ella12 Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 Hei. Mange år siden jeg har vært inne her, så vet ikke om dette er ett spørsmål som det er svart på før, men er det noen som vet om en har rett på å få dekket erstatningskrav for skader som ditt ADHD barn har forårsaket? Takk for alle svar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Høstløv Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 Hjemforsikringen din har vel dekning for ansvarsskader. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ella12 Skrevet 22. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2012 Hjemforsikringen din har vel dekning for ansvarsskader. javel? det må jeg sjekke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 Jeg vet ikke hva du kan få fra NAV, men erstatningsansvar for et barn er vel begrenset oppad til NOK 5000,-, uansett hvor dyr skaden er? Det er klart at hvis barnet har skadet noe for NOK 60000,- og du påpeker at erstatningsanvaret er begrenset til NOK 5000,-, så blir du neppe populær... Det sagt, NOK 5000,- her og NOK 5000,- der blir det jo fort penger av, det også. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 Jeg vet ikke hva du kan få fra NAV, men erstatningsansvar for et barn er vel begrenset oppad til NOK 5000,-, uansett hvor dyr skaden er? Det er klart at hvis barnet har skadet noe for NOK 60000,- og du påpeker at erstatningsanvaret er begrenset til NOK 5000,-, så blir du neppe populær... Det sagt, NOK 5000,- her og NOK 5000,- der blir det jo fort penger av, det også. Med vennlig hilsen ''Jeg vet ikke hva du kan få fra NAV, men erstatningsansvar for et barn er vel begrenset oppad til NOK 5000,-, uansett hvor dyr skaden er? '' Det er kun foreldres objektive erstatningsansvar som er begrenset av denne summen. Dersom foreldre "har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse", så er de ansvarlig for skade forvoldt av barnet - og i dette tilfellet er det ingen beløpsbegrensning (Skadeerstatningsloven §1-2). Også barn og ungdom kan ilegges erstatningsansvar "som de volder forsettlig eller uaktsomt, for så vidt det finnes rimelig under hensyn til alder, utvikling, utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers." (§1-1) Her er heller ingen beløpsbegrensning, men det skal nok mye til før barn gjøres erstatningspliktige for et stort beløp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.