Gå til innhold

Sprukken hud

cizz

Anbefalte innlegg

Gutten min på 7,5 har alltid vært litt atopisk, men ikke veldig plaget. Kan sikkert telle på en hånd (ok, kanskje to da...) de gangene vi har sett oss nødt til å bruke kortisonkrem, har ellers klart å holde det fint i sjakk med fete kremer. Spesielt på vinteren selvsagt.

Nå har han helt plutselig fått helt knusktørre fingertupper, det begynte på høyre langfinger og så har det blitt på tre andre fingre etterhvert. Men denne første langfingeren er verst. Huden har blitt helt stiv og "ubøyelig", huden har sprukket opp i et åpent sår nedover fingertuppen, ca 1 cm langt, og huden er bare stive "klaker" på hver side. Vi plastrer det sammen og smører med fet krem når det legger seg skorpe, men det er jammen ikke lett. Det sprekker opp hver dag fordi huden er så stiv og tykk og rar.

Hva kan dette være?? Og er det noen som har tips til hvordan vi kan få det bedre? Jeg er ikke sånn som løper til legen for den minste ting "bare for å sjekke", men jeg syns det er ille når han plages sånn. Noen som kan hjelpe?

Takknemlig for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også vært litt atopisk hele livet, men trenger, som din sønn, sjelden sterke preparater. Jeg har dog fått én sterk salve fra legen min som jeg bruker ved behov. Jeg har også opplevd sprukne fingertupper, eller sprekker på siden av fingrene, noe som var veldig vondt. Med den sterke salven holder det kanskje med noen få dagers smøring, så er jeg OK igjen - så kan det gå uker eller måneder til jeg trenger salven min igjen. Har derfor ingen motforestillinger mot å bruke en sterk salve når det er så sjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...