Gå til innhold

"Ufør av småting" gjør han forbanna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det tror jeg du kan ha rett i, men dette er da ting det burde være mulig å gjøre noe med. Det er for galt at folk skal ende opp på trygd fordi de føler seg mislykka i arbeidslivet. Jeg tror vi trenger veldig, veldig mange flere tilrettelagte arbeidsplasser.

Tilrettelagt som i fysiske omgivelser som passer for en uten beinsom virker eller alternativ rygg. Eller som i isolert og polstra med vernepleiere som sjef og et liksomprosjekt på gang?

For noe av det som stopper mange fra å yte det de KAN, på tross av skavanker. Er ofte den ydmykelsen av å måtte for evig gå fra prosjekt til prosjekt som aldri fører til en jobb. Men som kun er designet for å få etatene til å se pene ut.

• Svar 136
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mandolaika

19

• Sør

11

• frosken

7

• tonie

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

*stående applaus*

Sjekk øverste kommentar fra NAV-ansatt også. Veldig bra svar!

''Sjekk øverste kommentar fra NAV-ansatt også.''

Hvilken kommentar og hvor er den?

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Nei, han er ikke funksjonshemmet i hodet - men hans utsagn bærer ikke preg av noen utpreget innsikt. Hans kamp for utdannelse og jobb viser derimot en sterk vilje og et sterkt ønske om å være noe mer enn funksjonshemmet. Hans uttalelser er etter min oppfatning helt forutsigbare; jeg har hørt andre "superfunkiser" uttale seg på samme måte tidligere. De er gode på å mestre sitt eget liv, men ofte lite i stand til å se at mange ulike elementer kan være med å påvirke andres mulighet til å komme i jobb. Han har også så sterk grad av funksjonsnedsettelse at systemet ikke har noe valg i forhold til å hjelpe ham; han bla 24 timers assistanse og dermed også noen som kan hjelpe ham med mange ulike typer utfordringer i hverdagen.

Hans ide om å ville jobbe som veileder i nav fordi synet av ham skal få folk på bedre tanker, oppfatter jeg som en absurd bruk av sin egen kropp som utstillingsobjekt. Veiledere i nav trenger kompetanse, de trenger å kunne se forbi sin egen situasjon og forholde seg til andres vansker på en rimelig ryddig måte. Dersom han hadde hatt kvalifikasjoner egnet for å jobbe i nav så hadde det vært relevant å søke; med en lærerutdannelse samt master i historie anser jeg ham som dårlig kvalifisert. Han har ikke lært noe om verken jus, helse, arbeidslivstilpasning eller relasjoner mellom brukere og veiledere.

Også hans valg av lærerutdannelse viser etter min oppfatning et urealistisk syn på hva han faktisk vil egne seg til. Jeg har usedvanlig liten tro på hans egnethet i forhold til å holde styr på en klasse med femogtyve 6-åringer eller 11-åringer. Forhåpentligvis vil han kunne få jobb med sin mastergrad i historie kunne gi ham en jobb i videregående skole. Han har sannsynligvis fått AAP (eller tilsvarende ytelse) gjennom hele studietiden, og jeg synes det at han har fått støtte til å ta en utdannelse han ikke vil kunne få jobb med tydeliggjør den svake kompetansen som fortsatt er i nav mht hvilken kompetanse som vil hjelpe den enkelte bruker til å komme i jobb.

Men som tidligere sagt; hans pågangsmot og vilje til selvstendighet er så avgjort noe å ha respekt for.

''Forhåpentligvis vil han kunne få jobb med sin mastergrad i historie kunne gi ham en jobb i videregående skole''

Det håper jeg virkelig han får.

Skrevet

Tilrettelagt som i fysiske omgivelser som passer for en uten beinsom virker eller alternativ rygg. Eller som i isolert og polstra med vernepleiere som sjef og et liksomprosjekt på gang?

For noe av det som stopper mange fra å yte det de KAN, på tross av skavanker. Er ofte den ydmykelsen av å måtte for evig gå fra prosjekt til prosjekt som aldri fører til en jobb. Men som kun er designet for å få etatene til å se pene ut.

Det er jo nettopp det de skal slippe hvis det satses mer på tilrettelagte arbeidsplasser, men jeg er enig med deg i at det ikke fungerer bra i dag. Mange er ikke i stand til å komme tilbake i jobb, og det er sånn det er, men hvis vi hadde hatt flere arbeidsplasser der folk kunne yte etter evne, eller få arbeidplassen tilpasset sine spesielle behov hadde det vært mange flere som kunne brødfø seg selv. De som er "uføre av småting", og som burde kunne bidra litt til fellesskapet. Det bør være et mål for de fleste å kunne forsørge seg selv. Jeg blir nesten skremt over hvor mange som synes det er helt greit å bli forsørget av staten.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''Akkurat dette vet jeg veldig lite om, men kanskje Nav ikke vurderer dem som syke nok og mener de kan ta utdannelsen og betale for den selv, slik de fleste må?''

Det er stor variasjon mht både omfang og kvalitet på den hjelp mennesker med funksjonsnedsettelser får fra nav og behandlingsapparatet for å komme seg i jobb eller klare å forbli i jobb. Den manglende hjelpen skyldes delvis kapasitetsproblemer, men også at det fortsatt er relativt liten innsikt i hvilken type hjelp som fungerer for hvilken type problem.

De med kun bevegelseshemninger er ofte de letteste å hjelpe i studiesituasjonen. Mange av de store utdanningsinstitusjonene er meget godt tilrettelagt og dersom de ikke er det allerede, så plikter de å tilrettelegge i rimelig grad mht tilgjengelighet. Problemene for de bevegelseshemmede starter ofte i det de skal ut i arbeidslivet; mange arbeidsgivere kvier seg for å ansette rullestolbrukere.

Det er imidlertid andre grupper enn de bevegelseshemmede som det er vanskeligere å hjelpe og hvor det ikke er etablert gode rutiner/fremgangsmåter; f.eks. de med ulike former for kognitive vansker, psykiske lidelser og en del sykdommer med svingende funksjon. Disse studentene har vanskeligere for å følge ordinært studieløp og hverken lærestedene eller nav har gode tilnærmingsmåter for å hjelpe dem gjennom studier eller annen form for kvalifisering.

Den store arbeidsledigheten og omfanget av uføretrygd blant mennesker med funksjonsnedsettelser handler om mye mer enn folks personlige egenskaper, selv om disse også er vesentlige. Arbeidslivet krever større kvalifikasjoner enn det gjorde for en generasjon siden og "ingen" vil ansette de som ikke fungerer optimalt.

Jeg tviler ikke på det du sier, men jeg oppfatter det ikke slik at denne mannen snakker om de som gjør hva de kan.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hei,

Ja, det er selvsagt også helt feil, og bør ikke skje.

Det jeg dog ville til livs var denne idéen om at "de fleste uføre egentlig bare er late og ikke vil jobbe".

Vanligvis er det jo de uføre selv som blir mistenkeliggjort.

Med vennlig hilsen

''Det jeg dog ville til livs var denne idéen om at "de fleste uføre egentlig bare er late og ikke vil jobbe"''

Ikke de fleste, men noen. Nå er han helt spesielt viljesterk denne mannen da og man kan selvsagt ikke forvente det samme av alle.

Skrevet

Hodet/hjernen hans virker ypperlig, men han trenger jo selv hjelp 24/7. Han snakker om de som blir "uføre av småting", og som han mener kunne greid å bidra litt til fellesskapet allikevel. Er helt enig i hans innstilling om at det bør være et mål for de fleste å kunne forsørge seg selv og jeg blir skremt over hvor mange som synes det er "helt greit" å bli forsørget av staten.

Men han bør huske på at ikke alle er som han.

Gjest tåpelig utsagn
Skrevet

''Sjekk øverste kommentar fra NAV-ansatt også.''

Hvilken kommentar og hvor er den?

Den første som står under selve teksten. Fra Diana.

Skrevet

Den første som står under selve teksten. Fra Diana.

Det ligger da ingen kommentarer under teksten i linken? Kan du sende meg den linken hvor kommentaren ligger er du snill?

mariaflyfly
Skrevet

Nei, han er ikke funksjonshemmet i hodet - men hans utsagn bærer ikke preg av noen utpreget innsikt. Hans kamp for utdannelse og jobb viser derimot en sterk vilje og et sterkt ønske om å være noe mer enn funksjonshemmet. Hans uttalelser er etter min oppfatning helt forutsigbare; jeg har hørt andre "superfunkiser" uttale seg på samme måte tidligere. De er gode på å mestre sitt eget liv, men ofte lite i stand til å se at mange ulike elementer kan være med å påvirke andres mulighet til å komme i jobb. Han har også så sterk grad av funksjonsnedsettelse at systemet ikke har noe valg i forhold til å hjelpe ham; han bla 24 timers assistanse og dermed også noen som kan hjelpe ham med mange ulike typer utfordringer i hverdagen.

Hans ide om å ville jobbe som veileder i nav fordi synet av ham skal få folk på bedre tanker, oppfatter jeg som en absurd bruk av sin egen kropp som utstillingsobjekt. Veiledere i nav trenger kompetanse, de trenger å kunne se forbi sin egen situasjon og forholde seg til andres vansker på en rimelig ryddig måte. Dersom han hadde hatt kvalifikasjoner egnet for å jobbe i nav så hadde det vært relevant å søke; med en lærerutdannelse samt master i historie anser jeg ham som dårlig kvalifisert. Han har ikke lært noe om verken jus, helse, arbeidslivstilpasning eller relasjoner mellom brukere og veiledere.

Også hans valg av lærerutdannelse viser etter min oppfatning et urealistisk syn på hva han faktisk vil egne seg til. Jeg har usedvanlig liten tro på hans egnethet i forhold til å holde styr på en klasse med femogtyve 6-åringer eller 11-åringer. Forhåpentligvis vil han kunne få jobb med sin mastergrad i historie kunne gi ham en jobb i videregående skole. Han har sannsynligvis fått AAP (eller tilsvarende ytelse) gjennom hele studietiden, og jeg synes det at han har fått støtte til å ta en utdannelse han ikke vil kunne få jobb med tydeliggjør den svake kompetansen som fortsatt er i nav mht hvilken kompetanse som vil hjelpe den enkelte bruker til å komme i jobb.

Men som tidligere sagt; hans pågangsmot og vilje til selvstendighet er så avgjort noe å ha respekt for.

Veldig bra innlegg!

Gjest annlovinda
Skrevet

Det ligger da ingen kommentarer under teksten i linken? Kan du sende meg den linken hvor kommentaren ligger er du snill?

joda - det gjør det. Men du må langt nok ned på siden

Gjest tåpelig utsagn
Skrevet

Jeg får ikke opp noen kommentarer noe sted. Du mener sånne kommentarfelt/diskusjonstråder som er helt i bunnen av saker?

Ja, det er det jeg mener. Noen ganger forsvinner kommentarene. Det gjorde det i går for meg, men i dag er de tilbake. Aner ikke hvorfor det skjer.

Skrevet

Ja, det er det jeg mener. Noen ganger forsvinner kommentarene. Det gjorde det i går for meg, men i dag er de tilbake. Aner ikke hvorfor det skjer.

Åh! Er ikke noen kommentarer under hos meg. Var det ikke i går heller, for jeg leste denne i går også.

Kanskje det har med hvilken nettleser man bruker å gjøre? Bruker Explorer.

Skrevet

Åh! Er ikke noen kommentarer under hos meg. Var det ikke i går heller, for jeg leste denne i går også.

Jeg har også IE på denne maskina og kommentarene ligger under artikkelen som tåpelig utsagn linker til i vg.

Skrevet

Prøv å gå inn fra forsiden på VG nett, ikke på touch-linken fra trådstarter - og bla langt ned.

Skrevet

Dette kan du frue :)

Skrevet

Det er jo nettopp det de skal slippe hvis det satses mer på tilrettelagte arbeidsplasser, men jeg er enig med deg i at det ikke fungerer bra i dag. Mange er ikke i stand til å komme tilbake i jobb, og det er sånn det er, men hvis vi hadde hatt flere arbeidsplasser der folk kunne yte etter evne, eller få arbeidplassen tilpasset sine spesielle behov hadde det vært mange flere som kunne brødfø seg selv. De som er "uføre av småting", og som burde kunne bidra litt til fellesskapet. Det bør være et mål for de fleste å kunne forsørge seg selv. Jeg blir nesten skremt over hvor mange som synes det er helt greit å bli forsørget av staten.

Jeg tror ikke folk synes det er greit. Men man har ingen alternativer. I et så gjennomregulert samfunn som vi lever i, så finnes det null rom for eget initiativ. Alt skal passe inn i rammene til systemet.

I tillegg så er kravene for å komme inn på arbeidsmarkedet så strenge at halvparten av befolkninga aldri kommer dit. Og det er en villet og ønsket politikk. I takt med at industri og tradisjonelle yrker er faset ut. Også villet og ønsket. Likhetsprinsippet er ødeleggende fra første dag i barnehage. Folk er ikke like og har aldri vært det.

Det er mer verdighet i å være fattig gatefeier i India enn å være ufør i Norge. Og i tillegg måtte få høre at man synes det er greit å bli fødd av staten eller at man er lat og ubrukelig..

Skrevet

Prøv å gå inn fra forsiden på VG nett, ikke på touch-linken fra trådstarter - og bla langt ned.

Ligger ingen kommentarer der. Nå blir jeg irritert her.

Det siste som står i artikkelen er:

Mottakere av uførepensjon som andel av befolkningen *), etter kjønn og fylke. Pr. 31.12.2002-2011 **). Prosent.

Med masse tall nedover.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...