Gå til innhold

Tvangstanker ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Ei jente jeg vet om, må vel ha en form for tvangstanker. Hun vasker hendene sine så mange ganger pr. dag - at huden har begynnt å "gå i oppløsning" (slik som vi alle har lagt merke til når vi har vært for lenge i svømmebassenget).

Hva kan dette komme av ? Hun var ikke slik for ett år tilbake. Har heller ikke hatt mot til meg å spørre hva/hvorfor hun gjør dette.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er tvangshandlinger. En vet at dette skyldes en feil i en bestemt del av hjernen, men en vet ikke hva som utløser det. Det er en betydelig arvelig komponent.

Skrevet

Dette er tvangshandlinger. En vet at dette skyldes en feil i en bestemt del av hjernen, men en vet ikke hva som utløser det. Det er en betydelig arvelig komponent.

Takk for raskt svar NHD.

Siden jeg ikke har hatt "guts" til å spørre hva som er problemet hennes - bunner vel i bunn å grunn i min angstlidelse. Angst - panikkangst - sosial angst - Generalisert angst lidelselse - ikke så lett å spørre da (selv om de medisinene jeg tar har bra effekt/konta ingen med.).

Så det kan være en arvlig komponent altså..

Gjest Ambrosini
Skrevet

feil i en bestemt del av hjernen....hææ akkurat. Hvilken forskning refererer du til her? Slå på tv3 hvor de har hatt sendinger fra østmarka. Eksponeringsterapi hvor mennesker blir så og si friske...Hvordan er dette mulig da om det er grunnet en feil i en bestemt del av hjernen?? Kan da hjernen innlære og korrigere en organisk feil i en bestemt del av hjernen. mmmhhh jeg frykter du er på tynn is her mr. NHD.

Skrevet

feil i en bestemt del av hjernen....hææ akkurat. Hvilken forskning refererer du til her? Slå på tv3 hvor de har hatt sendinger fra østmarka. Eksponeringsterapi hvor mennesker blir så og si friske...Hvordan er dette mulig da om det er grunnet en feil i en bestemt del av hjernen?? Kan da hjernen innlære og korrigere en organisk feil i en bestemt del av hjernen. mmmhhh jeg frykter du er på tynn is her mr. NHD.

http://en.wikipedia.org/wiki/Obsessive%E2%80%93compulsive_disorder

Skrevet

Jeg også tror det er rimlig sikkert at det ligger en plass i hjernen ja.

Har spurt deg mange ganger før, men jeg må si jeg undrer meg hvorfor i all verden så mange innenfor miljøet (psykologer) er i mot medisiner?

Jeg har vært til behandling for OCD flere ganger, og nesten alltid har jeg inntrykk av at de ikke vil høre om medisiner. Så jeg føler nesten alltid at jeg bruker de bare på tull:/ (Men tar de hver dag, og jeg vet at jeg har blitt veldig psyk de gangene jeg har prøvd å slutte.)

Skrevet

Wikipedia er ikke forskningsartikler. Selvom den gir mye informasjon (som andre leksikoner) er den ikke akseptert som kilde i forskning.

..., men de referansene som står nederst i artikkelen er anerkjente vitenskapelige publikasjoner :-)

Nå er det ikke så viktig for meg hva du måtte mene om dette eller annet. Du har din agenda.

Gjest Pilka
Skrevet

..., men de referansene som står nederst i artikkelen er anerkjente vitenskapelige publikasjoner :-)

Nå er det ikke så viktig for meg hva du måtte mene om dette eller annet. Du har din agenda.

''..., men de referansene som står nederst i artikkelen er anerkjente vitenskapelige publikasjoner :-)''

Det endrer ikke på det faktum at Wikipedia er ikke anerkjent som kilde i internasjonal forskning. De referer til mye mer enn vitenskapelige publikasjoner.

Jeg har for lengst merket meg at du ikke bryr deg om å diskutere med meg, men snakker (skriver) ned til meg. Kan det være en av grunnene til at leger og psykologer fnyser foraktelig over Dr. Dahl på doktoronline?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...