Gå til innhold

AD mot pms?

Anbefalte innlegg

Gjest utogover
Skrevet

Men jeg skriver jo til deg: ''Som jeg skrev så kan ikke jeg ta for meg hverken _dose eller noe annet_, når ts spør om der er et AD som kan hjelpe, så foreslår jeg Cipralex da dette er ofte brukt.'' Jeg kan ingenting om dose eller hvorfor dette virker, men jeg vet det har hatt effekt, derfor foreslår jeg det.

Den effekten du da snakker om, med Cipralex (tid før virkning: uker) skyldes da trolig? Om dosering var avgjørende så ville vel alle deprimerte anbefales en dose som gjør at virkning kommer raskere, tror du ikke? Eller mener man at det er bedre at deprimerte av andre årsaker enn PMS lider noen uker ekstra i forhold til de med PMS kanskje.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• XbellaX

17

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Den effekten du da snakker om, med Cipralex (tid før virkning: uker) skyldes da trolig? Om dosering var avgjørende så ville vel alle deprimerte anbefales en dose som gjør at virkning kommer raskere, tror du ikke? Eller mener man at det er bedre at deprimerte av andre årsaker enn PMS lider noen uker ekstra i forhold til de med PMS kanskje.

Effekten jeg har snakket om i denne tråden går på at den har vært god og altså verdt et forsøk for endel kvinner. Hvorledes den virker, hvorfor den virker akkurat slik, aner jeg faktisk ikke men det kunne vært interessant å vite.

Skrevet

Antidepressive legemidler SSRI -

virkning

Det går alltid en viss tid før effekten

kommer

Effekten kommer nesten aldri før etter 1-2

uker, og 3-4 uker før effekten er optimal.

Gradvis opptrapping – og nedtrapping

Hvordan kan dette medikamentet fungere for PMS-depresjon ved at man tar det bare en kort periode hver måned når du leser det som står ovenfor? Er det noe spesielt med denne type depresjon som gjør at Cipralex fungerer raskere enn ved behandling av annen type depresjon?

''Hvordan kan dette medikamentet fungere for PMS-depresjon ved at man tar det bare en kort periode hver måned når du leser det som står ovenfor?''

Dette har jeg da heller ikke skrevet. Jeg har kun kommet med et forslag om Cipralex, hvordan man tar medikamentet og dose har jeg holdt meg langt unna.

Gjest utogover
Skrevet

Effekten jeg har snakket om i denne tråden går på at den har vært god og altså verdt et forsøk for endel kvinner. Hvorledes den virker, hvorfor den virker akkurat slik, aner jeg faktisk ikke men det kunne vært interessant å vite.

''Hvorledes den virker, hvorfor den virker akkurat slik, aner jeg faktisk ikke men det kunne vært interessant å vite.''

Ok.

Gjest utogover
Skrevet

''Hvordan kan dette medikamentet fungere for PMS-depresjon ved at man tar det bare en kort periode hver måned når du leser det som står ovenfor?''

Dette har jeg da heller ikke skrevet. Jeg har kun kommet med et forslag om Cipralex, hvordan man tar medikamentet og dose har jeg holdt meg langt unna.

Det er akkurat det du skriver, at det kan virke. På tross av at man vet at det tar uker før det virker, med mindre det kun har en effekt fordi den som tar de forventer at det skal virke.

Gjest Pilka
Skrevet

Dersom det kan hjelpe noen, så skjønner jeg ikke helt poenget med å være så bastant? Jeg snakker ikke om å dele ut ssri som om det var snacks men i de tilfellene hvor alt annet er forsøkt, hvorfor et så blankt nei?

Hjelpe noen hvor og hva. Antidepressiva har mange bivirkninger så hva er verst?

Gjest Pilka
Skrevet

Nå har ikke innleggskriver skrevet noe om at det er hennes partner som ønsker at hun skal gjøre noe med det hun sliter med, så å skylde på mennene her synes jeg blir feil. Jeg sliter selv med PMS og min mann har hverken problemer med å forholde seg til det eller stiller noen krav til at jeg skal medisinere det vekk.

Legemiddelindustrien (kanskje den består mest av menn ;)) derimot tror jeg har ekstremt mye å vinne (tjene) på å selge inn virkningen av sine preparat på PMS. Det er uhorvelig mange kvinner som har PMS og derfor mange potensielle "pasienter".

Jeg snakker ikke om enkelttilfeller, men siden antidpressiva har i alle tilfeller bivirkninger så blir det helt feil å bruke slikt for pms. Det har ingenting med trådstarters partner å gjøre.

Gjest Pilka
Skrevet

Kvinner kan bestemme selv hva de ønsker. Det er en kvinne som er ts i dette innlegget, hvorfor kan du ikke la hver og en få lov til å gjøre seg opp en mening selv?

Jeg gjør meg ikke opp mere meninger enn du som snakker varmt om antidepressiva.

Gjest hormontroll
Skrevet

Antageligvis påberober NHD seg støtte fra norske myndigheter for sine synspunkter der.

I mine øyne og mange andres er det galskap å bruke anti-depressiva pga. pms. Det får da være grenser!

Vel, nå er det faktisk jeg som ts som spør. Jeg spør fordi jeg ønsker å benytte meg av muligheten dersom den fins. Det er noe jeg ønsker, av egen fri vilje, for å få det bedre selv og være en bedre partner. Om det er galskap i dine øyne får det bare være det. Hva med å sette grenser for deg selv og hvordan du uttrykker deg?

Skrevet

Det er akkurat det du skriver, at det kan virke. På tross av at man vet at det tar uker før det virker, med mindre det kun har en effekt fordi den som tar de forventer at det skal virke.

Men jeg har ikke skrevet noe om virketid? Jeg har kun lagt frem et forslag om Cipralex.

Gjest utogover
Skrevet

Hvis cipralex blir ofte brukt ved pms så er det bevis på en verden som er skapt på menns premisser. Stakkars menn de må jo få fred når de kommer hjem til kjerringa og er slitne.

Er ikke det nok at vi kvinner føder barn?

''Hvis cipralex blir ofte brukt ved pms så er det bevis på en verden som er skapt på menns premisser. Stakkars menn de må jo få fred når de kommer hjem til kjerringa og er slitne.

Er ikke det nok at vi kvinner føder barn?''

Hvorfor hører dette hjemme i bildet?

Skrevet

Jeg gjør meg ikke opp mere meninger enn du som snakker varmt om antidepressiva.

Jeg snakker vel ikke spesielt varmt om AD, men nå var det det vedkommende ønsket svar på. Jeg har liten tro på bastante holdninger hverken i den ene eller andre rentingen men at hver og en selv får mulighet til å finne ut hva som kan fungere for ens kropp og sjel.

Skrevet

Hjelpe noen hvor og hva. Antidepressiva har mange bivirkninger så hva er verst?

Selvsagt har AD bivirkninger, som alle andre medikamenter. Jeg klarer ikke helt å skjønne hvorfor de som plages av sterk PMS ikke skal få lov til å velge et AD?

Gjest utogover
Skrevet

Men jeg har ikke skrevet noe om virketid? Jeg har kun lagt frem et forslag om Cipralex.

Det du sier er at det kan virke. Jeg spørr hvordan det kan virke når de som har kunnskap på området sier virketiden er uker for dette medikamentet. Hvordan kan et medikament med virketid på uker, virke om man bare tar det noen dager pr mnd? Da sier du at det kan avhenge av dosering. Og jeg spørr hvorfor da andre deprimerte ikke doseres på samme måte slik at de raskt blir kvitt sin depresjon. Det er ingen grunn til at de skal pines i uker slik jeg ser det. Så spørr jeg om du har noen kunnskap om depresjon ved PMS endrer virketiden for Cipralex? Evnt at denne typen depresjon er annerledes enn andre depresjoner.

Du kan ikke svare på dette og det er helt okei.

Gjest hormontroll
Skrevet

Antidepressive legemidler SSRI -

virkning

Det går alltid en viss tid før effekten

kommer

Effekten kommer nesten aldri før etter 1-2

uker, og 3-4 uker før effekten er optimal.

Gradvis opptrapping – og nedtrapping

Hvordan kan dette medikamentet fungere for PMS-depresjon ved at man tar det bare en kort periode hver måned når du leser det som står ovenfor? Er det noe spesielt med denne type depresjon som gjør at Cipralex fungerer raskere enn ved behandling av annen type depresjon?

Dette er noe jeg isåfall vil ta opp med den som skriver ut medisinen. Jeg skjønner ikke hvorfor du angriper Xbellax på den måten, det var jo bare et forslag!

Å starte en egen tråd om hvorvidt SSRI kun virker tatt sammenhengende over tid eller om man kan oppnå effekt på den måten jeg foreslo ville vært en interessant diskusjon, men vennligst unngå unødvendig kverulering i min tråd. Behandling av en dyp/moderat depresjon er noe helt annet enn behandling av 2-3 dager med depresjonssymptomer, dermed må medisinering tilpasses etter behov.

Skrevet

Det du sier er at det kan virke. Jeg spørr hvordan det kan virke når de som har kunnskap på området sier virketiden er uker for dette medikamentet. Hvordan kan et medikament med virketid på uker, virke om man bare tar det noen dager pr mnd? Da sier du at det kan avhenge av dosering. Og jeg spørr hvorfor da andre deprimerte ikke doseres på samme måte slik at de raskt blir kvitt sin depresjon. Det er ingen grunn til at de skal pines i uker slik jeg ser det. Så spørr jeg om du har noen kunnskap om depresjon ved PMS endrer virketiden for Cipralex? Evnt at denne typen depresjon er annerledes enn andre depresjoner.

''Da sier du at det kan avhenge av dosering.''

Nei. Jeg har ikke sagt dette, hvor du har det fra aner ikke jeg. Det jeg sier er at Cipralex kan ha god effekt, der finnes sikkert andre typer SSRI som også kan virke, det vet jeg intet om annet enn at Cipralex har hatt effekt. Jeg sier videre at jeg ikke vet noe om dosering, om mengde, om hvordan det virker men at det kan ha effekt.

Gjest hormontroll
Skrevet

Nå får du gi deg. Xbellax svarer meg på nøyaktig det jeg spør om, noe som kan virke. Jeg har også fått et svar om at tran kan virke, hvorfor går du ikke til angrep på det?

Xbellax er ikke min behandler, dermed har Xbellax heller ikke noe med eventuell dosering. Er du min behandler, siden du mener du vet Cipralex ikke kan hjelpe meg?

Gjest hormontroll
Skrevet

Hvis cipralex blir ofte brukt ved pms så er det bevis på en verden som er skapt på menns premisser. Stakkars menn de må jo få fred når de kommer hjem til kjerringa og er slitne.

Er ikke det nok at vi kvinner føder barn?

Du misforstår helt og tillegger meg meninger jeg ikke har. Dette er noe jeg ønsker for egen dil, for å få det bedre meg meg selv. Det har da fint lite med menns verden og barnefødsler å gjøre! Hvor har jeg forresten sagt at min partner er mann?

Gjest utogover
Skrevet

Dette er noe jeg isåfall vil ta opp med den som skriver ut medisinen. Jeg skjønner ikke hvorfor du angriper Xbellax på den måten, det var jo bare et forslag!

Å starte en egen tråd om hvorvidt SSRI kun virker tatt sammenhengende over tid eller om man kan oppnå effekt på den måten jeg foreslo ville vært en interessant diskusjon, men vennligst unngå unødvendig kverulering i min tråd. Behandling av en dyp/moderat depresjon er noe helt annet enn behandling av 2-3 dager med depresjonssymptomer, dermed må medisinering tilpasses etter behov.

''Dette er noe jeg isåfall vil ta opp med den som skriver ut medisinen.''

Gjør det.

''Jeg skjønner ikke hvorfor du angriper Xbellax på den måten, det var jo bare et forslag!''

Å stille noen et spørsmål er ikke å betrakte som et angrep. Jeg har fått til svar at hun ikke vet.

''Å starte en egen tråd om hvorvidt SSRI kun virker tatt sammenhengende over tid eller om man kan oppnå effekt på den måten jeg foreslo ville vært en interessant diskusjon, men vennligst unngå unødvendig kverulering i min tråd.''

Jeg kverulerer ikke, jeg stiller spm og har fått svar.

''Behandling av en dyp/moderat depresjon er noe helt annet enn behandling av 2-3 dager med depresjonssymptomer, dermed må medisinering tilpasses etter behov.''

Forutsetningen for behandling av SSRI med vellykket resultat må imidlertid være at Cipralex i dette tilfellet virker på noen dager, derfor spm til XbellaX. Men prøv det for all del ut om du ønsker det

Gjest utogover
Skrevet

''Da sier du at det kan avhenge av dosering.''

Nei. Jeg har ikke sagt dette, hvor du har det fra aner ikke jeg. Det jeg sier er at Cipralex kan ha god effekt, der finnes sikkert andre typer SSRI som også kan virke, det vet jeg intet om annet enn at Cipralex har hatt effekt. Jeg sier videre at jeg ikke vet noe om dosering, om mengde, om hvordan det virker men at det kan ha effekt.

Jeg har fått med meg at du ikke vet og hormontrollet vil ikke at du og jeg diskuterer dette i hennes tråd, så da stopper vi her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...