Gå til innhold

Vrangforestillinger, eller annet navn for det?

Anbefalte innlegg

Gjest minjana
Skrevet

Hvis en person nekter for noe som er åpenlyst for andre, og møter ethvert forsøk på konfrontasjon - uansett hvor mild og støttende - med utsagn som virker helt søkt for andre. + "Skifter vinkling", henger seg opp i en uvesentlig ting de andre sier - uansett hvordan man prøver å klare opp i misforståelser, eller "stenger av" når han blir kjørt fast.

Har dette noe navn? Hva "er" det, er det det som kalles vrangforestillinger?

Altså sett at det er typisk for personen, eventuelt i kombinasjon med en følelse av å være spesiell eller spesielt begavet.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, det kan godt være en vrangforestilling.

Vrangforestilling: " En ukorrekt feil eller gal forestilling, som for den enkelte har absolutt sannhetsverdi, og som er upåvirkelig av fornuft, logikk og saklig argumentasjon. Personens kulturbakgrunn skal tas med i vurderingen."

Gjest minjana
Skrevet

Ja, det kan godt være en vrangforestilling.

Vrangforestilling: " En ukorrekt feil eller gal forestilling, som for den enkelte har absolutt sannhetsverdi, og som er upåvirkelig av fornuft, logikk og saklig argumentasjon. Personens kulturbakgrunn skal tas med i vurderingen."

Er dette vanlig, eller er det som regel en del av sykdom?

Må bare spørre, da jeg kjenner minst to "slike" :)

Skrevet

Er dette vanlig, eller er det som regel en del av sykdom?

Må bare spørre, da jeg kjenner minst to "slike" :)

Det er som regel en del av sykdommen vedkommende trolig har.

Gjest HHP58
Skrevet

Det er som regel en del av sykdommen vedkommende trolig har.

Det kan vel være en psykose eller snakk om scizofreni?

Har en kamerat som "elsker å diskutrere vanvittige ting".

Siste påstand var at USA ikke var ett land.Men at alle statene var land og USA nærmest ett kontinent.Selvstendighet for hver stat var noe han ikke forsto og var ikke åpen for mine tanker.Han sammenliognet direkte med norge og forsto ikke når jeg sammenlignet hvert fylke med hver stat.Dette sikkert fordi fylkene har mye mindre selvstendig makt og er mye mindre.Texas er vel på størrelse med hele Norge?

Paranoid er vel også i samme "gate"? ABB har jo noe slikt han "vet" at AP styrer Norge mot stupet siden Norge er ett muslimsk land i 2040.Dette kalles med rette vrangforestillinger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...