Gå til innhold

AD mot pms?

Anbefalte innlegg

Gjest hormontroll
Skrevet

Noen få dager pr mnd i forbindelse med eggløsning blir jeg rett og slett deprimert. Selvtillit og selvfølelse forsvinner, jeg blir fryktelig usikker på meg selv og forholdet til min samboer, er overbevist om at han ikke er glad i meg lenger og føler meg helt verdiløs. Det varer 2-3 dager, så er det over, og det er ikke alle måneder det er like ille. Vil jeg kunne ha nytte av små doser antidepressiva den uka rundt eggløsning? Hvilken medisin bør jeg isåfall be om å få prøve?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• XbellaX

17

Mest aktive i denne tråden

Gjest ambrose
Skrevet

NHD har skrevet at man kan (eller har?) nytte av å ta SSRI.

Skrevet

Cipralex kan ha god effekt, du bør absolutt be om å forsøke.

Gjest utogover
Skrevet

Cipralex kan ha god effekt, du bør absolutt be om å forsøke.

Antidepressive legemidler SSRI -

virkning

Det går alltid en viss tid før effekten

kommer

Effekten kommer nesten aldri før etter 1-2

uker, og 3-4 uker før effekten er optimal.

Gradvis opptrapping – og nedtrapping

Hvordan kan dette medikamentet fungere for PMS-depresjon ved at man tar det bare en kort periode hver måned når du leser det som står ovenfor? Er det noe spesielt med denne type depresjon som gjør at Cipralex fungerer raskere enn ved behandling av annen type depresjon?

Skrevet

Antidepressive legemidler SSRI -

virkning

Det går alltid en viss tid før effekten

kommer

Effekten kommer nesten aldri før etter 1-2

uker, og 3-4 uker før effekten er optimal.

Gradvis opptrapping – og nedtrapping

Hvordan kan dette medikamentet fungere for PMS-depresjon ved at man tar det bare en kort periode hver måned når du leser det som står ovenfor? Er det noe spesielt med denne type depresjon som gjør at Cipralex fungerer raskere enn ved behandling av annen type depresjon?

Jeg skrev ikke noe om hva slags dose eller når du evt skulle ta det, det får du evt ta med din lege men Cipralex er et godt alternativ. I Sverige blir Cipralex brukt mye, under et annet navn riktignok http://www.dagensmedisin.no/nyheter/pms-pille-i-sverige-men-ikke-i-norge/

Gjest utogover
Skrevet

Jeg skrev ikke noe om hva slags dose eller når du evt skulle ta det, det får du evt ta med din lege men Cipralex er et godt alternativ. I Sverige blir Cipralex brukt mye, under et annet navn riktignok http://www.dagensmedisin.no/nyheter/pms-pille-i-sverige-men-ikke-i-norge/

''Skepsis i Sverige og Danmark

Ikke alle svenske leger er begeistret for lanseringen av legemiddelet. I Läkartidningen i desember står flere allmennleger bak en artikkel hvor de går sterkt imot markedsføringen av legemiddelet. De reagerer blant annet på sykeliggjøringen av hormonsvingninger, av beskrivelser av kvinner som rasende monstre og viser til bivirkninger ved medikamentet.

I Danmark er ikke PMDS en anerkjent diagnose. Lundbecks lansering har også møtt motbør her, fra blant andre det danske Etiske rådet.

Lege og medlem i rådet, Lotte Hvas, uttalte til Jyllandsposten at det er vanvittig at legemiddelfirmaet får lov til å markedsføre antidepressiva overfor friske kvinner.''

Det ser ikke ut til at alle er enige i din konklusjon om at Cipralex er et godt alternativ til bruk ved hormonsvingninger. Jeg er forøvrig ikke innleggsskriver.

Skrevet

''Skepsis i Sverige og Danmark

Ikke alle svenske leger er begeistret for lanseringen av legemiddelet. I Läkartidningen i desember står flere allmennleger bak en artikkel hvor de går sterkt imot markedsføringen av legemiddelet. De reagerer blant annet på sykeliggjøringen av hormonsvingninger, av beskrivelser av kvinner som rasende monstre og viser til bivirkninger ved medikamentet.

I Danmark er ikke PMDS en anerkjent diagnose. Lundbecks lansering har også møtt motbør her, fra blant andre det danske Etiske rådet.

Lege og medlem i rådet, Lotte Hvas, uttalte til Jyllandsposten at det er vanvittig at legemiddelfirmaet får lov til å markedsføre antidepressiva overfor friske kvinner.''

Det ser ikke ut til at alle er enige i din konklusjon om at Cipralex er et godt alternativ til bruk ved hormonsvingninger. Jeg er forøvrig ikke innleggsskriver.

Det reaksjonene er kommet på er sykeliggjøringen av hormonsvingninger, det er jo ikke det vi diskuterer her men snarere hva som konkret kan hjelpe ts.

Gjest utogover
Skrevet

Det reaksjonene er kommet på er sykeliggjøringen av hormonsvingninger, det er jo ikke det vi diskuterer her men snarere hva som konkret kan hjelpe ts.

Det var derfor jeg spurte hva du besitter av info om at Cipralex kan fungere når det normalt tar uker før det fungerer for andre depresjonstilstander. PMS er normal tilstand hos 50% av norske kvinner og selvsagt et enormt marked for legemiddelindustrien om de klarer å selge inn sine produkter til friske kvinner verden over. Jeg spørr igjen: Hvordan kan disse medisinene fungere på PMS når de i andre tilfeller først har virkning etter daglig inntak i ukesvis?

Skrevet

Det var derfor jeg spurte hva du besitter av info om at Cipralex kan fungere når det normalt tar uker før det fungerer for andre depresjonstilstander. PMS er normal tilstand hos 50% av norske kvinner og selvsagt et enormt marked for legemiddelindustrien om de klarer å selge inn sine produkter til friske kvinner verden over. Jeg spørr igjen: Hvordan kan disse medisinene fungere på PMS når de i andre tilfeller først har virkning etter daglig inntak i ukesvis?

Søk på PMS eller PMDD og escitalopram.

Gjest utogover
Skrevet

Jeg ville forsøkt andre tiltak. Trening, tran og Omega 3. Og tilskudd av d-vitaminer. Prater du med din partner om dette? Kan dere feks gjøre noe sammen som gjør at du kan fokus vekk fra disse vonde tankene du får? Feks gjøre noe hyggelige kjærestegreier de dagene du rammes av disse negative følelsene? Spise en god middag ute, trene sammen e.l.

Gjest Pilka
Skrevet

NHD har skrevet at man kan (eller har?) nytte av å ta SSRI.

Antageligvis påberober NHD seg støtte fra norske myndigheter for sine synspunkter der.

I mine øyne og mange andres er det galskap å bruke anti-depressiva pga. pms. Det får da være grenser!

Gjest utogover
Skrevet

Søk på PMS eller PMDD og escitalopram.

Jeg forstår ditt svar dithen at du ikke vet svaret på det jeg spørr om.

Skrevet

Jeg forstår ditt svar dithen at du ikke vet svaret på det jeg spørr om.

Som jeg skrev så kan ikke jeg ta for meg hverken _dose eller noe annet_, når ts spør om der er et AD som kan hjelpe, så foreslår jeg Cipralex da dette er ofte brukt. Jeg er usikker om jeg skjønner hva du mener.

Gjest Pilka
Skrevet

Som jeg skrev så kan ikke jeg ta for meg hverken _dose eller noe annet_, når ts spør om der er et AD som kan hjelpe, så foreslår jeg Cipralex da dette er ofte brukt. Jeg er usikker om jeg skjønner hva du mener.

Hvis cipralex blir ofte brukt ved pms så er det bevis på en verden som er skapt på menns premisser. Stakkars menn de må jo få fred når de kommer hjem til kjerringa og er slitne.

Er ikke det nok at vi kvinner føder barn?

Skrevet

Antageligvis påberober NHD seg støtte fra norske myndigheter for sine synspunkter der.

I mine øyne og mange andres er det galskap å bruke anti-depressiva pga. pms. Det får da være grenser!

Dersom det kan hjelpe noen, så skjønner jeg ikke helt poenget med å være så bastant? Jeg snakker ikke om å dele ut ssri som om det var snacks men i de tilfellene hvor alt annet er forsøkt, hvorfor et så blankt nei?

Gjest utogover
Skrevet

Hva er det du ikke skjønner? Spørsmålet mitt lyder som følger: Hvordan kan Cipralex, som på andre depresjonstilstander bruker uker på å ha noen virkning, fungere ved at man kun tar det en kort tid i forbindelse med PMS-plager? Hva er det med depresjon relatert til PMS som endrer på virkningstiden av Cipralex?

Skrevet

Hvis cipralex blir ofte brukt ved pms så er det bevis på en verden som er skapt på menns premisser. Stakkars menn de må jo få fred når de kommer hjem til kjerringa og er slitne.

Kvinner kan bestemme selv hva de ønsker. Det er en kvinne som er ts i dette innlegget, hvorfor kan du ikke la hver og en få lov til å gjøre seg opp en mening selv?

Gjest utogover
Skrevet

Nå har ikke innleggskriver skrevet noe om at det er hennes partner som ønsker at hun skal gjøre noe med det hun sliter med, så å skylde på mennene her synes jeg blir feil. Jeg sliter selv med PMS og min mann har hverken problemer med å forholde seg til det eller stiller noen krav til at jeg skal medisinere det vekk.

Legemiddelindustrien (kanskje den består mest av menn ;)) derimot tror jeg har ekstremt mye å vinne (tjene) på å selge inn virkningen av sine preparat på PMS. Det er uhorvelig mange kvinner som har PMS og derfor mange potensielle "pasienter".

Skrevet

Hva er det du ikke skjønner? Spørsmålet mitt lyder som følger: Hvordan kan Cipralex, som på andre depresjonstilstander bruker uker på å ha noen virkning, fungere ved at man kun tar det en kort tid i forbindelse med PMS-plager? Hva er det med depresjon relatert til PMS som endrer på virkningstiden av Cipralex?

Men jeg skriver jo til deg: ''Som jeg skrev så kan ikke jeg ta for meg hverken _dose eller noe annet_, når ts spør om der er et AD som kan hjelpe, så foreslår jeg Cipralex da dette er ofte brukt.'' Jeg kan ingenting om dose eller hvorfor dette virker, men jeg vet det har hatt effekt, derfor foreslår jeg det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...