Gå til innhold

Kontakt fra skolen - mor eller far?

Gjest Han har også en far

Anbefalte innlegg

Fikk nettopp en telefon fra en av lærerne til mitt ene barn. Han har i perioder slitt litt og da blir det relativt hyppig kontakt med læreren og de ringer alltid til meg. Jeg synes ofte det er "slitsomt" å ta slike samtaler mens jeg er på jobb, og merker at jeg kunne ønsket at noen av telefonene gikk til faren slik at vi fikk fordelt "belastningen". Alle møter med skolen tar vi sammen og vi snakker begge to like mye med barnet og diskuterer alt når det gjelder barna med hverandre, så det bør ikke være så opplagt for skolen at de skal ringe meg.

Hvordan er det hos dere, kontakter skolen alltid mor? Og er det isåfall etter ønske fra dere, eller av "gammel vane"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår at det er slitsomt for deg, du kan enten leve med det, eller ta det opp med skolen og spørre om de kan bytte på litt.

Jeg har barn som er hos meg og far annenhver uke, de tar nesten alt med meg (men de har ikke noen spesielle behov el.l., så det er jo ikke så mye/ofte). Jeg har valgt å tolke det positivt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Skolen har kontaktet far, vi ba om det.

Nå er det i hovedsak meg (mor) de kontakter, men det er fordi vi igjen har bedt om at jeg kan prøves først. Har vært grei skurring og be om de prøver den ene av oss først og at det er far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pilka

Antageligvis er det fordi erfaringen viser at det i over 90% av alle tilfeller er det mer effektivt å ringe mor enn far. Ta dette opp med læreren på neste møte og si at du vil gjerne dele belastningen. Jeg er sikker på at hun forstår det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motsatt hos oss, enda det er jeg som har hovedomsorgen. Det skyldes nok at faren hans er en tidligere kollega av læreren til sønnen. Enklere å ringe en man kjenner, kanskje? Tror jeg skal ta det opp med dem på neste møte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Det er ikke mange gangene vi har blitt kontaktet på telefon fra skolen, men det stemmer nok at de få gangene har det vært meg de har ringt til.

Det er vel oftest jeg som sender mail eller sms hvis det er noe spesielt - så jeg har ikke tenkt noe over at de kunne ha fordelt det.

Jeg synes du skal snakke med læreren og be ham/henne kontakte far i stedet for deg noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gi dem beskjed om dette, sikkert mange av dem som tenker det er enklest å fortsette å ringe den de hadde kontakt med sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, siden far jobber i utlandet, så er det naturlig at kontakten blir med meg.

Jeg vil tro at om vi begge jobbet her i byen, og skolen konstant ringte meg, så hadde jeg sagt i fra at far ønsker å få disse telefonene - om det var noe vi ble enige om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Hos oss er det omvendt, de ringer nesten alltid far. Jeg har en jobb der jeg ikke kan ha mobilen på meg, og jeg er derfor langt vanskeligere å få tak i enn far.

Det må da være en grei sak å si fra til skolen at dere ønsker at de fordeler telefonene litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest zipper

Skole og bhg har i alle år ringt meg først, til tross for at vi alltid har oppgitt fars nummer som førstevalget på ymse skjema. Nå skal bhg til snuppa igang med et kjønnsrolleprosjekt der vi foreldre skal bli gjort klar over at vi tenker i båser. Gjett om jeg har tenkt å peke på deres båstenking!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Det ringer, det ringer....

Hos oss kontakter skolen alltid stefar, siden han jobber i samme by, og kan stille opp på 5 min varsel om det er noe. Bio far er av ulike grunner helt fraværende. Jeg jobber i en annen by og har 30 min hjem. Dessuten er jeg som regel ikke tilgjengelig på telefon mesteparten av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker først og fremst at det er nå bra at de ringer når det trengs hvertfall. Og det er sikkert lettere å snakke med "den man snakket med sist". Og det er sikkert ikke lett å huske hvem man ringte sist hvis man skal pålegge dem å ringe annenhver gang til mor eller far. Det går jo an å nevne det selvsagt. Men jeg tenker at det er ikke verre enn at hvis du ikke har anledning til å svare når de ringer så prøver de fars nummer istedet? Evt kan du bare svare dem kort med at "akkurat nå har jeg dessverre ikke anledning til å snakke, men jeg skal be far ringe deg opp så du får snakket med han istedet".

Det er sikkert mange måter å være løsningsorientert på. Men det går jo sikkert an å gi et lite hint til dem siden du kanskje føler behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle svar.

Jeg er jo glad for at de ringer når det er noe å ta opp, og det sier jeg også til dem. De vil nok ringe far hvis jeg ikke tar telefonen, men jeg har kontorjobb og er som regel tilgjengelig.

Vi skal ha utviklingssamtale neste uke, jeg kan ta det opp der og kanskje be dem ringe far neste gang. Far reagerer litt mindre følesesmessig enn meg, noe som er greit når man er på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...