siste 5 årene. Enten sover jeg to-fem timer, eller 12-16 timer. Dette skjer både når jeg er deprimert og veldig høyt oppe.

Når jeg er veldig høyt oppe får jeg en lykkerus som igjen kan sammenlignes med en organsme. Jeg har ikke kontroll på tankene, som fyker avsted. Ofte mister jeg hukommelsen i store deler av perioden, som kan vare fra noen timer til noen uker. Jeg gjør ting som er helt urolig upassende, og andre sier at jeg er en helt annen person. Spesiellt sexuellt er jeg en helt annen. Er også veldig kreativ, pratsom, tøff, eventyrlysten, bruker penger etc.. Jeg liker disse periodene må jeg innrømme, men har det jævlig etterpå når jeg ser hva jeg har gjordt. Dette har også medført ting som for eks. en abort, en del gjeld etc.

Ellers har jeg de siste årene hatt veldige konsentrasjonsvansker. Jeg bruker veldig lang tid på å lese noe, og må lese en side mange ganger for å i det hele tatt få med meg noe. Dette skjer også i andre sammenhenger som i en vanlig samtale for eks. Må stadig vekk be folk gjenta ting.

Jeg har et veldig sterkt forhold til naturen. Jeg føler at jeg har følelsene mine liggende utenpå kroppen. Når jeg er ute i skogen for eks. føler jeg at jeg er i ett med naturen. Alle verdens krefter og energier er i meg og jeg har dem i min hånd. Jeg kan styre jordens energier, spesiellt etter humøret. Kan også se ting som for eks. hvis samboeren min holder to videofilmer bak seg så kan jeg fortelle hvem jeg vil ha.. Jeg ser dem. Holder på å øve opp dette.

Har vært litt deprimert i det siste, spesiellt etter ulykken i USA. Jeg vet inni meg at det var min skyld og min straff for å være et så dårlig menneske... Men jeg klarer ikke oppføre meg annerledes. Det er som om jeg ikke har kontroll på meg selv, men blir styrt utenfra.

Jeg tror på karma. Altså at alt man gjør kommer tilbake til en. Mye sterkere.

Jeg har blitt spurt om jeg hører stemmer. Jeg har faktisk ikke noe svar på det. Jeg hører stemmer av og til, men jeg vet ikke om det er min egen. Har en del merkelige opplevelser med at stemmen for eks. overbeviste meg om at jeg må halshugge en av dukkene mine for å få forlatelse for mine synder.

Jeg får med jevne mellomrom bilder inni hodet som ikke henger sammen med det som skjer utenfor. Dette er ofte mord, blod og gørr og de jævligste ting. Disse bildene spretter opp fra intet og varer fra 2 sek til kanskje et par min... Dette blir værre når jeg er veldig nedfor eller veldig oppstemt.

Jeg har også mange merkelige drømmer om de samme tema.

En tid før jeg ble innlagt på sykehus følte jeg at folk kunne se inni hodet mitt og se hva jeg tankte. Dette førte til at jeg ikke ville ta buss/bane etc. Jeg har fortsatt et veldig problem med telefoner, for da føler jeg dette hele tiden..

Jeg har en tendens til å få masse ideer og er ganske kreativ. Men det blir skjelden til at jeg klarer å følge opp... Kan ikke helt forklare hvorfor.

Føler meg så annerledes enn alle andre, og har vanskelig for å få kontakt/venner. Føler at jeg ikke har noe til felles med noen.

Er perfeksjonist og setter s t o r e krav til meg selv, og veldig store til andre. (Noe som gjør at jeg aldri blir fornøyd)

Er opptatt av å bli godtatt og likt av alle.

Er opptatt av å ha mine egne meninger og min egen stil.

Jeg har på en måte to verdener som jeg lever i. Den ene er en fantastisk fantasiverden, der jeg inntar forskjellige skikkelser og har en utrolig liv på alle måter. Der er det dverger og småfolk og folk som ser opp til meg. Alver og skoger og magikere,fjell og daler. Her er jeg selv om jeg vel også eksisterer på jorden. I denne verdenen er jeg mye når jeg er deppa, eller happy.

Jeg har det med å le og smile når jeg blir redd og lei meg. Dette lurer jeg virkelig på... Jeg klarer ikke slutte med det...

Jeg har lurt på om jeg er hetero eller lesbisk, men har landet midt i mellom. Jeg har lenge lurt på om jeg egentlig skulle ha vært gutt. Mine sksuelle fantasier har ofte vært om jenter, men det var noe feil... Har ellers et merkelig forhold til sex. Jeg har fantasier om de jævligste ting, som jeg ikke klarer å si her, men som absolutt er forbudt ved lov! Klarer ikke få vekk disse tankene...

Har vært plaget med forferdelig angst i perioder. Spesiellt om morgenen.

Er fysisk sliten nesten hele tiden. Har veldig urolig mage, og mye problemer med fordøyelsen.

Føler at jeg lever i en tåkete tomhet i perioder.

Har tendens til å overspise når jeg er deppa. Spiser ikke når jeg er oppstemt. (Men drikker mer enn gjerne m a s s e alkohol ved begge anledningene, noe som ikke hjelper)

Lærer ikke av tidligere erfaringer i det hele tatt.

Har et hjem som til enhver tid ser ut som en søppeldynge. En økonomi som er deprimerende nok i seg selv. Inkassoer og slikt...

Ellers.... Har du noen gang fått en så langt innlegg? =)

Er litt falu over å ha fortalt alt dette... Jeg føler at INGEN tror meg...

Får avslutte før jeg kommer meg for langt ut på vidda.

Mvh

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg vet ikke om jeg noen gang har fått et lengre innlegg - det betyr heller ingenting.

Derimot tror jeg at jeg aldri har fått et bedre innlegg.

Hvis noen har planer om å skrive til sin behandler enten før eller under behandling, kan ditt innlegg brukes som en mal.

Differentialdiagnostikken mellom bipolar lidelse, bipolar lidelse med pers.forst. og schizoaffektiv lidelse er noe av det vanskeligste vi gjør. Jeg må derfor si at du ikke må ta min mening som annet enn det det er. Faciten finnes kun i RL på så vanskelige spørsmål.

Etter å ha lest innlegget ditt, synes jeg at diagnosen schizoaffektiv lidelse virker meget sannsynlig. Jeg finner i innlegget ditt ingen momenter som svekker dette standpunkt.

Hei snøstjerna:-)

Synes du har skrevet et usedvanlig godt og ærlig innlegg!

Håper du føler at du får den hjelp du måtte trenge.

Hvis du har pådratt deg gjeld mens du har vært psykotisk , så gir det grunnlag for ettergivelse av gjelden. "Alvorlig sinnslidelse" er såkalt "sterk ugyldighetsgrunn" - dvs. at den du har handlet med ikke har krav på pengene sine selv om vedkommende har vært i "god tro".

Et eksempel på type gjeld som man har krav på ettergis er hvis man føler seg forfulgt og derfor ber telenor om hemmelig nummer - eller hvis man får låssmed til å skifte låsene i døren. Hvis du har pådratt deg mye gjeld mens du har vært dårlig, synes jeg du skal be noen om hjelp til å gå gjennom økonomien din !

Hei snøstjerna:-)

Synes du har skrevet et usedvanlig godt og ærlig innlegg!

Håper du føler at du får den hjelp du måtte trenge.

Hvis du har pådratt deg gjeld mens du har vært psykotisk , så gir det grunnlag for ettergivelse av gjelden. "Alvorlig sinnslidelse" er såkalt "sterk ugyldighetsgrunn" - dvs. at den du har handlet med ikke har krav på pengene sine selv om vedkommende har vært i "god tro".

Et eksempel på type gjeld som man har krav på ettergis er hvis man føler seg forfulgt og derfor ber telenor om hemmelig nummer - eller hvis man får låssmed til å skifte låsene i døren. Hvis du har pådratt deg mye gjeld mens du har vært dårlig, synes jeg du skal be noen om hjelp til å gå gjennom økonomien din !

Takk begge to for positiv tilbakemelding på innlegget. Det varmet.

=)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...