Gå til innhold

aktiviteter hjemme på ettermiddag

trollemor;o)

Anbefalte innlegg

trollemor;o)

tre barn med stor aldersforskjell, 4-10 og 14 år. De to minste kjeder seg og trenger noe å holde på med. hva kan jeg finne på med de? hva kan de lage? Hva gjør dere på? Kjedsomheten fører til slossing og bråk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

trollemor;o)

Bake skoleboller?

Male et stort maleri (kjøp papirrull de kan male på)?

Lage kort?

Lage musikkvideo?

Takk for tips! Bake er noe som ikke fenger her i huset.... sikkert fordi mor ikke er så glad i det. Men musikkvideo, det var en glimrende idè!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Male, tegne, lesestund(storemann leser for lillemann), brettspill, leke i hagen/utendørs(gjemsel osv), hjelpe til med matlaging (ikke på dager hvor mor har kort lunte...;-) Blir han på 4 litt større kan jo wii(med de litt mer aktive spillene) også være en gave sendt fra Gud for oss som trenger en liten time i fred og ro :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

to-barns-mamman

Her hos oss må nok ungene stort sett aktivisere seg selv etter skole og leksetid. Jeg tror vi gjør dem en bjørentjeneste om vi hele tiden skal lage noe opplegg for dem.

Dessuten - har aldri hørt om noen som har dødd av kjedsomhet!

(Lurer på hvor mye pepper jeg får for denne......)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hos oss må nok ungene stort sett aktivisere seg selv etter skole og leksetid. Jeg tror vi gjør dem en bjørentjeneste om vi hele tiden skal lage noe opplegg for dem.

Jeg er ikke for aktivisering jeg heller. Det kan de greie selv. De er jaggu aktive nok med å sloss, mare og ha istykker ting.. Så da kan de banne meg finne på noe kreativt andre steder enn i stua mi og!

Men, jeg ser svært ofte at små venner som kommer på besøk her er særdeles inaktive og helst vil mare forran tv eller spille. Slik at mine blir lett desperate etter noe å finne på, for ellers går vennen hjem! Og da henger de på meg og maser om alt mulig fra kaker til saft og at jeg skal finne på noe spennende for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

trollemor;o)

haha, jeg er helt enig med deg. Jeg skjønner ikke hvordan vi skal orke å underholde de med alt mulig, så det jeg egentlig lurte på var hva folk har hjemme av utstyr som nabbiperler og andre hobbyting som de kan sysselsettes med på egenhånd. Vi har liksom ingenting, så når vi forteller de at data/playstation tida er oppbrukt har de ikke så mye annet enn TV å ty til... Jeg sender de ut, men det er jo ikke alltid det går. Ser liksom for meg alle rundt spisebordet med ett eller annet koselig hobbyopplegg.. Men det er kanskje bare en uoppnåelig drøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Kun applaus herfra :) Er det en ting jeg er sikker på etter å ha oppdratt barn er det at dersom unger venner seg til at andre lager opplegg for dem, lærer de seg å kjede seg når det ikke skjer noe. Unger som er vant til å finne på ting selv gjør jo nettopp det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

haha, jeg er helt enig med deg. Jeg skjønner ikke hvordan vi skal orke å underholde de med alt mulig, så det jeg egentlig lurte på var hva folk har hjemme av utstyr som nabbiperler og andre hobbyting som de kan sysselsettes med på egenhånd. Vi har liksom ingenting, så når vi forteller de at data/playstation tida er oppbrukt har de ikke så mye annet enn TV å ty til... Jeg sender de ut, men det er jo ikke alltid det går. Ser liksom for meg alle rundt spisebordet med ett eller annet koselig hobbyopplegg.. Men det er kanskje bare en uoppnåelig drøm.

Nabbiperler har vi i tusenvis, men bare en av mine tre har vært spesielt interessert. De elsker å fargelegge, så jeg har skrevet ut hundrevis av fargeleggingsark fra internett. Søk på coloring + et eller annet stikkord på Google bildesøk, f.eks. coloring+horses.

Lær dem å strikke, hekle eller sy (hvis de ikke er for små).

Tegne.

Jeg kjøpte en fargeleggingsbok med Mandalas, det er utrolig fascinerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cinnamongirl

He he - jeg tenkte også på det i dag da jeg så sånt "tips til påskepynt" laging i butikken - er det bare vi som ikke er sånn "dillete" med hobbyting? Jeg håper de får nok av slikt på skolen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

He he - jeg tenkte også på det i dag da jeg så sånt "tips til påskepynt" laging i butikken - er det bare vi som ikke er sånn "dillete" med hobbyting? Jeg håper de får nok av slikt på skolen...

Jeg har unger på 7, 10 og 12 år, og de har aldri vanskelig for å finne på ting, enten ute, alene eller sammen med hverandre. Det kan være alt fra kortspilling, trampolinehopping, kortlaging eller strikking/hekling osv. Grunnen til at de ofte finner på noe, tror jeg er at de har sett at jeg gjør ting. De har blitt inspirert til å lære å strikke, lage kort osv, og kan nå finne på å gjøre sånt sjøl. Jeg er av den oppfatning at vi foreldre også har et ansvar for at ungene våre skal lære ting. Det er ikke skolen og lærerene som har alt ansvar for ungene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine på 6, 11 og 12 kan også finne på å kjede seg. Heldigvis har de kort vei til venner, og i dag har minsten og eldste vært på besøk hos noeni klassen sin, mens mellomste har hatt besøk av ei i sin klasse.

Jeg gidder sjelden å aktivisere ungene, og de er ganske flinke til å finne på ting å gjøre. (Noen ganger for flinke...;))

Nå vet ikke jeg hvordan dere bor, men kanskje ungene kan leke med noen naboer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det er jo sumt å kjede seg litt, og jeg tror det fremmer kreativiteten og initiativet.

Mine er 8 og 10 og synes allerede tiden ikke strekker til - og kjede seg gjør de i hvertfall svært lite. De har jo mye lekser og fritidsaktiviteter, og leser mye. De skuøle nok gjerne hatt mer tid til å være med venner og mer tid til spilling (sistnevnte får de bare lov til i helgene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...